„Declararea autostrăzilor în CSAT are zero efecte în practică. O demagogie care să acopere neputința guvernului PSD” – Drulă (USR)
Declararea unor proiecte de autostrăzi ca “obiective strategice de interes național” în Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) ar avea zero efecte juridice, susține deputatul USR Cătălin Drulă, membru în Comisia Transporturi din Camera Deputaților. „Este strict o declarație retorică, o demagogie care să mai acopere neputința enormă a guvernului PSD”, susține parlamentarul.
Reacția deputatului vine după ce Guvernul Dăncilă a renunțat la proiectul unui Parteneriat Public-Privat pentru autostrada Ploiești – Brașov, după un an de negocieri, și a decis ca acest proiect să fie trecut în CSAT ca „obiectiv strategic de interes național”. Mai mult, ministrul Transporturilor a declarat în ultimele zile că autoritățile doresc să facă același lucru și cu Autostrada Unirii, A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni.
Deputatul USR Cătălin Drulă pune la îndoială utilitatea măsurii și susține că „în mod fals circulă în spațiul public/media diverse posibile consecințe”.
„Spre exemplu, că astfel ar putea fi finanțate din fonduri naționale autostrăzile. FALS – și în prezent autostrăzile respective pot fi finanțate cu orice fel de fonduri: de la bugetul național, din fonduri europene structurale sau din împrumuturi. Sau că prin această declarație, autostrăzile ar putea fi contractate prin încredințare directă (fără licitație). FALS – nu există vreo astfel de derogare în acest sens în legislația națională privind achizițiile publice sau în directiva europeană în domeniu”, explică deputatul, fost consilier pe probleme de infrastructură al premierului Dacian Cioloș.
Drulă mai spune și de scenairul în care astfel de autostrăzi „strategice” ar putea fi scutite de obținerea unui acord de mediu sau a altor autorizații. „FALS – nu există vreo astfel de derogare în legile în vigoare pe baza unei declarații în C.S.A.T. Autostrăzile respective beneficiază însă deja de facilitățile din OUG 7/2016 pentru accelerarea proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport fiind parte din rețeaua TEN-T.”, spune deputatul.
Parlamentarul din Comisia Transporturi din Camera Deputaților enumeră și care ar fi pașii de urmat pentru deblocarea autostrăzilor pe care acum autoritățile vor să le „treacă în CSAT”.
„În realitate nu s-a făcut nimic din ce era necesar pentru aceste autostrăzi în 3 ani de guvernare PSD. Iar pașii necesari sunt aceiași de 3 ani. Și dacă nu se face nimic, tot aceiași rămân:
1. Contractarea unei echipe de specialiști pentru planificarea și proiectarea tehnică a autostrăzii pe baza unor studii serioase de teren (geologie/topografie/etc)
2. Contractarea unui constructor care să construiască autostrada pe baza unui proiect foarte bine făcut
Pentru Autostrada Tg. Mureș-Iași nu există nici un contract în prezent. Deci niciun pas făcut înainte. Ba chiar niște pași mari făcuți înapoi în ultimii 3 ani:
a) Rezilierea în 2018 a contractului deja semnat pentru planificarea pe secțiunea Tg. Mureș-Ditrău
b) Blocarea secțiunii Iași-Tg. Neamț într-o procedură de PPP fără nicio șansă de închidere financiară
c) Subfinanțarea procedurii de licitație a planificării pentru Tg. Mureș-Tg. Neamț la relicitare
—
Soluții pentru deblocarea autostrăzii:
1. Anularea procedurii de PPP pentru Tg. Neamț-Iași
2. Partneriat cu o instituție financiară internațională, BEI/BERD/Banca Mondială, pentru realizarea în condiții de calitate a planificării întregii autostrăzi
3. Contractarea unor consorții de constructori pe baza unui proiect temeinic realizat”
„Singura problemă este că Guvernul Dăncilă a distrus credibilitatea României în relații cu acești parteneri internaționali prin bătaia de joc la adresa Băncii Mondiale (care se implicase de la cel mai înalt nivel) în proiectul autostrăzii Ploiești-Brașov”, mai precizează Drulă.