De ce vara aceasta călătoriile cu trenul sunt mai grele și durează tot mai mult pe distanțe lungi
Episoadele de vreme severă, infrastructura precară, locomotivele vechi și comunicarea cu probleme au complicat în ultimele săptămâni călătoriile cu trenul pe distanțe lungi. O combinație dintre acești factori a dus chiar și la întârzieri de 4-7 ore, ceea ce înseamnă că un drum cu trenul dintr-o parte a alta a țării poate dura 20-24 de ore. Din păcate, astfel de episoade duc la scăderea și mai mult a încrederii în tren și îndreaptă oamenii către mașina personală.
În ultimele 3 săptămâni au fost multe cazuri de întârzieri foarte mari. De exemplu, trenul sezonier Arad – Mangalia a făcut 24 de ore, în loc de 17, iar într-o altă zi, trenul Curtici – Craiova – București a întârziat patru ore. Tot patru ore a întârziat un tren Galați – București, după ce locomotiva s-a defectat. Sunt doar câteva exemple. Din cauza infrastructurii poți traversa țara de la un capăt la altul cu o medie de 50 km/h: dacă se mai adaugă la acest parcurs încă 3-4 ore atunci este foarte grav.
Nu s-a publicat o statistică a numărului de defecțiuni apărute la locomotivele CFR Călători, însă în ultimele două săptămâni au fost nepermis de multe, cu consecințe deloc plăcute pentru pasageri. Cel mai recent exemplu este de marți, când trenul București – Curtici – Viena a staționat aproape două ore în Sinaia, la nici 90 de minute de la plecarea în cursă.
O altă serie de probleme au apărut din cauza episoadelor de vreme severă (vânt, ploi puternice furtuni, inundații), mai ales că primăvara și începutul verii au adus o instabilitate ieșită din comun. Spre exemplu, în week-end au căzut peste 100 de copaci peste liniile de cale ferată în mai multe județe și îndepărtarea acestora a fost complicată și a durat câteva ore.
Practic, rafalele puternice de vânt au dus la căderea copacilor peste linia de contact și deci au apărut deranjamente grave. Vineri, pe linia 502, în zona Floreni – Ilva Mare furtuna a dus la întreruperea alimentării cu energie electrică. Drezinele pantograj au intervenit pentru a readuce tensiunea în linia de contact.
Întârzieri de 3-4 ore au fost și din cauza unui tren de marfă care a deraiat în județul Mureș: trenul de marfă a fost retras din linia curentă, iar această operațiune a durat. Tot în week-end, în zona Câmpina, apele au ajuns la nivelul liniei de cale ferată.
Problemele de infrastructură se simt mai rău în situații severe
Episoadele severe de vreme au apărut în aceste săptămâni mai des decât în alți ani: au fost mai dese furtunile și perioadele cu precipitații masive. Problema este că în multe porțiuni este linie simplă, astfel că se intervine greu, iar dacă un tren se blochează apar întârzieri în lanț.
Cum sectorul feroviar este grav subfinanțat nu putem spera rapid la o îmbunătățire, dar măcar în ultimele luni au fost mai multe anunțuri despre proiecte de reabilitare ce ar trebui să înceapă. Subfinanțarea face și ca utilajele CFR Infrastructură să fie vechi și insuficiente și deci intervențiile să dureze mai mult.
Locomotivele se strică prea des
În ultimele săptămâni au fost multe cazuri în care s-au defectat locomotive ale CFR Călători și înlocuirea a durat și câteva ore. Este un lucru neplăcut și nu e de mirare dacă ținem cont că media de vârstă a parcului este de 40 de ani și există în funcțiune și locomotive produse acum peste cinci decenii.
Angajații de la divizia de reparații au protestat la început de 2020 și spuneau că trebuie în multe cazuri să ia o piesă de la o locomotivă pentru a o pune la alta și că lucrurile sunt din ce în ce mai grave.
Vârsta medie a parcului inventar de vehicule feroviare de tracţiune, în funcţie de tipul de tracţiune se prezintă astfel: locomotive electrice – 39 de ani, locomotive diesel – 45 ani, automotoare – 50 ani. Mai puțin de 15 locomotive CFR Călători au fist modernizate după 2007. Ultimele vehicule feroviare de tracţiune au fost achiziţionate de către CFR Călători în perioada 2009-2011.
Nici aici nu putem spera într-o rezolvare și nici în venirea noilor rame electrice fiindcă licitațiile s-au tot blocat și nu mai putem spera să avem aceste trenuri noi mai repede de 2025.
Apar destul de des incidente cu locomotive care se defectează. În afară de vechimea parcului, care este următorul aspect ca importanță ce duce la apariția acestor defecțiuni? CFR dă vina pe linii, dar nu menționează nimic de faptul că, de multe ori, reviziile nu se fac la timp.
”Un alt factor care conduce la apariţia de deficienţe în exploatare, în afară de vechimea parcului, îl reprezintă starea căii de rulare care determină numeroase şocuri la subansamblele vehiculelor”, spunea CFR Călători într-un răspuns trimis HotNews.ro la început de 2020.
Probleme de comunicare cu pasagerii
Am explicat de ce apar întârzieri, dar mai trist este că nu sunt informați călătorii. Guvernul României are o pagină în care, în teorie, ar trebui să fie trecute diverse probleme legate de transport (șosele inchise, trenuri care întârzie mult), dar de cele mai multe ori nu figurează acolo trenurile cu mari întârzieri.
Deficiențe de comunicare sunt și la CFR Călători: de multe ori călătorilor din tren nu li se spune de ce un tren staționează zeci de minute. Nu există vreo pagină a CFR Călători în care să fie listate întârzierile trenurilor în timp real.
CFR SA are portalul Trenul Meu unde poate fi trecut numărul trenului pentru a vedea unde este garnitura, însă în destule cazuri nu se afișează nimic, mai ales de pe mobil.
Rezultate mai bune se pot afla intrând pe portalul Infofer la rubrica Rute Trenuri și, după ce introduceți ruta dorită și vi se afișează rezultatele apăsați butoanele ”În timp real” și apoi ”Detalii” în dreptul trenului despre care doriți să aflați informații. Foarte utilă, tot pe Infofer, estre rubrica Plecări/sosiri stație: aici puteți introduce numele stației dorite și veți afla dacă trenurile care au trecut pe acolo au avut întârzieri în ultimele ore.
Pentru date privind parcursul în timp real al unui tren CFR Călători puteți consulta meniul Trenul meu din noua aplicație de Android a companiei.
Nici companiile private nu comunică grozav. Astra Transcarpatic este cunoscută (și) pentru numeroasele anulări din cauză că apar probleme la automotoarele IC 2 și au făcut furori recent pe grupurile de pasionați feroviari fotografii cu vagoanele Astra galben-verzi tractate de o locomotivă CFR Marfă.
Nici Regio Călători și nici Softrans nu anunță întârzierile, singurul operator care invită pe pagina de Facebook userii să viziteze rubrica de Anulări și întârzieri fiind Transferoviar.