Sari direct la conținut

Din doi în doi ani, la final de decembrie, nereținerea la sursă revine pe radarul Legii evaziunii fiscale

PwC România
Dan Dascălu, Mihail Boian, Foto: PwC România
Dan Dascălu, Mihail Boian, Foto: PwC România

​În aceste zile de final al anului 2023, Parlamentul României a adoptat cu maximă celeritate un nou proiect de lege de modificare a Legii evaziunii fiscale (nr. PL-x nr. 805/2023). De la început trebuie să subliniem că dezideratele sub care a fost promovat acest proiect – prevenirea și combaterea fenomenului evaziunii fiscale (atât de extins la noi și generator de prejudicii semnificative pentru societate) – sunt fără îndoială valide și extrem de actuale, astfel încât le susținem în mod categoric și fără niciun fel de rezerve.

Atmosfera s-a încins – nu doar la nivel politic, ci și în media – în jurul eternei probleme a societății române: soluțiile practice pentru recuperarea prejudiciului aferent infracțiunilor de evaziune fiscală, i.e. stimularea celor vizați de procedurile penale să achite sumele datorate și eventuale sume suplimentare în schimbul atenuării tratamentului penal în cazul prejudiciilor de până la 1 milion lei. Fără dorința de a minimiza în vreun fel importanța dezbaterii asupra acestui subiect, nu putem să nu observăm că sunt multe alte chestiuni de maximă importanță, ce nu s-au bucurat, din păcate, de niciun fel de atenție, astfel încât credem că este necesar și util să le prezentăm sumar în continuare dintr-o perspectivă pur tehnică și fără a ne concentra atenția pe aspectele de oportunitate asupra cărora factorul politic este fără îndoială chemat să decidă.

  1. Nereținerea la sursă a impozitelor nu poate fi incriminată ca infracțiune într-o societate democratică, ci implică esențialmente doar o dispută fiscală

Un prim aspect supus analizei noastre vizează amendamentul legat de incriminarea faptei de nereținere la sursă a impozitelor/contribuțiilor enumerate în anexa la lege, fără ca în expunerea de motive să se precizeze în vreun fel care au fost motivele pentru care legiuitorul a ales să readucă în discuție și să adopte incriminarea acestei fapte ”peste noapte”.

Citește continuarea articolului pe blogul PwC România​

Articol semnat de Dan Dascălu, Partener D&B David și Mihail Boian, Partener D&B David și Baias.

Articol susținut de PwC România

ARHIVĂ COMENTARII