Sari direct la conținut

Dragos Manac: Piata romaneasca de cloud computing e la inceput

HotNews.ro

Piata globala de cloud computing totalizeaza 15 miliarde USD anul acesta si va ajunge la peste 26 miliarde USD in 2013. In Romania, valoarea ei este inca foarte mica – cloud computing devine o alternativa abia anul acesta, cu intarziere fata de Statele Unite, chiar si intr-un domeniu dinamic precum IT-ul. Astazi se lanseaza primul integrator de servicii de cloud din Romania – Appnor. Dragos Manac, business development consultant Sinergetic Clouds, compania care opereaza Appnor in Romania, vorbeste intr-un interviu despre piata romaneasca de cloud computing.

Rep: Ce este cloud computing? In lumea IT se spune ca a devenit un fenomen, dar multe dintre companiile si oamenii din Romania de-abia au auzit de acest concept si putini stiu ce inseamna cu exactitate.

O definitie seaca a cloud-ului ar fi: o solutie de utilizare a resurselor informatice externe, pe care le poti configura in functie de necesitatile tale – servere, spatiu de stocare, aplicatii si servicii. Folosirea se face la cerere si in cantitati variabile, platind doar ceea ce se consuma. Cu alte cuvinte, ce nu folosesti, nu platesti. Practic, vorbim de o evolutie majora in IT, la nivel mondial, bazata pe economia de scara a resurselor providerilor mari, cum ar fi Google. Calitatea serviciilor e insotita de scaderi masive de costuri, deseori peste 50%.

Rep: Ce avantaje reale, palpabile, ar aduce utilizarea aplicatiilor de cloud computing companiilor din Romania?

Secretul este tehnologia care permite companiilor emergente sa egaleze ca resurse tehnice multinationalele. Cele mai performante tehnologii din lume, fara pic de exagerare, sunt disponibile local. Costul de folosire al serviciilor este infim. Companii de 3 sau 3000 de persoane poat folosi imediat serviciile din cloud, iar pretul va fi direct proportional cu utilizarea.

Integratorii de servicii in cloud, cum este Appnor, sunt veriga lipsa pentru adoptia pe scara larga a cloudului, pentru ca ele au expertiza necesara in a asista companiile care migreaza catre aceste solutii.

Rep: Ce categorii de costuri elimina folosirea solutiilor de cloud computing?

Solutiile cloud te scutesc de cheltuieli pentru servere, licente software, hosting, colocare, mentenanta, personal tehnic ultraspecializat, upgradeuri de toate felurile, abonamente anuale etc.

Ai nevoie doar de serviciul final, iar cloudul iti ofera imediat acest serviciu. Presupunem ca internet si computer avem toti, deci putem consuma instant servicii cloud. De exemplu, Gmail permite acum stocarea a 25 GB de emailuri. O solutie inhouse care ofera performante inferioare ar costa de cel putin 3-4 ori mai mult anual.

Rep: Care este gradul de adoptie a cloudului in Romania? Stiu companiile romanesti ce au aflat deja companii mari din afara?

Fara sa ne dam seama, folosim servicii de cloud computing. Spre exemplu, aplicatiile colaborative Google sunt deja folosite pe scara larga: Gmail, Google Docs, GTalk, etc.

Totusi, industria se afla la inceput in Romania. Appnor este primul integrator de solutii cloud. O mare bariera este suportul local, pe care providerii de cloud internationali nu il acorda. Aici Appnor vrea sa faca diferenta, ca partener al greilor industriei, incepand cu Google. Evident, urmeaza un proces de educare a pietei, a companiilor care deocamdata nu stiu de ce ar trebui sa prefere cloud-ul si folosesc vechile solutii din inertie – suportand costul.

O parte importanta a activitatii noastre viitoare va fi educarea profesionistilor IT si a executivilor privind beneficiile majore aduse de cloud. In luna februarie Appnor va sustine doua seminarii de cloud computing. Sper ca in 1-2 ani sa ajungem la nivelul de utilizare a acestor aplicatii pe pietele straine.

Rep: Exista anumite criterii pentru a deveni partener Google, sau orice companie care aplica poate sa obtina acest statut, pentru ca astfel Google isi mareste reteaua de afiliati si, pana la urma, vanzarile?

Desigur, exista niste criterii tehnice si economice prin care Google aproba partenerii. Nu sunt comode, pentru ca sunt necesare cunostinte avansate ale produselor si pentru ca Google nu scaleaza direct in contactul cu partenerii. De exemplu, nici macar nu exista un reprezentant dedicat pentru aceasta zona a Europei. Totusi, am avut un dialog foarte bun, poate si pentru ca romanii din Google sunt mereu dispusi sa ajute.

Eu estimez ca vor mai aparea reselleri Google in Romania. M-as bucura sa apara pe langa ei si mai multi integratori de cloud, s-ar valida interesul pietei pentru cloud computing.

Rep: De ce ar apela o companie la serviciile unui reseller in conditiile in care aceleasi aplicatii ii sunt disponibile si direct, prin Google? Cat este adaosul fiecarui reseller?

Resellerii nu au adaos, ci un discount din partea Google. Pretul este acelasi in toate tarile. In Europa, el este de 40 de euro/utilizator la varianta comerciala. Valoarea adaugata pentru integratori vine din serviciile de implementare, suport tehnic si mentenanta.

Rep: Care este publicul tinta pentru serviciul acesta? Este recomandata folosirea aplicatiilor Google pentru companiile mici, pentru ca ele au oricum bugete limitate la dispozitie, sau pentru cele mari care ar avea bugete imense?

Publicul poate fi din orice zona. Exista companii cu peste 15.000 de angajati, ca Jaguar Land Rover sau Motorola, administratii publice, ca orasul Los Angeles care are 30.000 de conturi, dar si companii de cateva persoane care folosesc Google Apps. In total sunt peste 2 milioane de astfel de companii in toata lumea. Cresterea de la 1 la zeci de mii de conturi se face instantaneu, capacitatea este mereu disponibila.

Cei mici au avantajul ca pot folosi rapid un serviciu complex. Companiile mici si medii au cele mai mari rate de economisire folosind Google Apps, undeva spre 70% comparativ cu alte solutii.

Pentru cei foarte mari, costurile scad cu aproximativ 50% conform unor studii, insa scalabilitatea, predictabilitatea si siguranta sunt motivele principale pentru adoptie.

Rep: Folosirea unei aplicatii Google standard nu implica pierderea unor avantaje date de customizarea oferita de providerii mici cu servicii dedicate?

Am experienta ca provider mic cu servicii dedicate si pot garanta ca cei mici nu au cum sa egaleze serviciile gigantilor precum Google. In ziua de azi e aproape imposibil sa trimiti un email fara sa fie catalogat ca spam sau sa primesti un email fara sa fie spam. Google are dimensiunea si resursele tehnice necesare sa ofere email curat. Providerii mici nu pot concura in a oferi acelasi serviciu, insa pot colabora in a sustine relatia cu utilizatorul final.

Rep: Google a devenit un fel de buzz word care garanteaza reclama pe spatele unui colos mondial. Din punctul de vedere al clientului, ce avantaje reale, palpabile, are asocierea cu Google?

Google este popular pentru ca ofera cele mai bune servicii de cautare si, mai nou, de email si colaborare. E un colos mondial datorita capacitatii tehnice si calitatii serviciilor. Avantajul real si palabil este ca oricine poate folosi gratuit sau pentru o suma mica cele mai bune servicii din lume.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro