Sari direct la conținut

Demetriade, noul director executiv al TAROM, despre reducerea mandatului managerului privat: N-ati vazut nici o companie – Lufthansa, WizzAir sau alta – sa vina sa justifice in presa absolut toate deciziile pe care le ia

HotNews.ro
Nicolae Demetriade, Foto: Agerpres
Nicolae Demetriade, Foto: Agerpres

Managerul privat al TAROM, belgianul Christian Heinzmann, a declarat pentru HotNews.ro ca a fost fortat de catre presedintele Consiliului de Administratie al Companiei sa-si scurteze mandatul de la 4 ani la doar un an, desi rezultatele financiare ale companiei aratau primele cresteri in ultimii ani. Ulterior, membrii CA l-au numit pe Nicolae Demetriade, fost sef al TAROM, adus in Consiliu in luna mai, in functia de director executiv ce va lucra alaturi de CEO-ul belgian. Referitor la performantele lui Heinzmann, Demetriade a declarat pentru HotNews.ro ca „e greu pentru cineva din afara sa inteleaga foarte bine daca nu cunoaste limba, legislatia. Are unele probleme de adaptare”. Rugat sa explice motivele care au stat la baza reducerii mandatului lui Christian Heinzmann, Nicolae Demetriade spune ca „N-ati vazut nici o companie – Lufthansa, WizzAir sau alta – sa vina sa justifice in presa absolut toate deciziile pe care le ia”.

  • Reamintim ca Demetriade este si presedintele agentiei de turism World Travel, care reprezinta in Romania EMIRATES Airlines, SAS-Scandinavian Airlines si Flydubai. Din acest motiv, Lucian Isar, fost membru in CA Tarom, il acuza pe Demetriade ca se afla in conflict de interese cu activitatea Tarom.

HotNews.ro: Ati fost numit in functia de director executiv in cadrul ultimei sedinte a CA Tarom [n.r. vineri, 21 iunie]. De ce s-a luat aceasta decizie?

Nicolae Demetriade: Exista un plan de management al companiei realizat in urma cu trei luni. S-a considerat ca este necesara impulsionarea realizarii masurilor din acest plan si ca termenul stabilit initial pentru rentabilizarea companiei este destul de departe. Pentru acest lucru s-a considerat ca este necesar inca o persoana care sa se poata implica in implementarea masurilor astfel incat sa devansam termenul de rentabilizare.

HotNews.ro: Despre ce termen vorbim acum?

Nicolae Demetriade: Nu putem sa stabilim un termen, ar fi neadecvat acum sa dam un termen de 15 iunie 2014 de exemplu. Vom lua toate masurile sa putem implementa acest plan de rentabilizare a companiei mai devreme fata de termenul initial.

HotNews.ro: Care era termenul initial?

Nicolae Demetriade: Termenul initial era 2015, probabil mai spre sfarsit, insa e mult prea indepartat. Fata de situatia actuala, avand in vedere competitia impusa de celelalte companii aeriene, am considerat ca e mai bine sa impulsionam activitatea.

HotNews.ro: Odata cu numirea dvs ca director executiv, s-a decis ceva si in privinta atributiilor domnului Heinzmann?

Nicolae Demetriade: Probabil ca se vor stabili atributiuni, dar in general sunt aceleasi fiindca sunt complementare. Faptul ca sunt doua persoane nu inseamna ca trebuie impartite atributiile.

HotNews.ro: Mandatul dvs pe cat timp este?

Nicolae Demetriade: Mandatul meu nu este pe o perioada determinata. Daca reusim sa ne adaptam mai bine conditiilor de piata, pot sa revin oricand in boardul CA.

HotNews.ro: Domnul Heinzmann a decis sa-si scurteze mandatul cu 3 ani. De ce credeti ca a luat o astfel de decizie?

Nicolae Demetriade: Nu pot sa stiu daca a luat aceasta decizie, dar cert este ca e greu pentru cineva din afara sa inteleaga foarte bine daca nu cunoaste limba, legislatia. Are unele probleme de adaptare.

HotNews.ro: Dumneavoastra, in Consiliul de Administratie ati discutat despre domnul Heinzmann? V-a nemultumit ceva in legatura cu activitatea sa?

Nicolae Demetriade: Vreau sa va spun ca intodeauna este loc de mai bine. Board-ul cred ca isi dorea mai multa actiune, sa se intample unele lucruri mai rapid. Probabil din acest motiv CA-ul a simtit nevoia sa ma desemneze pe mine ca director executiv. Am mai trecut pe la conducerea companiei, stiu despre ce e vorba, cunosc oamenii, compania, competitia.

HotNews.ro: Ce insemna ca lucrurile sa se miste mai rapid? Care lucruri?

Nicolae Demetriade: Adica implementarea planului de management.

HotNews.ro: Totusi, in ultimele luni, in special luna mai, rezultatele TAROM au parut a fi chiar foarte bune.

Nicolae Demetriade: N-as vrea sa comentez niste cifre pe o luna sau pe doua luni. E greu sa analizam niste date neauditate si sa consideram ca inseamna niste rezultate foarte bune.

HotNews.ro: Daca nu ne legam de aceste date, atunci pe ce date s-a analizat performanta domnului Heinzmann?

Nicolae Demetriade: Nu pe date. Acolo [n.r. in CA] nu se analizeaza pe date, daca a crescut numarul de pasageri, daca au scazut cheltuielile…. Sunt o multime de influente care pot aparea intr-un plan de management. S-a vorbit pe anumite masuri punctuale care nu au fost inca realizate, desi aveau termen de realizare…

HotNews.ro: Imi puteti da cateva exemple?

Nicolae Demetriade: N-as vrea sa va faceti o idee din doar cateva exemple. Sunt unele masuri pe care ar trebui sa le tinem in interiorul companiei sa le putem gestiona mai bine. N-ati vazut nici o companie – Lufthansa, WizzAir sau alta – sa vina sa justifice in presa absolut toate deciziile pe care le ia…

HotNews.ro: De acord, doar ca aici vorbim de o companie de stat…

Nicolae Demetriade: Eu va asigur ca nivelul de transparenta va fi maxim in perioada urmatoare. Nu cred ca va fi benefic sa discutam in presa toate masurile pe care le luam punctual. E un complex ce cuprinde intreaga activitate. E bine sa iesim in presa in viitor cu niste rezultate certe, exacte atunci cand sesizam ca s-a imbunatatit activitatea.

HotNews.ro: Daca domnul Heinzmann isi va incheia mandatul in noiembrie 2013, dvs, acum ca sunteti director executiv, vizati postul de CEO?

Nicolae Demetriade: Pentru toate functiile de conducere vom initia o campanie de a stabili viitorii angajati care sa ocupe pozitiile superioare. Eu nu imi doresc sa devin presedintele companiei. Am acceptat pentru o perioada scurta aceasta pozitie [n.r. director executiv], fiindca am fost unul din criticii ferventi ai perioadei anterioare. Am incercat sa trag semnale de alarma ca in timp ce alte companii aeriene fac pasi importanti pe piata, Tarom-ul are doar capacitatea de reactie. Nu imi doresc pozitia de CEO.

Dupa plecarea domnului Heinzmann va trebui pregatit cineva care sa nu mai fie scos asa din joben ca e cel mai bun. Trebuie sa ne convinga, cel care va ramane in continuare, ca e capabil, ca stie tot ce se intampla in companie si o poate duce mai departe.

HotNews.ro: Domnul Heinzmann ne-a spus ca a semnat reducerea mandatului sau la presiunea domnului Pascariu [n.r. presedintele CA Tarom]…

Nicolae Demetriade: Daca dumnealui are mandat pe 4 ani nu stiu cine l-ar putea obliga din Boardul de administratie sa faca asa ceva…

HotNews.ro: Domnul Pascariu. Asa sustine domnul Heinzmann…

Nicolae Demetriade: Eu va pot spune ca daca eram in locul dansului si aveam mandat pe 4 ani si aveam clauze foarte ferme si daca consideram ca mi-am indeplinit corect activitatea, nu cred ca putea sa existe cineva care sa ma preseze cineva sa fac un gest sau altul…

HotNews.ro: Dar domnul Heinzmann poate fi demis de Consiliul de Administratie?

Nicolae Demetriade: Probabil ca poate sa fie demis. Nimeni nu este ales pe viata, decat cei alesi prin votul populatiei. Restul persoanelor care nu-si indeplinesc sarcinile din mandat, cand fac greseli, cand nu respecta legislatia… Nu cred ca daca cineva are un contract pe 4 ani si face o greseala majora nu poate fi schimbat.

HotNews.ro: S-a intamplat asa ceva in cazul domnului Heiznmann? Sa nu-si respecte mandatul, angajamentele luate?

Nicolae Demetriade: Daca existau astfel de elemente, probabil ca CA-ul aplica legislatia in vigoare. Sunt de foarte curand in CA, dar eu asa ma gandesc ca daca ar fi existat elemente exacte care sa poata sa determine schimbarea dansului, s-ar fi procedat la aceasta actiune. Cred ca nu exista probleme, ci doar incercarea de a impulsiona realizarea masurilor din planul de management.

Cine este Nicolae Demetriade

Nicolae Demetriade a fost numit in cadrul Consiliului de Administratie al TAROM pe 9 mai 2013.

Demetriade a absolvit Academia de Studii Economice in anul 1970 si are peste 40 de ani de experienta in industria de aviatie si de turism. El a ocupat diverse functii de conducere in cadrul Tarom in perioada 1981-2002, intre anii 2001-2002 fiind si director general al companiei.

documente

nicolae-demetriade-cv

(24 Iun 2013) DOC, 16KB

In prezent, Demetriade este si presedintele agentiei de turism World Travel, care reprezinta in Romania si Republica Moldova care reprezinta in Romania EMIRATES Airlines , SAS-Scandinavian Airlines, Flydubai si grupul de companii Royal Caribbean, Celebrity Cruises si Azamara (vezi CV-ul oficial al lui Nicolae Demetriade de pe site-ul Tarom).

Din acest motiv, Lucian Isar, fost membru in CA Tarom, il acuza pe Demetriade ca se afla in conflict de interese cu activitatea Tarom.

CONTEXT

Christian Heinzmann, CEO-ul belgian al Tarom, il acuza pe Dan Pascariu, seful Consiliului de Administratiei al companiei, ca l-a fortat sa accepte reducerea mandatului in fruntea companiei sub amenintarea demiterii.

Heinzmann a confirmat pentru HotNews.ro ca vineri, 21 iunie, a semnat o anexa la contractul prin care mandatul sau se reduce de la patru ani la doar un an, facand ca sefia sa la TAROM sa se incheie practic in luna noiembrie a anului in curs. Heinzmann, numit in functie in noiembrie 2012, spune ca asteapta ca situatia sa fie clarificata de premierul Victor Ponta, iar despre ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, spune ca a primit asigurari din partea acestuia ca activitatea sa nu va fi afectata – lucru care nu s-a intamplat.

Debarcarea fortata a lui Heinzmann are loc pe fondul unei evolutii pozitive a companiei, dupa cum arata cifrele comunicate de Tarom.

Situatia de la Tarom reprezinta al treilea scandal legat de managementul privat la o companie la care actionar majoritar este Ministerul Transporturilor. Cu doua luni in urma, managerul CFR SA, grecul Dimitris Sophocleous a demisionat, Dimitris Sophocleous a demisionat, acuzand „disperarea factorului politic de a pierde influenta asupra companiei si a finantarilor europene”. Tot la inceputul anului, Presedintele Consiliului de Administratie al CFR Marfa, Mustafa Aysun, a plecat dupa doar doua luni la conducerea companiei, in conditii inca nelamurite.

Informatia privind schimbarile de la varful managementului TAROM au fost publicate, initial de catre Lucian Isar, fost membru in Consiliul de Administratie al companiei si care, de curand, a denuntat presiunile facute ca managerul privat, belgianul Christian Heinzmann sa paraseasca sefia companiei, pe blogul sau.

Isar a confirmat si pentru HotNews.ro ca vineri, 21 iunie, Heinzmann, numit CEO al TAROM din noiembrie 2012, a semnat o anexa la contractul prin care mandatul sau se reduce de la patru ani la doar un an, facand ca sefia sa la TAROM sa se incheie practic in luna noiembrie a anului in curs.

Aceasta decizie a fost luata inainte de sedinta Consiliului de Administratie de vineri, sedinta in care membrii CA au decis numirea lui Nicolae Demetriade, fost director general al TAROM, in functia de Director executiv.

Contactat de HotNews.ro, Christian Heinzmann, CEO-ul privat al TAROM, a confirmat ca a semnat reducerea mandatului sau la doar un an si ca a luat aceasta decizie la presiunea directorului Consiliului de Administratie, Dan Pascariu. Heinzmann a declarat ca Pascariu i-a dat un termen limita in care sa semneze scurtarea mandatului sau, amenintandu-l ca daca nu o face vor exista „consecinte serioase”.

Contactat de HotNews.ro, Dan Pascariu, presedintele Consiliului de Administratie al TAROM a declarat ca Heinzmann a semnat de bunavoie documentul. „Reducerea costurilor inregistrata la TAROM a fost conjuncturala, provine din reducerea costurilor cu combustibilul, nu e un efect direct al managementului”, a explicat Pascariu. „Heinzmann a fost mai degraba deranjat de numirea lui Nicolae Demetriade (ca deirector executiv Tarom – n.red.), desi decizia nu ii afecta pozitia”, a mai spus Pascariu.

Miscarile la varful TAROM si incercarile de inlaturare a managerului privat vin dupa ce in luna mai 2013, compania aeriana nationala a inregistrat prima luna de profit dupa multi ani.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro