Dosarul fraudarii licitatiei pentru trenuri de metrou: Un angajat al Metrorex, membru in comisia de licitatie, si un reprezentant al companiei spaniole CAF, trimisi in judecata de DNA
Procurorii anticoruptie au trimis in judecata un angajat al Metrorex si un reprezentant al societatii Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) in dosarul licitatiei de achizitie de 51 de trenuri de metrou. Angajatul Metrorex, membru in comisia de licitatie, ar fi acordat informatii confidentiale ce tineau de achizitia publica a trenurilor de metrou catre reprezentantul CAF, sustin procurorii, inclusiv detalii legate de ofertele celorlalte firme candidate.
„Procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie – Sectia de combatere a infractiunilor asimilate infractiunilor de coruptie au dispus trimiterea in judecata a inculpatilor:
PICU VALERIU, angajat al societatii comerciale de transport cu metroul Bucuresti -Metrorex SA, de membru al comisiei de licitatie, sub aspectul comiterii infractiunii de folosire, in orice mod, direct sau indirect, de informatii ce nu sunt destinate publicitatii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informatii,
BANCESCU OVIDIU, angajat al unei societati comerciale participante la licitatie, sub aspectul comiterii infractiunii de instigare la folosire, in orice mod, direct sau indirect, de informatii ce nu sunt destinate publicitatii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informatii”.
Ovidiu Bancescu a fost reprezentant al Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), firma ce deja a castigat si a implementat un contract pentru noi trenuri de metrou ce au fost puse in functiune pe Magistrala 2 din Capitala.
In rechizitoriul intocmit, procurorii au retinut urmatoarea stare de fapt: „La data de 26 iunie 2014, societatea comerciala de transport cu metroul Bucuresti – METROREX S.A. a lansat procedura de achizitie publica, pentru atribuirea acordului – cadru „Achizitia de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon”, avand ca obiect cumpararea de cel mult 51 trenuri noi de metrou (a cate sase vagoane)”.
Valoarea estimata a contractului s-a stabilit la suma de 1.556.259.680 lei, sursa de finantare urmand a se asigura din credit extern garantat de stat (B.E.I.) si de la bugetul de stat, iar acordul – cadru urma a se perfecta cu un singur operator economic, pentru o durata de 84 luni, criteriul de evaluare a ofertelor fiind reprezentat de „oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic”.
„In acest context, in perioada octombrie 2014 – martie 2015, inculpatul Bancescu Ovidiu, reprezentant al uneia dintre societatile participante la licitatie, l-a determinat pe inculpatul Picu Valeriu, membru al comisiei de licitatie, sa furnizeze, in mod continuu, informatii cu caracter confidential vizand desfasurarea licitatiei, reprezentantilor uneia dintre societatile participante la licitatie. Aceste informatii se refereau inclusiv la ofertele si conditiile celorlalti contracandidati, avand ca rezultat vicierea grava a procedurii de licitatie. Informatiile confidentiale erau oferite atat in scopul adjudecarii licitatiei de catre firma respectiva, cat si pentru ca inculpatul Picu Valeriu sa continue sa incaseze foloase (contravaloarea traducerilor solicitate de reprezentantul firmei, inculpatul Bancescu Ovidiu si efectuate prin intermediul unei PFA apartinand unei rude a angajatului Metrorex)”, se arata in comunicatul DNA.
Reamintim ca firma spaniola CAF a a fost desemnata castigatoare, insa contractul de atribuire nu a fost incheiat din cauza ca, in prezent, procedura este suspendata ca urmare a demararii dosarului penal de catre DNA. Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Bucuresti.
CAF a castigat licitatia lansata inca din 2014 cu o oferta de 6,06 milioane de euro pe tren, adica un maxim de 309 milioane de euro pentru setul maxim de 51 de trenuri, desi oferta spaniolilor a fost pe locul trei ca valoare.
Licitatia a fost lansata in iunie 2014 (anunt de participare 151772 / 26.06.2014), iar ofertele au fost deschise pe 16 octombrie 2014, 4 din cele cinci oferte venind de la firme straine:
> ASTRA Vagoane Calatori – 5,1 mil euro euro/tren de metrou (260 milioane de euro)
> CSR (China)- 5,22 mil euro/tren de metrou (272 milioane de euro)
> CAF – 6,06 mil euro/tren de metrou (310 milioane euro)
> Alstom – 6,31 mil euro/tren de metrou (322 de milioane euro)
> Pesa – 6,5 mil euro/tren de metrou (341 de milioane de euro)