Sari direct la conținut

De la Twitter la X, o metamorfoză dureroasă: O sinteză a principalelor schimbări

HotNews.ro
Elon Musk si Twitter, Foto: Jonathan Raa/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia
Elon Musk si Twitter, Foto: Jonathan Raa/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Duminică seară, pasărea Twitter a devenit X, un simbol matematic al necunoscutului, dar metamorfoza nu este o noutate: Elon Musk, care deține platforma de aproape 9 luni, a transformat treptat – și adesea brutal – rețeaua de socializare, scrie AFP.

Iată o trecere în revistă a principalelor schimbări.

Plata pentru bulina albastră

Aceasta este poate cea mai emblematică decizie. Elon Musk a făcut ca faimoasa bifă albastră, care înainte era gratuită, dar rezervată conturilor autentificate considerate notorii, să fie accesibilă tuturor utilizatorilor și să fie plătită.

Patronul Tesla a vrut să „dea mai multă putere poporului” și să abolească „sistemul de domni și țărani”.

În practică, lansarea haotică a „Twitter Blue” a făcut ca Twitter să fie mai confuz, cu conturi plătite promovate de algoritm, care sunt deținute de persoane anonime și/sau create pentru a răspândi informații false.

Abonații plătesc între 8 și 11 dolari pe lună pentru a vedea mai puțină publicitate și pentru a se bucura de anumite privilegii (pot publica tweet-uri și videoclipuri mai lungi, pot șterge sau edita un tweet, pot previzualiza noile instrumente etc.). Mai presus de toate, tweet-urile lor au prioritate.

Conținut fără moderare

Moderarea conținutului, care este esențială pentru platformele care doresc să cultive o atmosferă politicoasă și este apreciată atât de utilizatori, cât și de agenții de publicitate, a fost redusă la minimum.

Elon Musk a pus capăt luptei împotriva dezinformării pe Covid și a decis o amnistie pentru numeroase conturi interzise anterior din cauza încălcărilor repetate ale regulilor privind dezinformarea sau hărțuirea.

Zeci de mii de utilizatori au revenit, inclusiv conspiraționiști de extremă dreapta și anti-vaccin.

Elon Musk și Twitter (Foto: STR/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia)

Rapperul american Kanye West a început să posteze din nou pe Twitter înainte de a fi suspendat pentru „incitare la violență”.

Potrivit mai multor ONG-uri, numărul insultelor homofobe și rasiste a crescut vertiginos.

De asemenea, miliardarul a luat legătura cu o serie de personalități controversate.

Tucker Carlson, un fost prezentator al Fox News cu opinii radicale și uneori conspiraționiste, a lansat un program pe Twitter, iar site-ul de știri conservator The Daily Wire își difuzează podcasturile pe platformă, inclusiv pe cel al lui Matt Walsh, un comentator cunoscut pentru comentariile sale anti LGTBQ.

Pe de altă parte, efervescentul șef a provocat mânia mai multor instituții media publice, etichetându-le pentru o perioadă de timp cu calificative precum „media afiliată statului”, rezervate în mod normal propagandei rusești sau chinezești.

Limite

Pe de altă parte, rețeaua de socializare nu ezită să interzică conturile care sunt folosite pentru a promova platforme concurente.

Multe alte modificări au provocat supărare sau furie în rândul utilizatorilor în ultimele luni, cum ar fi limitarea numărului de tweet-uri vizualizabile pe cont pe zi (10.000 pentru conturile verificate, 1.000 pentru conturile obișnuite).

Intenția lui Elon Musk este de a împiedica companiile specializate în inteligență artificială să colecteze munți de date pe site.

Cu toate acestea, această nouă politică a îngreunat funcționarea aplicațiilor terțe, în special Tweetdeck, deținută de aceeași companie. De asemenea, Twitter a pus capăt posibilității de a vizualiza tweet-urile fără a te autentifica și fără a te identifica.

De asemenea, au fost adăugate statistici în mesaje pentru a arăta de câte ori a fost vizualizat sau salvat un tweet.

Denaturare

Imediat după achiziție, la 27 octombrie 2022, Elon Musk a scos compania de la bursă, i-a concediat pe manageri și a lansat un prim val de concedieri.

Potrivit estimărilor, din cei 7.500 de angajați au rămas mai puțin de 2.000. Supraviețuitorii au trebuit să se angajeze să „lucreze ore lungi la intensitate mare” – și să nu facă telemuncă – dacă vor să rămână.

Șeful efervescent caută să facă economii pe toată linia, până la punctul de a nu mai plăti chiria în mai multe birouri.

La jumătatea lunii mai, el a recrutat-o pe Linda Yaccarino, o directoare americană din domeniul media și al publicității, ca nou director general, el însuși rămânând președinte executiv.

Dar câteva zile mai târziu, într-un interviu acordat CNBC, el și-a afirmat abordarea abrazivă: „Spun ceea ce vreau să spun și dacă pierd bani ca urmare, așa stau lucrurile”.

El a recunoscut la mijlocul lunii iulie că veniturile din publicitate au scăzut cu aproximativ 50%.

Transformarea în X ar trebui să reprezinte un alt pas spre transformarea platformei într-o aplicație universală, după modelul WeChat din China, potrivit AFP.

Concurența vine tare din spate

Rețeaua de socializare TikTok a lansat luni un nou instrument care permite utilizatorilor să posteze mesaje care conțin doar text, o noutate pentru această platformă dedicată până acum imaginilor, permițându-i astfel să concureze direct cu Twitter, potrivit AFP.

Noua funcție le permite utilizatorilor „să își împărtășească poveștile, poemele, versurile (cântecelor) și alt gen de conținut scris, oferindu-le creatorilor o altă modalitate de a se exprima”, a precizat într-un comunicat filiala grupului chinez ByteDance.

Pe lângă noii veniți Mastodon, Bluesky, T2 și Substack Notes, gigantul Meta a lansat la începutul lunii iulie Threads, care numără în prezent 117 milioane de utilizatori, potrivit firmei de consultanță specializate Quiver Quantitative.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro