Sari direct la conținut

​DOCUMENT Avocatul Poporului a atacat la Curtea Constituțională ordonanța de urgență care permite instituțiilor civile să facă achiziții IT în regim militar

HotNews.ro
OUG achizitii publice, Foto: Hotnews
OUG achizitii publice, Foto: Hotnews

Avocatul Poporului a atacat miercuri la Curtea Constituțională ordonanța de urgență (OUG) 23/2020 privind achizițiile publice, unul din principalele motive fiind că Guvernul a reglementat aspecte ce țin de răspunderea disciplinară a magistraților care soluționează litigii în materia achizițiilor publice, fără a avea avizul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), așa cum HotNews.ro a scris în exclusivitate. Separat de criticile de constituționalitate, Avocatul Poporului subliniază și că prin acest act Executivul ar fi încălcat voința majoritară exprimată la Referendumul din 2019.

CONSULTĂ AICI SESIZAREA AVOCATULUI POPORULUI.

Amintim că CSM a cerut joi, 21 februarie, Avocatului Poporului să atace la CCR această Ordonanță de Urgență cu impact asupra achizițiilor publice.

Ce nereguli a reclamat CSM:

  • Secția pentru judecători apreciază că răspunderea disciplinară a magistraților, ca element component al statutului acestora, se circumscrie sferei de reglementare cu privire la care este interzisă adoptarea unei ordonanțe de urgență ca urmare a organizării și desfășurării referendumului național din data de 26 mai 2019. Prin urmare, Guvernul României și-a arogat o competență de legiferare cu încălcarea voinței majoritare exprimată ca urmare a referendumului din anul 2019, confirmată de Curtea Constituțională.
  • Secția subliniază, de asemenea, că la adoptarea actului normativ, Guvernul României nu a respectat procedura de legiferare în ceea ce privește avizele legale necesare adoptării unui act normativ, astfel cum aceste dispoziții au fost interpretate în jurisprudența Curții Constituționale a României.
  • Astfel, având în vedere incidența O.U.G nr. 23/2020 în ceea ce privește activitatea autorității judecătorești, prin reglementarea unei abateri disciplinare în cazul judecătorilor care soluționează o anumită categorie de litigii, se impunea solicitarea avizului CSM, nerespectarea acestei obligații fiind contrară dispozițiilor art. 1 alin. (5) din Constituție.
  • Totodată, Secția apreciază că soluția normativă în discuție este în conflict cu dispozițiile constituționale care consacră independența judecătorilor, urmând ca aceștia să răspundă disciplinar pentru nerespectarea „dispozițiilor cuprinse de lege privind soluțiile ori măsurile ce pot fi dispuse”, eliminând posibilitatea ca judecătorul să interpreteze normele de drept aplicabile în considerarea situației dintr-o speță concretă.”, a anunțat joi, 20 februarie CSM.

HotNews.ro a scris în exclusivitate încă din data de 13 februarie 2020că această Ordonanță de Urgență a fost adoptată fără a avea în prealabil avize de la Consiliul Suprem de Apărare al Țării (CSAT), Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) și de la Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), așa cum a recomandat Ministerul Justiției în avizul favorabil, dar cu observații, la acest OUG.

„Nu pot fi reglementate prin Ordonanță de urgență aspecte care țin de statutul magistraților, (cu atât mai puțin fără consultarea sistemului judiciar și fără dezbatere publică), fiind posibilă apariția unui viciu de neconstituționalitate, se arată în avizul favorabil, dar cu observații, dat în 4 februarie de Ministerul Justiției la Ordonanța care schimbă regulile la achizițiile publice, document consultat de HotNews.ro. Mai mult, pentru evitarea viciilor de neconstituționalitate, ar fi fost necesare 3 avize de la CSAT, CSM și Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), menționa Ministerul Justiției.

Ulterior, în data de 17 februarie 2020, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), inițiatoarea acestui act normativ, a confirmat că actul nu a avut avize de la CSM, CSAT și ADR.

Nevoia acestor avize pentru evitarea unor posibile vicii de neconstituționalitate a fost mențiunea făcută de Ministerul Justiției în avizul favorabil dat la acest OUG, dar legea permite inițatorului unui act normativ să nu-și însușească aceste observații.

Achizițiile IT care vizează infrastructuri informatice critice de interes național vor putea fi realizate într-un regim similar contractelor din domeniul apărării și securității, potrivit unei Ordonanțe de Urgență publicate miercuri în Monitorul Oficial. Este una din cele 25 de OUG-uri adoptate în seara zilei de 4 februarie, de Guvernul Orban, despre care noul președinte al Agenției Naționale de Achiziții Publice (ANAP), liberalul Eugen Cojoacă, a susținut că va debloca marile proiecte IT. Ordonanța nu prevede însă că aceste achiziții să fie permise numai în baza unui aviz prealabil al CSAT, așa cum a susținut acesta.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro