Sari direct la conținut

Dispută între ALDE și PSD, în Camera Deputaților, pe legea offshore/ Varujan Vosganian a criticat dur modul în care se dezbate legea: ALDE nu participă la această dezbatere care mie mi se pare o improvizație

HotNews.ro
Comisiile pentru industrii, buget si administratie, Foto: Hotnews
Comisiile pentru industrii, buget si administratie, Foto: Hotnews

​​Comisiile pentru industrii, pentru buget şi cea pentru administraţie de la Camera Deputaţilor s-au reunit marţi pentru dezbaterea Legii offshore. Încă de la începutul ședinței, deputații din opoziție au acuzat PSD că dezbaterile nu au loc într-o manieră corectă și transparentă, mai ales în condițiile în care amendamente importante au ajuns în comisii cu foarte puțin timp înainte de a fi discutate. Deputații de la USR și PNL mai acuză că soarta legii este decisă de un singur om: Liviu Dragnea.

Discuțiile au durat șase ore și au foarte dure în anumite momente. Interesant este că ALDE, partenerul de coaliție al PSD, a refuzat să participe la dezbateri, iar la un moment dat a existat un schimb de replici, pe ton ridicat, între Varujan Vosganian (ALDE) și Iulian Iancu (PSD). În cele din urmă, PSD a reușit să-și impună amendamentele, având sprijinul UDMR. Urmează miercuri votul în plen. Varujan Vosganian a anunțat că va cere în plen retrimiterea legii în comisii.

UPDATE 19.00 Ședința s-a terminat, PSD și-a impus amendamentele. Vezi mai jos amendamentele

UPDATE 17.10 Sunt discutate amendamentele privind fiscalitatea. Iulian Iancu încearcă să impusă pe ton ridicat amendamentele grupului PSD

UPDATE 16.40 Plenul a decis continuarea discuțiilor/ Parlamentarii PNL s-au întors la dezbateri

UPDATE 16.30 Varujan Vosganian a părăsit sala

UPDATE 16.20 Discuții contradictorii între Varujan Vosganian (ALDE) și Iulian Iancu (PSD). Varujan Vosganian (ALDE) critică foarte dur modul în care se poartă aceste dezbateri: Noi cei de la ALDE nu vom vota în niciun fel și nici nu vom vota. Pentru mine este cu totul straniu că niciun reprezentat al Guvernului nu are niciun punct de vedere. Chiar mă întreb dacă Guvernul a dat bir cu fugiții, cu cine ați lucrat aceste amendamente? Nu s-a întâmplat să se facă o astfel de lege fără calcularea unui impact bugetar. Este cel puțin ciudat. E straniu că votăm o lege cu atâtea modificări la o lege pe care am votat-o acum două luni. Cât de serioși suntem dacă după două luni avem atâtea modificări. Nu am primit niciun răspuns la evaluarea resurselor. ALDE nu participă la această dezbatere care mie mi se pare o improvizație. Pe aceste argumente, vă rog să-mi permiteți să solicităm în plen retrimiterea în comisii. (…)L-am întrebat pe ministrul Energiei şi mi-a spus că nu are cunoştinţă de aceste amendamente pe care dumneavoastră le-aţi pregătit azi dimineaţă

Iulian Iancu încearcă să-l convingă pe Varujan Vosganian, pe ton răstit, că varianta de acum este mai bună decât cea din vară. Varujan Vosganian nu se lasă convins și părăsește sala.

UPDATE 16.15 Iulian Iancu decide continuarea dezbaterilor pe articole, chiarcu riscul încălcării regulamentului/USR spune că va contesta la Curtea Constituțională

UPDATE 16.00 Deputații PNL părăsesc sala invocând regulamentul care ar interzice desfășurarea dezbaterilor în comisii în paralel cu cele din plen, care se întrunește la ora 16.00, fără o aprobare din partea Biroului Permanent. Această aprobare, spun deputații opoziției, nu există. În schimb, Iulian Iancu (PSD) susține că a sunat liderul de grup care le-ar fi dat consimțământul de a continua discuțiile până la epuizarea amendamentelor.

UPDATE 15.50 Sunt dezbătute articole privind partea tehnică, cele referitoare la autorizațiile de construire. Discuțiile sunt calme. Discuții aprinse ar putea apărea pe articolele referitoare la fiscalitate.

UPDATE 15. 30 Reprezentanții companiilor prezenți la dezbatere au părăsit sala deoarece nu vor avea dreptul de a-și expune punctele de vedere.

UPDATE 15.10 Opoziția dorește să vorbească și cu reprezentantul Ministerului Energiei prezent la dezbateri. Propunerea a fost respinsă

UPDATE 15.00 După două ore de dezbateri au venit și parlamentari ALDE

UPDATE 14.00 După o pauză de câteva minute, ședința a fost reluată tot cu discuții în contradictoriu. Opoziția a încercat din nou suspendarea ședinței, fără succes însă

UPDATE 14.00 După o oră de discuții în contradictoriu pe proceduri, grupurile parlamentare au făcut o pauză de consultări/ Opoziția ceruse suspendarea dezbaterilor în condițiile în care nu are acces la studii și date solicitate Ministerului Finanțelor

UPDATE 13.00 ALDE lipsește de la dezbateri. PSD își asigură majoritatea cu UDMR.

Amendamentele pe care vrea PSD să le adopte pe partea de fiscalitate, amendamente introduse în dezbatere pe ultima sută de metri

Art 18 Titularii de acorduri petroliere refereritoare la perimetre petroliere offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a legii beneficiază, pe toată perioada derulării acestora, de nivelul de redevență, cotele procentuale de redevență petrolieră, pragurile de producție brută aferente acestor cote existente la data intrării în vigoare a legii

Art. 19, alin 2Prin venit suplimentar se înțelege diferența dintre prețul mediu ponderat al gazelor naturale vândute din producția internă proprie din perimetrele offshore și prețul de achiziție a gazelor naturale din producția internă pentru clienții casnici și noncasnici în anul 2012, respectiv 47,71 lei/MWh, înmulțită cu volumele de gaze vândute din producția internă din perimetrele offshore. (Nota Red La articolul 19. alin 1. se prevede că titularii sunt obligați la calcularea, declararea și plata unui impozit asupra veniturilor suplimentare offshore).

Art. 19, alin 3 Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore prevăzut la alin 1 se calculează prin aplicarea unuia sau unor procente de calcul, după caz, asupra veniturilor suplimentare obținute din vânzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore, așa cum acestea sunt determinate potrivit Anexei 2 (…), impozit din care se deduce valoarea investițiilor upstream. Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore ține seama de prețul de referință stabilit de ANRM pentru calculul redevențelor. Tranzacțiile desfășurate sub prețul de referință se impozitează la prețul de referință. Procentele de calcul a impozitului se calculează pe baza prețurilor de vânzare a gazelor naturale practicate de către titularii de acorduri petroliere offshore pe baza grilei de prețuri de mai jos, ajustate anual începând cu 1 ianuarie 2019 cu indicele anual al prețurilor de consum:

  • a) 30% din venitul suplimentar pentru prețurile de până la 85 lei/MWh inclusiv
  • b) 15% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 85 lei/MWh și mai mici sau egale cu 100 lei/MWh
  • c) 30% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 100 lei/MWh și mai mici sau egale cu 115 lei/MWh
  • d) 35% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 115 lei/MWh și mai mici sau egale cu 130 lei/MWh
  • e) 40% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 130 lei/MWh și mai mici sau egale cu 145 lei/MWh
  • f) 50% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 145 lei/MWh și mai mici sau egale cu 160 lei/MWh
  • g) 55% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 160 lei/MWh și mai mici sau egale cu 175 lei/MWh
  • h) 60% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 175 lei și mai mici sau egale cu 190 lei/MWh
  • i) 70% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 190 lei/MWh

Art. 19, alin. 4 Limita maximă a deducerii investițiilor în segmentul upstream nu poate depăși 30% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare offshore

Art. 19, alin. 8 Sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele offshore ca impozit asupra veniturilor suplimentare se colectează într-un cont special cu destinația venit la Fondul special de finanțare a contractelor de parteneriat public privat în conformitate cu prevederile art.13 alin. 3 din OUG 39/2018 privind parteneriatul public-privat și extinderea rețelelor de distribuție a gazelor naturale și a sistemului naționak de transport gaze naturale. Repartizarea sumelor colectate se face prin hotărâre a Guvernului. Sumele colectate din impozitul asupra veniturilor suplimentare se administrează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, potrivit OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.

Art 21 Se elimină prevederea potrivit căreia regimul de redevențe și regimul fiscal prevăzute la art. 18 și art. 19 nu se vor modifica, indiferent sub ce formă, în favoarea sau în defavoarea titularilor de acorduri, pe toată durata acordurilor și a prelungirilor subsecvente.

În schimb se introduce o altă prevedere: Cota procentuală prevăzută la art. 20 nu va crește pe toată perioada acordurilor, iar tranzacțiile se defășoară concurențial și nediscriminatoriu. (Nota. red. Art 20 prevede obligația vânzării pe bursă a minim 50% din cantitatea de gaze naturale contractate într-un an).

Un alt amendament prevede că amendă de 10% din cifra de afaceri pentu nerespectarea prevederilor de la art. 20

Art. 30 Durata inițială a concesiunii poate fi până la 30 ani, cu posibilitate de prelungire de până la 15 ani prin hotărâre a Guvernului, la solicitarea titularului acordului petrolier referitor la perimetre petroliere offshore cu condiția îndeplinirii în totalitate a programelor de lucrări stabilite de ANRM prin acordul petrolier.

„Legea aceasta a avut un parcurs destul de neclar din punct de vedere al opoziției. Încă de când a ajuns această lege în Parlament, nu a fost dezbătută într-o manieră corectă, să vedem noi toți ce avem de câștigat din exploatarea gazelor din Marea Neagra”, a spus Cristina Prună, deputat USR, adăugând că soarta legii este decisă de un singur om.

La rândul său, Lucian Bode, deputat PNL, a spus că au avut prioritate „interesele unui singur om”. Această idee a fost reluată și de liberalii Pavel Popescu și Virgil Popescu. „Haideți să-i spunem pe nume: Liviu Dragnea!”, a adăugat Virgil Popescu.

Dezbaterile pe această lege au stârnit în permanență discuții aprinse. Uneori, PSD a încercat accelerarea dezbaterilor și trecerea amendamentelor pe repede înainte, iar alteori le-a amânat pe neașteptate. Săptămâna trecută, legea a trecut rapid prin Senat, fără dezbateri reale pe amendamente. În schimb, în Camera Deputaților, în comisii, s-a decis amânarea lor cu o săptămână. Preşedintele Comisiei pentru industrii din Camera Deputaţilor, Iulian Iancu, a spus că decizia amânării a fost luată în urma unei discuții cu Liviu Dragnea, șeful Camerei Deputaților. Acesta în condițiile în care tot Dragnea spunea cu câteva zile înainte că legea va trece repede prin comisiile din Camera Deputaților, urmând votul final.

Legea se află pentru a doua oară în Parlament după ce o primă formă adoptată în iulie a fost retrimisă pentru reexaminare de președintele Klaus Iohannis. Acea formă a fost prezentată și asumată chiar de Liviu Dragnea, liderul PSD și președintele Camerei Deputaților. Forma adoptată a luat pe surprindere atât deputații, cât și companiile. Mulți dintre deputați au aflat ce votează abia în ziua adoptării, după ce principalele amendamente au fost prezentate de Liviu Dragnea. Companiile s-au declarat nemulțumite.

La scurt timp după aprobarea de către Parlament a acelei forme, Liviu Dragnea și-a modificat radical poziția susținând că este nevoie de îmbunătățirea legii în favoarea companiilor. Dacă președintele Klaus Iohannis ar fi promulgat legea în forma adoptată de Parlament, Guvernul ar fi urmat să emită o Ordonanță de Urgență care să o modifice în așa fel încât să poată fi deduse investițiile cu explorarea, iar sistemul de taxare să fie înghețat. Nu a mai fost nevoie de OUG, deoarece legea a fost retrimisă în Parlament pentru reexaminare. Unul dintre motivele invocate este necesitatea analizării „din perspectiva unei potențiale încălcări a principiului neafectării veniturilor bugetare”. În acest sens, Klaus Iohannis semnalează un articol din lege care prevede că sumele rezultate din redevențe și impozitele asupra veniturilor suplimentare ajung într-un fond special de finanțare a contractelor de parteneriat public-privat, fără să fi fost făcute analize. Un alt motiv invocat de Iohannis este că unele prevederi din lege nu au fost dezbătute în Senat, prima cameră sesizată, iar având în vedere importanța domeniului, este necesar „să se asigure deplina respectare a principiului constituțional al bicameralismului”.

Important de menționat este că Darius Vâlcov, considerat mâna dreaptă a lui Liviu Dragnea, a atacat în luna august companiile din domeniul gazelor. Într-un prim atac a spus că bugetul statului a pierdut 2 miliarde de dolari din cauza neactualizării prețului de referință la gaze în perioada 2006-2018, în baza căruia au fost plătite redevențele. A doua zi a revenit și a afirmat că cine ‘ar îndrăzni’ să modifice actuala formă a Legii offshore ar trebui condamnat pentru trădare de ţară. Practic, părea a fi în totală contradicție cu Liviu Dragnea, însă nu era decât o modalitate de a forța negocieri cu respectivele companii. Vezi aici de ce a atacat Darius Vâlcov companiile petroliere.

Vom reveni

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro