Dilema la CNA: sa fie sau nu "cu plata" dezbaterile electorale in audiovizual?
O formulare confuza din Legea pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, preluata ca atare de Consiliul National al Audiovizualului (CNA), a declansat discutii aprinse, joi, la CNA, unde membrii Consiliului au dezbatut cu reprezentantii posturilor si ai ONG-urilor de media proiectul sau de decizie privind regulile de desfasurare a campaniei electorale in audiovizual. Marul discordiei – includerea dezbaterilor electorale in randul emisiunilor „cu plata”, dat fiind ca toamna aceasta campania electorala in audiovizual se va desfasura, in premiera, pe bani.
Info pe scurt:
- Legea 35/15 martie 2008 este confuza in privinta emisiunilor de pe posturile private la care, in alegerile parlamentare, candidatii pot participa doar daca platesc;
- CNA trebuie sa ia o decizie privind desfasurarea campaniei electorale in audiovizual, dar discutiile pe tema platii de participare a candidatilor la emisiunile de dezbatere starneste controverse;
- Printre problemele semnalate: accesul posibil inegal al candidatilor la dezbaterile televizate, posibilitatea de a influenta contributia editoriala a posturilor, nerespectarea timpilor de emisie, nerespectarea caracterului de interes public al emisiunilor de dezbatere.
Potrivit Art. 38 din Legea 35/13 martie 2008 privind alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, „posturile private de radio si televiziune vor practica acelasi tarif pe emisiune si pe unitate de timp pentru toti competitorii electorali care participa in alegeri, conform prezentului titlu, iar timpii de antena oferiti competitorilor electorali trebuie sa fie proportionali cu cei practicati de posturile publice”.
Legea, votata de parlamentari, nu face nicio diferentiere intre emisiunile de dezbatere si emisiunile electorale, stabilind doar criteriul tarifului pe emisiune si pe unitate de timp. Pe baza acestei legi, CNA a emis, zilele trecute, un proiect de decizie privind regulile de desfasurare a campaniei electorale in audiovizual. Proiectul a starnit, joi, la CNA discutii aprinse in care nu s-a ajuns la niciun rezultat in cazul emisiunilor de dezbatere, caz ce ridica numeroase semne de intrebare privind accesul politicienilor la talk show-uri si deservirea interesului public.
CNA a decis sa continue discutiile pe aceasta tema in sedinta de martea viitoare, cand este de asteptat sa adopte si textul final al deciziei sale.
Lege si interese
Potrivit proiectului de decizie CNA, intocmit pe baza prevederilor din Legea 35, posturile care vor decide sa participe la campanie trebuie sa respecte, chiar si in conditiile „tarifarii” candidatilor, principiile informarii echidistante, echitabile si obiective.
Atat pentru membrii CNA, cat si pentru reprezentantii ONG-urilor de media, daca in privinta emisiunilor electorale si a spoturilor electorale nu exista mari probleme, includerea emisiunilor de dezbatere electorala in randul emisiunilor cu plata – sustinuta de televiziuni – ridica mari semne de intrebare. Acestea sunt legate de garantarea echidistantei, dar si de lipsa unui plafon maxim ce poate fi impus de televiziuni.
Desi toata lumea este de acord ca astfel sunt „legalizate” macar partial platile electorale catre televiziuni, printre problemele semnalate se numara lipsa unui instrument clar de verificare a platilor; posibilitatea unor candidati potentati financiar sa intre in emisiuni unde rivalii lor mai saraci nu ar avea acces; posibilitatea de a influenta contributia editoriala a posturilor, prin intrebari impuse sau prin alte mijloace; nerespectarea timpului de emisie alocat unui candidat, in emisiuni de dezbatere cu mai multi participanti etc.
„Cum va fi respectat interesul public daca la emisiuni ar avea acces doar cei care isi permit?”
Contactata de HotNews.ro, Ioana Avadani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, ONG care a informat CNA cu privire la pozitia sa in aceasta chestiune, a afirmat ca „ma nemultumeste ca au trecut emisiunile de dezbatere la emisiunile cu plata. CNA le defineste ca emisiuni de interes public. Dar cum va fi respectat acest interes daca la emisiuni ar avea acces doar cei care isi permit?”
La randul sau, presedintele PSD Mircea Geoana, membru in Parlamentul care a votat Legea 35, a criticat, joi, proiectul de decizie al CNA. El a afirmat, citat de Newsin, ca este vorba de o decizie nedreapta pentru candidatii care nu sunt foarte bogati.
Gelu Trandafir, membru CNA, a spus la randul sau pentru HotNews.ro ca „ar fi, intr-adevar, discutabil accesul cu plata la emisiunile de dezbateri. Nici legea nu ne ajuta foarte mult, pentru ca vorbeste de aceleasi tarife pe emisiune si pe unitatea de timp. Trebuie sa gasim pana saptamana viitoare o solutie care sa imbine atat necesitatea ca emisiunile de dezbatere sa fie reale – nu unele de fatada, in care cel care da banii sa comande si muzica – precum si cointeresarea posturilor de a organiza emisiuni de dezbatere electorala, care nu fac audiente foarte mari.”
„O varianta ar putea fi ca doar emisiunile electorale, in care partidele isi promoveaza fara intermediari candidatii, fara contributia editoriala a postului, sa fie emisiuni cu plata, pentru ca asa e si firesc, postul punand la dispozitie spatiu de emisie. Iar la emisiunile de dezbatere electorala accesul sa fie fara plata, dar acestea sa fie prefatate de calupuri de publicitate electorala, care e platita”, apreciaza Gelu Trandafir.