DOCUMENT Asigurarea RCA va fi obligatorie și pentru anumite trotinete și biciclete electrice / Schimbări majore la legislația asigurărilor auto
Persoanele fizice sau firmele care dețin trotinete și biciclete electrice care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h vor trebui să le asigure RCA, potrivit unui proiect de lege scos în dezbatere publică luni de Ministerul de Finanțe.
Proiectul de act normativ transpune în legislația națională o directivă UE care modifică legislația RCA, printre modificări fiind și cea legată de redefinirea tehnică a noțunii de „vehicul”.
- „Ca urmare vor intra sub obligația de asigurare și vehicule ce conform legislației naționale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule)”, se arată în nota de fundamentare.
VEZI PROIECTUL DE LEGE ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE
Ce trotinete electrice vor avea nevoie de RCA
Nu toate trotinetele sau bicicletele electrice vor avea nevoie de RCA, ci doar cele care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
Aceasta deoarece în proiectul de lege, termenul „vehicul” va fi redefinit astfel:
- a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau
- b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
- c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;
- d) tramvai;”
Motivele introducerii RCA la trotinetele electrice: Numărul de accidente
Unul dintre cele mai importante motive care justifică propunerea legislativă este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului, se arată în nota de fundamentare.
- „Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare însă produc accidente din care rezultă daune materiale dar și vătămări corporale.
- Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de „vehicul” pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în Uniunea Europeană și România.
- Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică.
- Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu.
- Lipsa unei astfel de reglementări conduce la excluderea acestor vehicule de la obligația de asigurare, caz în care nu sunt acoperite prejudiciile produse persoanelor prejudiciate/vătămate ca urmare a unor accidente de circulație produse în trafic pe drumuri deschise circulației publice sau pe drumuri private, neîngrădite, în care accesul persoanelor nu este interzis.”, se menționează în document.
Până la obligativitatea RCA, trebuie spus că în prezent trotinetele și bicicletele electrice pot fi asigurate facultativ.
Conducătorii de trotinete electrice din România au provocat peste 2.600 de accidente în ultimii 5 ani și primele 6 luni din acest an, cele mai multe fiind în București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța și Galați, consecințele fiind 20 de morți, 373 de răniți grav și 2.363 de răniți ușor, arată datele Inspectoratului General al Poliției Române.
Alte modificări la legislația RCA
Reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în Lei la cursul indicat în directivă:
- a) pentru prejudicii materiale produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;
- b) pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.
În prezent, o singură asigurare RCA care costă să zicem 1500 de lei pe an poate acoperi, potrivit legii, următoarele cheltuieli maxime în urma unui accident:
- a) 1,22 milioane de euro pentru daune materiale
- b) 6,07 milioane de euro pentru pentru vătămări corporale și deces
Alte schimbări propuse la legea RCA:
- Limitarea acoperirii RCA pe baza noțiunii de utilizare a unui vehicul. Sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse în situații în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport;
- Modalitatea de control a asigurării RCA. Se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată;
- Introducerea unui tipizat standardizat la nivel european în ceea ce privește atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului;
- Reglementarea posibilității suspendării efectelor contractului RCA la cerere pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului cu introducerea unor obligații în sarcina asiguratului în această perioadă.
Sursa foto: Dreamstime.com