Sari direct la conținut

De ce racordările gratuite la rețeaua de gaze cresc facturile pentru toți consumatorii

HotNews.ro
Un operator Transgaz verifica presiunea gazului la statia de distributie din Isaccea, Foto: Reuters/Bogdan Cristel
Un operator Transgaz verifica presiunea gazului la statia de distributie din Isaccea, Foto: Reuters/Bogdan Cristel

Luna aceasta consumatorii de gaze vor primi facturi care conțin tarife de distribuție mai mari. Aceasta deoarece o lege din 2020 dădea dreptul consumatorilor să se branșeze gratis la rețea, potrivit unei analize realizate de Asociația Energia Inteligentă.

Ne-am bucurat în anul 2020 când Parlamentul a votat o lege prin care ne puteam racorda gratis la rețeaua de gaze. Însă, cum nimic nu este gratis, cineva trebuie să plătească pentru aceste investiții. În cazul acesta este vorba de toți ceilalți consumatori.

Aceasta deoarece branșările au fost făcute din fondurile companiilor de distribuție, care acum își recuperează banii prin tarifele plătite de consumatori.

Pentru cel mai mare distribuitor din România, Distrigaz Sud Rețele, tariful crește cu 24,1%. Aceasta după scumpiri de 11% în anul 2022 și de 52,2% în anul 2023.

„Respectiv în trei ani am avut o dublare a tarifului de distribuție pentru acest operator”, spune analiza asociației.

„Românii nu s-au învățat în cei 34 de ani de la Revoluție, că, atunci când politicienii îți oferă ceva gratuit, ajungi să plătești mult mai mult decât dacă nu ar fi gratuit”, spun specialiștii AEI.

Aceștia amintesc că, în octombrie 2020, Asociația Energia Inteligentă a realizat o analiză prin care arăta că racordarea gratuită la rețeaua de distribuție a gazelor naturale prezintă o serie de dezavantaje și, mai mult, chiar riscuri.

Analiza arăta că prin această lege se vor socializa costurile cu racordarea noilor consumatori la rețeaua de gaze naturale prin tariful de distribuție, se va încălca principiul eficienței economice stipulat în Legea 123/2012 și se vor genera premise pentru creșterea bazinului de clienți vulnerabili și costuri suplimentare suportate de client în factura energetică.

AEI: Este o premisă falsă că racordarea la rețea este gratuită

  • „Există o premisă falsă că procesul de racordare la rețeaua de distribuție a gazelor naturale este gratuit deoarece costurile asociate cu acest proces vor fi disipate în factura tuturor clienților din rețeaua de distribuție respectivă, prin majorarea tarifului de distribuție al gazelor naturale.
  • În plus, este posibil ca mulți clienți casnici, furați de „mirajul” racordării gratuite să solicite acest lucru, însă racordarea cu titlu gratuit a clienților casnici nu este însoțită însă și de asumarea unei obligații din partea acestora și pentru a consuma gaze.
  • Această situație va genera costuri adiționale pentru clientul final, întrucât rentabilitatea unei rețele de distribuție scade invers proporțional cu volumele care nu sunt vehiculate prin conductele sale”, spunea asociația în analiza din 2020.

Un alt efect negativ al racordării gratuite la rețeaua de gaze poate fi creșterea numărului consumatorilor vulnerabili. Calitatea de vulnerabil presupune, apriori, faptul că beneficiază deja de o formă de alimentare cu energie, dar nu poate, din considerente eminamente materiale, să suporte costurile cu factura energetică.

Un proces intensiv de racordare cu titlu gratuit a clienților doritori nu vine în sprijinul clienților vulnerabili, ci dimpotrivă, creează premisele majorării acestei categorii de clienți la nivel național prin majorarea tarifului de distribuție al gazelor naturale.

În plus, tratamentul discriminatoriu între consumatorii casnici deja racordați la sistemul de distribuție al gazelor naturale și cei care doresc să se racordeze cu titlu gratuit poate fi o altă problemă a racordării gratuite a noilor consumatori.

„Să luam în considerare situația paradoxală în care o conductă de distribuție realizată integral pe banii unui consumator, anterior intrării în vigoare prevederilor noului ordin ANRE, va fi utilizată gratuit de noul consumator. Vechiul consumator se va regăsi în ipostaza de a achita parțial (prin tarif) și costurile cu racordarea utilizată de noii clienți racordați”, explică specialiștii.

Prima tendință ar fi să dăm vina pe operatorii de distribuție, doar că aceștia au aplicat legile și reglementările făcute de instituțiile statului.

Racordarea gratuită nu este pentru cei săraci care se încălzesc cu lemne

Asociația Energia Inteligentă atrăgea atenția cu trei ani în urmă că „racordarea gratuită” nu este pentru „bieții oameni din mediul rural”, care se încălzesc cu lemne, așa cum se vehiculează, este un proiect pentru „băieții deștepți” care au construit „haotic” în zona periurbană sau firmele de casă, care urmează să încaseze banii pe proiectare și execuția rețelelor de gaze din Programul Anghel Saligny.”

Recomandările Asociației Energia Inteligentă pentru Guvernanți, în anul 2020, desprinse din analiza realizată în octombrie 2020 erau:

  • „o strategie intensivă de racordare a sectorului rezidențial ar trebui să fie pusă în aplicare doar în zonele în care nu există alternativă energetică dovedită rentabilă din punct de vedere economic” – astfel nu se ajungea să se construiască mii de km de conducte care stau goale sau aproape goale, dar care produc costuri care sunt achitate de toții consumatorii României prin mărirea de tarife;
  • „valorificarea superioară a gazelor naturale prin corelarea politicii curente de dezvoltare a rețelei de transport și distribuție cu o strategie de relansare a industriei care utilizează acest tip de resursă ca materie primă (în special industria chimică și petrochimică)” – ar fi evitat astăzi dependența masivă de importurile de îngrășăminte și alte produse specifice, creând valoare adăugată și reducând presiunea pe creșterea taxelor și a impozitelor;
  • „dezvoltarea unor capacități de producție a energiei electrice pe bază de gaze naturale, în regim de cogenerare și trigenerare” – ar fi permis în această vară și în anii următori să se evite situațiile la limită prin care trece sistemul electroenergetic.