Dragos Stanca: F5 lucreaza cu Vlad Stan, consultant, pentru vanzarea totala sau partiala a unor proiecte. Pe "masa" sunt, intre altele, IQads, Smark, TPU.ro, autonovo
Divizia new media a grupului Realitatea-Catavencu, F5 Webcorp, lucreaza impreuna cu Vlad Stan in „procesul de pregatire pentru vanzarea totala sau partiala a unor proiecte” ale diviziei, spune directorul acesteia, Dragos Stanca. Potrivit lui Stanca, „in acest moment, purtam discutii pentru dezvoltarea regiei de vanzari F5 X-Media impreuna cu noi parteneri, iar in ceea ce priveste celelalte proiecte, strategiile sunt punctuale, pentru fiecare in parte”. Dragos Stanca a raspuns intrebarilor HotNews.ro pe tema planurilor in online ale grupului controlat de Sorin Ovidiu Vantu si pe cea a zvonurilor privind plecarea sa din grup.
- Vlad Stan este unul dintre primii antreprenori din mediul online romanesc, fiind, intre altele, fondator si director al Vodanet (pana in 2008), cofondator al agentiei Navidoo si ocupandu-se in prezent de fondul SeedMoney.
Dragos Stanca a dezmintit deja, inclusiv pe propriul blog, speculatiile din ultima vreme ca ar urma sa paraseasca in curand F5, el afirmand ca va „duce la capat acest proiect”. Ce inseamna acest lucru? „Voi lasa in urma fie un business solid si profitabil – asa cum am facut si cand am plecat din PubliMedia – fie o companie curata, fara datorii spre stat, furnizori si angajati, la zi cu plata imprumuturilor catre grupul Realitatea-Catavencu, cel care ne-a asigurat finantarea”, spune Stanca pentru HotNews.ro.
Pe scurt:
- Daca privesc acum la F5 vad 3 linii foarte clar conturate: continut (…); vanzari si evenimente (…) si investitii. (…) Din aceste 3 linii doar prima linie a fost din start gandita pentru a consolida contentul grupului in online, celelalte doua au fost din prima zi gandite pentru a deveni la un moment dat business-uri de sine-statatoare, nu neaparat parte din grup. Vandute – total sau partial – pe romaneste fie spus.
- Acest „moment dat” era de 2-3 ani. Criza ne obliga sa acceleram un plan deja stabilit.
- Voi lasa in urma fie un business solid si profitabil – asa cum am facut si cand am plecat din PubliMedia – fie o companie curata, fara datorii spre stat, furnizori si angajati, la zi cu plata imprumuturilor catre grupul Realitatea-Catavencu, cel care ne-a asigurat finantarea.
- In acest moment, purtam discutii pentru dezvoltarea regiei de vanzari F5 X-Media impreuna cu noi parteneri.
- Am decis sa lucram in procesul de finantare sau, in unele cazuri, vanzare a unor proiecte, impreuna cu Vlad Stan, un om cunoscut in piata new media
- Pe „masa” se gasesc, in acest moment, proiectele lansate in ultimii ani, printre care Blue Ideea [care include IQads, Smark, ADfel], TPU.ro [lansat impreuna cu TreeWorks], autonovo si 2auto [alaturi de Senior Interactive], buyos.ro [impreuna cu Kondiment] si proiectul propriu F5, bucataria.net.
- Vlad este consultant, din partea F5, pentru a asista procesul de pregatire pentru vanzarea totala sau partiala a unor proiecte.
- Cel putin juridic, F5 – ca F5 Webcorp SRL – va continua sa existe, in primul rand pentru a exista ca si partener comercial pentru parteneri si furnizori, cata vreme va fi necesar.
- F5 X-Media va continua pe baze noi.
- Decizia mea e sa ma concentrez pe consultanta de business si proiecte antreprenoriale, dar nu exclud alte oportunitati, niciodata.
- Din pacate, insa, in aceasta piata orice intalnire la cafea este, imediat, mediatizata.
- Intentiile mele de investitii in nume personal sunt in zona consultantei si strategiei de dezvoltare online (…). Nu voi abandona nici zona de marketing si vanzari online, in noua etapa in care va intra F5 X-Media – sub acest brand sau sub o identitate noua – unde voi ramane implicat atat in strategie, cat si ca partener in business.
„Criza ne obliga sa acceleram un plan deja stabilit”
Rep.: In ultima vreme ai dezmintit de cateva ori ca urmeaza sa pleci de la F5 si ai spus ca ramai sa „duci la capat acest proiect”. Ce inseamna a duce la capat proiectul F5?
Dragos Stanca: Voi spune in acest interviu mai mult decat de obicei, si asta doar pentru ca zvonurile din ultima perioada ma obliga sa clarific lucrurile. Atat pentru partenerii nostri de business – agentii media si clienti – cat si pentru furnizorii de servicii si chiar pentru colegii mei.
Am privit si privesc cu ingaduinta aceste zvonuri, alimentate indirect de concurenta noastra, pentru ca e firesc sa nu fii iubit de toata lumea intr-o piata inca mica, din care „iti permiti” sa musti spre 15% market share, inca din primul an.
Proiectul F5 a insemnat, din prima zi, asta fiind acum mai putin de 2 ani, mult mai mult decat s-a vazut sau a avut rost sa comunicam public. In primul rand, evident, a fost vorba de a aduce la zi in privinta abordarii online un grup media cu un potential urias, dar care era in Evul Mediu timpuriu, din punct de vedere al prezentei online.
In al doilea rand, scopul F5 a fost de a identifica si investi in acele zone sau proiecte care merita sustinute. Nu e un act caritabil, ci o optiune de business: am investit ca sa vindem ulterior si sa obtinem un profit cat mai substantial.
In al treilea rand, vorbim de consolidarea grupului si pe alte zone decat continut-continut-continut, motiv pentru care principalele investitii au fost facute in social media si servicii online, nu in publishing.
In al patrulea rand, vorbim de consolidarea zonei de venituri, motiv pentru care am lansat proiectul F5 X-Media, respectiv regia de vanzari care a intrat destul de rapid in top 5 playeri, intr-o piata a furnizorilor de spatii publicitare mult prea fragmentata, urcand apoi pe locul 2-3.
In al cincilea rand, am investit strategic si in maturizarea pietei, in general, prin linia de evenimente, conferinte si workshopuri, dintre care cea mai vizibila e conferinta internationala RoNewMedia, care anul acesta a ajuns la a 5-a editie, care va fi, in opinia mea, si cea mai importanta organizata pana acum. Evident, aici si ADfel, festivalul de publicitate neconventionala, trebuie mentionat.
Deci, daca privesc acum la F5 vad 3 linii foarte clar conturate: continut – prin portalurile Realitatea.net, Money.ro si site-urile adiacente; vanzari si evenimente – prin F5 X-Media si investitii – prin proiectele precum IQads, Smark, TPU.ro, Autonovo.ro, 2auto.ro, Buyos.ro lansate impreuna cu antreprenori sau parteneri precum Kondiment, Senior Interactive sau Tree Works.
Din aceste 3 linii doar prima linie a fost din start gandita pentru a consolida contentul grupului in online, celelalte doua au fost din prima zi gandite pentru a deveni la un moment dat business-uri de sine-statatoare, nu neaparat parte din grup. Vandute – total sau partial – pe romaneste fie spus. Acest „moment dat” era de 2-3 ani. Criza ne obliga sa acceleram un plan deja stabilit. Atata tot.
Ok, si acum raspunsul la intrebare – care nu se putea da fara a oferi tabloul general – ce inseamna ca duc acest proiect pana la capat? E simplu. A duce proiectul F5 pana la capat inseamna finalizarea strategiei expuse mai sus.
Nu inseamna, asadar, plecarea mea din grup inainte de a finaliza acest proces. Voi lasa in urma fie un business solid si profitabil – asa cum am facut si cand am plecat din PubliMedia – fie o companie curata, fara datorii spre stat, furnizori si angajati, la zi cu plata imprumuturilor catre grupul Realitatea-Catavencu, cel care ne-a asigurat finantarea. Acesta este planul meu, pe care ma voi stradui sa il respect.
Rep.: Care e situatia la zi cu imprumuturile luate de F5 de la grupul Realitatea-Catavencu?
D.S.: Cifrele derulate de F5 in relatia cu actionarul majoritar, Realitatea Media, intra sub incidenta unui contract de confidentialitate. In gluma, pot raspunde la intrebarea asta daca imi spui tu primul care e situatia financiara la zi a HotNews.
Rep.: Care sunt produsele F5 care se doreste sa fie vandute/externalizate?
D.S.: In acest moment, purtam discutii pentru dezvoltarea regiei de vanzari F5 X-Media impreuna cu noi parteneri, iar in ceea ce priveste celelalte proiecte, strategiile sunt punctuale, pentru fiecare in parte.
In online nu pot fi aruncate toate intr-un cos si iesit cu cosul pe strada, la vanzare, iar formulele trebuie sa fie punctuale. Nu e vorba in toate cazurile de vanzare totala, de exemplu, uneori e ok doar sa avem alaturi inca un partener, asa cum alte proiecte nu au nevoie acum de bani, ci de clarificarea unui model de business.
Pe „masa” se gasesc, in acest moment, proiectele lansate in ultimii ani, printre care Blue Ideea (care include IQads, Smark, ADfel), TPU.ro (lansat impreuna cu TreeWorks), autonovo si 2auto (alaturi de Senior Interactive), buyos.ro (impreuna cu Kondiment) si proiectul propriu F5, bucataria.net.
Astfel, fiind nevoie de o abordare antreprenoriala privitor la aceste proiecte, am decis sa lucram in procesul de finantare sau, in unele cazuri, vanzare a unor proiecte, impreuna cu Vlad Stan, un om cunoscut in piata new media, care a dovedit ca poate gasi solutii punctuale, pentru proiecte punctuale.
Rep.: In ce consta, mai exact, colaborarea cu Vlad Stan?
D.S.: Vlad este consultant, din partea F5, pentru a asista procesul de pregatire pentru vanzarea totala sau partiala a unor proiecte, de la audit pana la prezentari si prezentarea in fata potentialilor investitori. Inclusiv cu gasirea acestora e responsabil Vlad si echipa sa. In plus, avand in vedere ca sunt multe discutii a preluat de la mine discutiile demarate deja.
„F5 X-Media va continua pe baze noi”
Rep.: Exista produse web care sunt deja pe cale sa fie vandute total sau partial, sau pentru care exista oferte?
D.S.: Exista fie discutii, fie negocieri pentru toate proiectele enumerate. Nu ne grabim sa luam o decizie rapida, suntem inca deschisi sa purtam discutii cu cei interesati de participarea in proiectele enumerate mai sus pentru a gasi cele mai bune solutii.
Rep.: Ce se va intampla, in contextul acesta, cu activitatile de vanzari online si cross-media (F5 X-Media)?
D.S.: F5 X-Media va continua pe baze noi. Dincolo de ratiunile de business, doresc sa mentionez ca exista o etica pe care ma straduiesc sa o respect. Niciun site care a avut incredere in noi si a semnat pentru a fi reprezentat in piata de echipa mea nu va ramane cu banii neincasati. Chiar daca in momentul de fata exista si intarzieri la plata – intarzieri cu care se confrunta de altfel si alti colegi din piata.
Rep.: In cazul F5 X-Media vorbesti despre dezvoltare impreuna cu noi parteneri. Inseamna ca divizia de vanzari va fi vanduta partial?
D.S.: Regia de vanzari si evenimente este din punct de vedere business un „produs”, asa cum este si Autonovo sau TPU, de exemplu. Prin urmare, se supune unei logici similare. Deci, orice varianta e posibila, se duc discutii in acest sens.
Rep.: In Evenimentul Zilei de miercuri, 18 august, Sorin Freciu este citat spunand ca „ferite de aceasta strategie (a externalizarii de produse – n.r.) sunt portalurile realitatea.net si money.ro”. In cazul vanzarii/externalizarii celorlalte produse, F5 va continua sa existe pentru a acoperi cele doua portaluri sau ar urma sa fie desfiintata?
D.S.: Este o conventie administrativa. Asa cum am decis la inceputul anului 2009 ca echipele editoriale sa treaca in F5, putem decide, de comun acord cu clientul intern Realitatea Media, trecerea echipei sau a unei parti din echipa la produsul offline, daca va fi oportun. Cel putin juridic, F5 – ca F5 Webcorp SRL – va continua sa existe, in primul rand pentru a exista ca si partener comercial pentru parteneri si furnizori, cata vreme va fi necesar.
„Nu exclud colaborarea cu niciun investitor”
Rep.: In ultima perioada au fost vehiculate numele mai multor trusturi unde „se duce Dragos Stanca”, inclusiv Intact, Adevarul Holding sau Ringier. Ai dezmintit ca ai pleca de la F5. Dar oferte sau discutii au existat?
D.S.: Eu ma intalnesc foarte des cu colegii mei care ocupa functii de top management in Intact, Adevarul, Ringier sau MediaPro si nu numai. Asa cum ma intalnesc si cu investitori in media, proprietari sau co-proprietari ai unor grupuri. Subiectul discutiilor nu e, automat, acela de a lucra impreuna ca si angajat sau colaborator, ci fie discutam despre piata, fie despre posibilitati de colaborare sau, in unele cazuri, pentru a face business impreuna. Legat de oferte concrete, acestea au existat in permanenta si niciodata nu refuz o discutie in acest sens. In principiu, decizia mea e sa ma concentrez pe consultanta de business si proiecte antreprenoriale, dar nu exclud alte oportunitati, niciodata.
Din pacate, insa, in aceasta piata orice intalnire la cafea este, imediat, mediatizata. Lucru daunator pentru business. Interesant, ca fenomen. Media fiind cu ochii pe concurenta, mereu, tinde sa trateze subiectele de acest gen preferential si sa le confere o importanta pe care, pentru public, nu o au. Sunt industrii de sute de miliarde, cu oameni cheie care se intalnesc la cafea sau oficial si nu apare nicaieri, nimic. Eu, daca iau o cina cu X sau Y, e clar: in maxim o saptamana apare pe un blog ca „pregatesc ceva” sau sunt sunat „pentru detalii”. Ar fi amuzant, daca nu ar fi daunator, uneori, pentru climatul general in care incercam sa crestem, totusi, aceasta industrie.
Rep.: Cum compari situatia de la F5/R-C cu potentialul pentru dezvoltare online al altor grupuri importante de media din Romania, avand in vedere si situatia generala a media din Romania in acest moment?
D.S.: Acum 2 ani si jumatate un grup de experti straini care vroiau sa ia niste bani de la exoticul mogul Vantu au facut o spectaculoasa prezentare prin care demonstrau matematic faptul ca Realitatea.net are sanse sa depaseasca HotNews, din punct de vedere trafic, in 3 ani. HotNews fiind si atunci, si acum, un concurent redutabil, care nu a facut compromisuri editoriale de dragul traficului, ceea ce e laudabil.
Eu am spus, atunci, ca pot sa fac acest lucru mai ieftin si mai repede. Era vorba de un calcul matematic: cate stiri se puteau produce, care era capacitatea serverelor din data center atunci etc. Si, dupa cum stiti, asa s-a intamplat. Iar, intre timp, s-a mai lansat si un Money.ro plus alte proiecte editoriale si de servicii.
Nu e meritul meu, ci al colegilor alaturi de care am cladit proiectul F5 si care merita toate laudele pentru ce au facut in acesti nici 2 ani. Daca am „miscat” ceva in timpul asta sau nu, nu e rolul meu sa apreciez. Sunt mult prea subiectiv.
Potentialul Realitatea-Catavencu a fost si este inca urias. Insa, din pacate, dezvoltarea in online costa, in Romania, cam cat costa si in vest, iar veniturile sunt inca destul de mici.
De aceea e nevoie de rabdare, viziune si intelegerea unui mediu care are multe particularitati.
Din pacate, majoritatea investitorilor in online-ul romanesc au mai multa viziune decat rabdare, si de regula inca sunt de parere ca Internetul e ieftin, motiv pentru care niciun grup media nu a exploatat inca adevaratul potential al Internetului – poate cu un inceput de exceptie de la regula, in zona Pro. Insa nu e inca timpul pierdut nici pentru ceilalti.
Rep.: Ai anuntat ca vei initia si proiecte proprii. In ce faza te afli cu acestea si despre ce fel de proiecte este vorba? Implica ele vreunul dintre celelalte grupuri media din Romania?
D.S.: Intentiile mele de investitii in nume personal sunt in zona consultantei si strategiei de dezvoltare online – cu marea diferenta ca ma voi angaja si la executia proiectelor pentru care ofer consultanta, printr-o companie pe care o voi lansa in curand si care va oferi si suportul tehnic necesar proiectelor de anvergura.
Nu voi abandona nici zona de marketing si vanzari online, in noua etapa in care va intra F5 X-Media – sub acest brand sau sub o identitate noua – unde voi ramane implicat atat in strategie, cat si ca partener in business.
Nu in ultimul rand, sper sa reusesc ca pana la finalul acestui an, cel tarziu la inceputul anului care vine, sa lansez sau continui si cateva proiecte web in nume personal, cu partenerii potriviti.
Si, ca sa va raspund la intrebare, nu exclud colaborarea cu niciun investitor. Fie ca vorbim de persoane, companii sau “alte grupuri media”.
Nu cred ca in business e loc de orgolii, simpatii sau antipatii. Eu lucrez cu oricine crede in proiectele si ideile mele. Si lucrez cu oricine imi propune o idee sau proiect in care ajung sa cred.