Sari direct la conținut

E obligatoriu să înregistrezi toate facturile primite în SPV? / 5 întrebări și răspunsuri de la ANAF

HotNews.ro
e-Factura, obligatorie de la 1 ianuarie 2024, Foto: Hotnews / Florin Barbuta
e-Factura, obligatorie de la 1 ianuarie 2024, Foto: Hotnews / Florin Barbuta

Webinariile ANAF pe tema e-Factura continuă să genereze întrebări practice, mulți antreprenori încercând să se conformeze, mai ales că de la 1 iulie 2024 amenzile sunt dure. Așa s-a întâmplat și marți, răspunsurile fiind furnizate de două angajate ale Fiscului de la Bacău.

1. ONG-urile sunt obligate să transmită facturile în e-Factura?

ANAF: ONG-urile, organizațiile non-profit, partidele politice și alte asociații și fundații nu au obligația transmiterii facturilor prin sistemul e-Factura în perioada 1 iulie 2024 – 30 iunie 2025.

2. Unui cabinet stomatologic i se cere de către pacient o factură pe firmă pentru decontare, trebuie să emită e-Factura în acest caz?

ANAF: Codul fiscal specifică faptul că societățile ori contribuabilii care desfășoară activități fără drept de deducere nu au obligația emiterii facturii, dar în momentul emiterii facturii, considerăm că factura respectivă ar trebui trimisă prin sistem.

3. Cum se procedează în cazul în care din greșeală o factură în relația B2B a fost transmisă de două ori și validată de două ori în sistemul e-Factura. Cum se corectează această situație?

ANAF: Dacă este vorba despre aceeași factură, cu aceeași dată, cu același număr, recomandarea ar fi ca partenerul, la momentul la care o primește, la una dintre acele facturi să trimită un mesaj (în SPV) în sensul că are obiecții asupra celei de-a doua facturi și să se țină cont doar de o singură factură.

4. Avem obligația de a înregistra toate facturile prin SPV, indiferent dacă le refuzăm prin mesaj în SPV și indiferent dacă le recunoaștem sau nu?

ANAF: Veți înregistra doar facturile pe care le recunoașteți. Cele la care ați trimis mesaj de obiecții nu se mai înregistrează.

5. O asociație nu este înregistrată în scopuri de TVA. Companiile sunt membre și pentru plata cotizațiilor emitem facturi fără TVA. Pentru a fi siguri că ne vor plăti cotizațiile în timp, am încărcat de la începutul anului facturile în e-Factura. Acum trebuie să ne înscriem și în „Registrul e-Factura Opțional” ori suntem înscriși automat deoarece am încărcat facturi în SPV?

ANAF: Înscrierea în Registrul opțional nu se face automat. Se face pe bază de solicitare din partea contribuabilului. Pentru cotizații la ONG-uri nu se emite factură. Dacă s-a emis factură, aceasta nu ar trebui transmisă prin sistemul e-Factura.

INTERVIURILE HotNews.ro