Documente Comisia Europeana propune noi masuri impotriva spionajului economic. CE invoca si cazul unei firme chinezesti care a incercat sa intre in Romania cu produse copiate din Austria
Comisia Europeana a propus noi norme privind protectia secretelor comerciale pentru a contracara dobandirea, utilizarea si divulgarea ilegala a acestora, a informat joi Reprezentanta CE in Romania. In studiul de impact, executivul european invoca si cazul unei firme chinezesti care a incercat sa patrunda pe piata din Romania cu produse copiate din Austria.
Propunerea de directiva isi propune sa ajute instantele nationale sa trateze cazurile de insusire abuziva a informatiilor de afaceri confidentiale, sa scoata de pe piata produsele care incalca secretul comercial.
De asemenea, proiectul legislativ pentru protectia cunostintelor si informatiilor de afaceri nedivulgate va permite victimelor sa obtina despagubiri in cazul actiunilor ilegale.
„In actuala economie bazata pe cunoastere, capacitatea intreprinderilor de a inova si de a intra in concurenta poate fi grav afectata atunci cand informatii confidentiale sunt fie furate, fie utilizate in mod abuziv”, subliniaza Comisia Europeana, intr-un comunicat de presa.
Directiva propusa incearca sa ofere protectie secretelor comerciale prin punerea la dispozitia inovatorilor a unor mijloace de aparare impotriva practicilor necinstite prin care se urmareste obtinerea in mod ilegal a informatiilor lor confidentiale, pentru a profita de solutiile inovatoare fara sa suporte nicio investitie asociata cu cercetarea sau cu ingineria inversa.
Comisia atrage atentia ca in prezent unele state membre nu dispun de legislatie specifica cu privire la protectia secretelor comerciale.
Intreprinderile intampina dificultati in a intelege si a avea acces la sistemele din alte state membre si, atunci cand sunt victime ale insusirii abuzive a know-how-ului confidential, acestea au reticente in ceea ce priveste initierea de actiuni in instanta civila, deoarece nu sunt sigure ca instantele vor pastra confidentialitatea secretelor lor comerciale, isi mai justifica executivul european initiativa.
Comisia considera ca actualul sistem de protectie a secretelor comeciale, fragmentat la nivelul UE, „are un efect negativ asupra cooperarii transfrontaliere dintre intreprinderi si partenerii de cercetare si reprezinta un obstacol semnificativ in calea utilizarii pietei unice a UE ca vector al inovarii si al cresterii economice”.
- Studiul de impact: O firma din China a luat secrete din Austria si a incercat sa intre in Romania
documente
(28 Nov 2013) PDF, 2MB
Studiul de impact invocat de Comisia Europeana in sustinerea propunerii sale de directiva da si exempolul unei firme din China care a obtinut secretul comercial privind un dispozitiv de control al turbinelor eoliene care apartinea unei firme din Austria subsidiara a grupului american AMSC.
Compania austriaca a decoperit mai tarziu ca firma chinezeasca intrase in contact cu un fost angajat al austriecilor care avea acces la secretele comerciale.
Mai tarziu firma chinezeasca a incercat sa se extinda cu produsul catre piete straine, inclusiv din Uniunea Europeana, ca Romania, Irlanda si Grecia, se mai arata in studiul de impact al Comisiei.
Ulterior, compania austriaca a intentat procese in China impotriva firmei chinezesti, cerand plata unor daune de 1,2 miliarde de dolari.
- Comisarul Barnier: Companiile europene se confrunta cu spionajul industrial
„Cibercriminalitatea si spionajul industrial fac parte, din pacate, din realitatile cu care se confrunta intreprinderile din Europa in fiecare zi. Prezenta propunere are drept scop sa stimuleze increderea intreprinderilor, a creatorilor, a cercetatorilor si a inovatorilor in inovarea bazata pe colaborare, in intreaga piata interna. Acestia nu vor mai fi descurajati sa investeasca in noi cunostinte din cauza riscului de a le fi furate secretele comerciale”, a declarat comisarul european pentru piata interna si servicii, Michel Barnier.
Comisia reaminteste ca secretele comerciale (denumite si „informatii de afaceri confidentiale” sau „informatii nedivulgate”) sunt utilizate de intreprinderi de toate dimensiunile, din toate sectoarele economice, pentru a proteja o paleta larga de informatii, cum ar fi procesul de fabricare a cauciucurilor Michelin, reteta „Pasteis de Belem (tarta portugheza cu crema), tehnologia si know-how-ul utilizate pentru aeronavele Airbus si algoritmul de cautare pe Google.
Spre deosebire de inventiile brevetate sau de romanele protejate prin dreptul de autor, detinatorul unui secret comercial, cum ar fi o formula, un proces comercial, o reteta sau un concept de marketing, nu este proprietarul unui drept exclusiv asupra crearii acestuia.
Concurentii si alte parti terte pot, prin urmare, sa descopere, sa dezvolte si sa utilizeze in mod liber aceeasi formula. Secretele comerciale sunt protejate din punct de vedere juridic numai in cazurile in care o persoana a obtinut informatiile confidentiale prin mijloace nelegitime (de exemplu, prin furt sau dare de mita), mai precizeaza CE.
Asadar, secretele comerciale sunt substantial diferite de drepturile de proproetate intelectuala, care confera exclusivitate.
Potrivit unui sondaj recent, in ultimii zece ani, o intreprindere din cinci a facut obiectul a cel putin unei tentative de furt al secretelor sale comerciale.
Aceste cifre sunt in crestere, 25% din intreprinderi raportand furturi de informatii in 2013, in comparatie cu 18% in 2012, releva alt studiu citat de Comisie, potrivit altui studiu invocat de CE.