Drumul Expres DX12 Craiova – Pitești: A fost semnat contractul pe ultimul tronson cu românii de la UMB, același constructor care anul acesta ar urma sa finalizeze circa 40 de km din proiect
Contractul pentru proiectarea și execuția Tronsonului 4 (31,88km) al Drumului expres DX12 Craiova – Pitești a fost semnat marți cu Asocierea de firme românești SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade pentru circa 617 milioane de lei. UMB este constructorul și pe Lotul 2 (40 km) pe care îl va finaliza în acest an, dar și pe Tronsonul 3 (31,75 km).
„Același antreprenor lucrează excelent pe tronsoanele 2 și 3 ale drumului expres și mă aștept ca ritmul să fie similar și pe acest segment din DX12. Ca termene contractuale, avem 12 luni pentru proiectare și 24 pentru execuția celor 31,8 km ai lotului dintre Colonești și Pitești”, a declarat marți ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
Acesta a dat și câteva date despre sectorul în cauză:
– va cuprinde 30 de structuri cu lungimea totală de 1.680 de metri (14 pasaje și 16 poduri);
– acestora li se adaugă 28 de podețe;
– va avea 2 noduri rutiere: la Podul Broșteni (pentru legătura cu DN65A și DN65), respectiv la Catanele (pentru legătura cu A1);
– este prevăzută o bază de întreținere și deszăpezire la Oarja;
– vor exista două spații de parcare/servicii, amplasate de-o parte și de alta a drumului.
Tronsonul 4 – Colonești – A1 (Oarja-Catanele)
Lungime: 31,88 km
Descriere: 2x(2×3,5) m / Acostamente 2×1,5 m / Banda mediana 3,00 m
Constructor: SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade
Valoare: 617 mil lei (estimată la licitație:909 mil lei)
–
Specificații tehnice pentru Drumul Expres DX12:
Lungime: 121 km
Viteza de proiectare: 120 km/h
Platforma: 22,00 metri
Partea carosabilă: 4 x 3,5 metri
Spațiu median: 3,00 metri
Acostamente: 2 x 1,5 metri
Benzi de încadrare: 4 x 0,5 metri
Drumul expres Craiova – Pitești este împărțit în patru loturi, are o lungime totală de 121 de km, prevede câte două benzi pe sens de câte 3,5 metri lățime fiecare, fără bandă de urgență, acostamente de câte 1,5m pe fiecare parte și o bandă mediană cu separator lată de 3 metri.
Licitațiile pentru cele 4 loturi aferente drumului expres Craiova – Pitești au fost lansate încă din iulie 2017, dar nu toate tronsoanele au fost până acum contractate.
Pentru tronsoanele 1 și 2, CNAIR a semnat contractele de la finele lui 2018, iar din mai 2019 au început primele lucrări pe șantier.
Tronsonul 1 (17,7 km) este executat de către italienii de la Tirrena Scavi pentru circa 76 de milioane de euro, iar Tronsonul 2 (39,85 km), care va ocoli și orașele Balș și Slatina, este construit de asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL pentru circa 309 milioane de euro. Cele două contracte au termen 12 luni pentru proiectare și apoi 24 de luni pentru execuție.
Tronsonul 3 (31,75km) și Tronsonul 4 (31,82 km) au fost contestate, iar procedura lansată de CNAIR a fost infirmată în instanță încă din 2018. Cele două au fost relicitate, iar câștigătorul la licitație a venit la finalul lunii iunie 2020 – UMB pentru ambele tronsoane.
Contractele au fost semnate în septembrie 2020, dar pentru pentru Tronsonul 4 instanța de judecată a întors decizia. În luna februarie CNAIR a decis din nou să atribuie contractul Lotului 4 către UMB, dar și de această dată au fost depuse contestații. Abia la final de iulie UMB a fost din nou declarat câștigător la licitație din nou, iar semnarea contractului a venit pe 17 august.
Vezi și:
Drum expres vs. Autostradă – care sunt diferențele, care sunt asemănările
E bine de știut că, în momentul actual, în România NU EXISTĂ NICIUN DRUM EXPRES conform normativului de drum expres aflat în vigoare (DX-AND_589-2013).
Există totuși în execuție Drumul Expres DX12 Craiova – Pitești, conform normativului din 2007.
În orice caz, dincolo de toate miturile urbane perpetuate care clasifică unele drumuri de patru benzi cu separatoare de sens, drept drum expres, în România la ora actuală nu există drumuri expres. Scriptic, ele sunt doar trecute în Codul Rutier și sunt asimilate ca limită de viteză drumurilor naționale europene (100km/h).
În realitate, conform normativului actual, un drum expres este destul de asemănător cu o autostradă: e un drum de mare viteză (100km/h+), are cel puțin două benzi pe sens, are sensurile separate, nu trece prin localități, iar intersecțiile sunt denivelate (fără conflict de trafic).
Față de o autostradă, însă, există mai multe diferențe, printre care: benzile sunt mai înguste, lipsesc benzile de urgență, tipul de parapet separator e diferit și spațiul median e mai mic, benzile de încadrare accelerare/decelerare diferă, iar curbele și razele șoselei sunt diferite.
Mai jos, conform informațiilor oficiale, sunt diferențele esențiale între un Drum Expres și o Autostradă (click pentru mărire):
–