Sari direct la conținut

Dezbatere: Cum vad mai multi reprezentanti ai pietei TV, online si de publicitate viitorul media din Romania

HotNews.ro
Future of Media, Foto: Futureofmedia.ro
Future of Media, Foto: Futureofmedia.ro

Piata media din Romania nu are de ce sa se astepte la schimbari spectaculoase anul viitor, dar pe termen mediu consumul media se va schimba pe masura ce vor „ateriza” aici jucatori internationali mari din domeniul video la cerere, vor evolua ecosistemele formate in jurul operatorilor de telecomunicatii, iar producatorii locali de continut se vor adapta in fata dominatiei Google/Youtube sau Facebook. Asa arata „viitorul media” estimat joi de mai multi reprezentanti ai televiziunilor, media online, pietei de publicitate in cadrul conferintei Future of Media.

  • Conferinta a adus laolalta reprezentanti ai platformelor de tip video on demand. ai pietei de televiziune si online, ai agentiilor de publicitate: Costi Mocanu/Voyo-CME, Gusti Roman/AntenaPlay-Antena Group, Catalin Clemente/SeeNow, Adrian Botan/McCann Worldgroup, Bogdan Prajisteanu – expert media (pana recent seful agentiei MEC Romania), Cristina Sava/Kanal D, Dragos Stanca/ThinkDigital Romania.

Ce asteptari au participantii la conferinta in privinta felului cum va evolua industria media anul viitor si pe termen mediu?

Costi Mocanu – Head of Voyo, CME:

  • Cred ca nu putem sa ne asteptam anul viitor la lucruri spectaculoase. Din punctul nostru de vedere, al celor care realizeaza platforme VOD, provocarea mare va aparea cand un jucator foarte mare va cuteza sa aterizeze pe aici, dar acest lucru cred ca se va intampla in urmatorii cinci ani, nu mai devreme, deoarece sunt alte piete mai interesante decat Romania

Bogdan Prajisteanu:

  • O piata interesanta este data de rodul economiei locale, exista date pozitive in cazul Romaniei, dar, daca nu exista consum, investitiile vor fi cu frana trasa.
  • Daca va exista o consolidare economica si consumul se deblocheaza, atunci se va discuta altfel si altfel va fi increderea clientilor.
  • Cum vad investitia publicitara in functie de canale? Cred ca in continuare digitalul va creste, potentat si de obisnuinta clientilor de a pune mult continut video care se va transfera si in online. In contextul actual investitiile in TV vor incepe sa scada usor, dar multi furnizori TV sunt si furnizori de digital.
  • Cred ca (investitia in publicitate prin) televiziunea liniara va scadea – dar preturile cred ca vor creste, pentru ca nevoia de a creea impact in mintea consumatorului nu se poate face decat cu televiziunea traditionala astazi.

Adrian Botan, McCann Worldgroup:

  • Sper sa existe mai multa convergenta si mai multa integrare (intre diverse media si intre media traditionale-social media), sa investim mai mult in inovatie – clienti, agentii dar si proprietari de continut.
  • Cred ca e destul de greu sa monetizezi in online ca producator de continut, cred ca mai multa colaborare intre competitori

Dragos Stanca, managing partner ThinkDigital Romania:

  • Publisheri locali, uitati-va care e impactul in businessul vostru al jucatorilor globali si care e efectul lor in traficul vostru, analizati si decideti cu cine va veti parteneria, asa incat business-ul vostru sa existe si peste cinci ani. Daca nu gasiti ad network-uri cu suficiente conexiuni asa incat sa ramaneti in media planuri, multi veti muri. E nevoie de consolidarea publishing-ului local in fata presiunilor jucatorilor globali, dar si a celor aparent locali de tip Dogan sau Time Warner

Cristina Sava, marketing manager Kanal D:

  • Online-TV se pot sustine si promova reciproc in proiecte integrate

Catalin Clemente, marketing director SeeNow:

  • Pentru perioada urmatoare e de urmarit cum operatorii de telecomunicatii creeaza in jurul lor niste ecosisteme – cred ca va fi un an foarte interesant din persp aceasta

Principalele probleme/nevoi ale pietei locale de media, in momentul actual:

Dragos Stanca: Sunt doua lucruri dominante: schimbarea distributiei de continut, schimbare care e eminamente digitala, apoi – democratizarea accesului la succes: dictatura grupurilor media incepe sa intre intr-un declin si da utilizatorului posibilitatea sa aleaga unde sa priveasca

Bogdan Prajisteanu: Valoarea de piata a furnizorilor de tehnologie – Apple, FB, Twitter, Google – e de doua ori mai mare fata de marii producatori de continut TV. Tehnologia, digitalul e deja la un alt nivel. (…) Cred ca mobilul, aparatul, e inca un vehicul mult sub potential, pentru ca el ofera si acum modalitati noi de comunicare, de a face comert, divertisment, social

Costi Mocanu: Noile moduri de a consuma continutul ne face sa adaptam principiul spre „multiple content, multiple distribution”. Dar oportunitatile noi aduc dupa ele si costuri noi. La noi, nu as vorbi in termeni de succes vorbind despre monetizarea continutului. Nu se regasesc toate aceste succese tehnologice si in monetizare, in bani. Nu putem vorbi astazi despre un succes financiar – vorbesc din perspectiva unuia care produce continut, il impacheteaza si il vinde.

Costi Mocanu: Serviciile VOD, desi par ieftine, noi constatam in fiecare zi ca nu sunt atat de accesibile, desi pretul solicitat in Romania e cel mai scazut, pana si in Bulgaria e mai sus. Avem de-a face cu un public foarte educat, care de-a lungul timpului a beneficiat – si aici au contribuit operatorii de cablu si DTH – de preturi foarte mici. In goana dupa market share, s-au dus preturile foarte jos. Oamenii sunt foarte rasfatati in Romania. (Un pret de abonament de) 3 euro nu pare mult, insa este mult. (…)

Clement: In Internet, obiceiurile de consum sunt foarte diferite. Abonatul de cablu a platit o subscriptie, a intrat intr-o retea, plateste luna de luna. In internet, nu poti sa legi omul timp de 12 luni, daca iti propui asta esti intr-o mare eroare. tre sa-i oferi libertatea de a apela la serviciu sau de a-l parasi atunci cand doreste. (…) Noi (SeeNow) nu ne concentram acum pe profit, ci pe rezultate de trafic. Am depasit 1 milion de stream-uri in ultima luna, avem si noi zeci si sute de mii de conturi, dar nu sunt foarte relevante pentru venituri. Masa fluctueaza si nu doar in functie de sezonalitate, ci de obiceiurile oamenilor de a consuma.

Dragos Stanca: Sa nu uitam ca suntem intr-o piata in care pirateria video e foarte mare, in top 10 SATI sunt doua site-uri care monetizeaza trafic de continut piratat. Nu e nevoie doar de playeri care sa actioneze in zona asta, ci e nevoie si de actiune mai ferma, sa fie oameni care sa mearga un pic la puscarie.

Dragos Stanca: Agentiile sunt deschise pentru instrumentele noi, dar cand vorbim de cifre mari – ai la dispozitie cifrele Facebook sau Youtube pentru Romania, e greu sa decizi sa sustii o platforma alternativa noua. De regula, toate brandurile mari ii lasa pe altii sa deschida o usa. Noua, pentru unul dintre formatele premium pe Facebook, am avut nevoie de sapte luni pentru a gasi un client sa-l foloseasca.

Adrian Botan: In mod paradoxal, clientii sunt mult mai deschisi catre adoptia inovatiei decat crede lumea. Noi avem cateva exemple de clienti care fac aproape exclusiv content si campanii aproape exclusiv in online – fara sa aiba bugete mari de media pentru TV.

Adrian Botan: Am creat un personaj, o vedeta pe Facebook pentru Vodafone (Ghita Ciobanul). De ce sa fiu pe Facebook? Pe Facebook investitia e mai mica si da un „engagement” mult mai mare decat pe TV.

Adrian Botan: Furnizorii de media din Romania ar trebui sa sprijine dezvoltarea unor retele sociale care nu au mare succes la noi, cum e Twitter, ar fi si in folosul lor. Daca o televiziune mare ar lua cele mai mari emisiuni ca audienta si ar face conturi de Twitter, cred ca Twitter ar exploda in Romania

Costi Mocanu: Noi am creat primul cioban celebru care se uita la Steaua, nu-l chema Ghita, il chema Gigi. Si tot client de publicitate

Costi Mocanu: Constat ca noi cei din media avem tendinta sa uitam ca avem propriile produse, propriile active. Observ ca toata lumea zice ma gasesti pe Facebook, numai acolo. Lucrurile ar trebui sa fie intrepatrunse, sa ne uitam si la proprietatea noastra. Noi investim multi, ne costa mult operatiunea de internet. invitatia mea pentru oamenii din Pro TV este sa vada Facebook si alte retele drept parteneri, dar sa cheme oamenii si catre produsele noastre.

Costi Mocanu: Consumul TV cu siguranta nu a scazut la noi. In video on demand, cel mai consumat produs al Voyo este streamul liniar al Pro TV, pe doi – streamul liniar al postului Acasa. Consumatorul prefera sa astepte grila, asa cum a fost invatat de batranul televizor.

Bogdan Prajisteanu: ghita e un mic cutremur, dar trebuie sa fie mai multe cutremure pentru a starni valul cel mare.

Bogdan Prajisteanu: Acum doua saptamani, citind o stire in America, am ramas placut surprins – Google a fost de acord ca audienta Youtube sa fie masurata de Nielsen. Se incearca echilibrarea consumului TV cu cel de online

Dragos Stanca: Uneori, principalul avantaj al onlineului, masurabilitatea, se transforma in dezavantaj din punct de vedere business. Cand transparenta e totala, marja de profit pe tot lantul devine tot mai mica. Nu toata lumea are interesul sa mearga in online, pentru ca poate sa scada profitul, e mult mai multa munca, e multa bataie de cap sa ajungi la rezultate foarte bune si pe tot lantul nu sunt totdeauna oameni care sa inteleaga aceste lucruri.

Dragos Stanca: Un standard unic de masurare transmedia nu exista in industrie. Sunt pasi, dar nu exista (…) Parerea mea este ca cele doua masuratori (online si TV) se vor contopi, dar se vor contopi cand tehnologia va permite asta

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro