Sari direct la conținut

E.ON România reduce durata contractelor cu consumatorii de electricitate și gaze până la 31 martie 2025 / „Condițiile din piață vor fi cu totul altele”

HotNews.ro
Facturi la electricitate, Foto: Baloon111 | Dreamstime.com
Facturi la electricitate, Foto: Baloon111 | Dreamstime.com

​E.ON Energie, unul dintre cei mai mari furnizori de electricitate și gaze din România, și-a notificat clienții că reduce perioada de valabilitate a contractelor aflate în vigoare până la 31 martie 2025, când expiră schema de plafonare/compensare a facturilor. După această dată, „condițiile din piață vor fi cu totul altele”, spune compania, la solicitarea HotNews.ro. Oamenii vor afla abia la începutul lunii martie a anului viitor ce preț vor plăti după 31 martie.

Andrei este client casnic al E.ON România, iar contractul său, încheiat pe un an, expiră în mai 2025. Recent, el a primit o notificare de la furnizorul său:

  • „Următoarea perioadă contractuală începe la 17.07.2024 și se încheie pe data de 31.03.2025. În măsura în care ambele părți își doresc continuarea relației contractuale și după 31.03.2025, atunci contractul de furnizare se va prelungi pentru perioade succesive de câte 1 an”.
  • În acest moment, termenul de notificare privind încetarea contractului de furnizare la finalul duratei de valabilitate este de 45 de zile. De asemenea, și termenul de notificare cu privire la modificarea condițiilor comerciale este de 45 de zile. Îți propunem ca, pentru viitor, acest termen să fie de 30 de zile”.

Compania mai spune că Andrei poate refuza aceste modificări, printr-un răspuns la această notificare. Dacă nu trimite nimic, modificarea se consideră acceptată.

De ce E.ON a decis să modifice contractele clienților

Reprezentanții E.ON au explicat, la solicitarea HotNews.ro, că au luat această decizie întrucât nu se știe deocamdată care vor fi prețurile la electricitate și gaze după expirarea schemei de plafonare/compensare.

  • „Notificarea clienților privind modificarea unor prevederi din contractele inițiale semnate de către aceștia este o activitate curentă a oricărui furnizor de energie.
  • Modificarea perioadei contractuale, până la data de 31.03.2025, este în linie cu data până la care este în vigoare schema de plafonare a prețurilor, conform legislației actuale. Acest termen de valabilitate se aplică atât pentru serviciul de furnizare a gazelor naturale cât și pentru serviciul de furnizare a energiei electrice și pentru majoritatea contractelor, în conformitate cu prevederile din contractele semnate de clienți.
  • După această dată, prelungirea contractului se face automat, ca și până acum, în cazul în care niciuna dintre părți nu notifică în scris celeilalte părți faptul că nu dorește prelungirea automată a contractului de furnizare. Înainte de expirarea termenului de valabilitate contractuală, vom informa clienții asupra prețului valabil după acel moment.

”Subliniem faptul că notificările sunt propuneri din partea companiei, iar clienții care nu sunt de acord cu aceste prevederi au posibilitatea de a refuza, caz în care rămân în vigoare prevederile din contractele valabile înainte de aceste notificări”, a mai arătat compania.

Potrivit legislației în vigoare, respectiv OUG nr. 27/2022, cu ultimele modificări și completări (Legea nr. 357/2022, în vigoare din 16 decembrie 2022, precum și OUG nr. 192/2022, în vigoare din 30 decembrie 2022), măsurile de protecție a consumatorilor de gaze naturale și electricitate sunt valabile până la 31 martie 2025.

  • „Aceste măsuri, cu impact major în piață, stabilesc inclusiv, de exemplu, prețurile de achiziție ale gazelor naturale și energiei electrice din producția internă pentru clienții casnici, componenta de furnizare etc.
  • Astfel, începând cu 31 martie 2025, condițiile din piață vor fi cu totul altele decât cele actuale, fapt pentru care am decis să aliniem termenele de valabilitate a contractelor la această dată.
  • Precizăm că nu există nicio reglementare care să oblige părțile la încheierea unui contract de furnizare pe o anumită perioadă de timp. Este dreptul furnizorului să propună clientului o perioadă contractuală diferită, clientul având dreptul de a refuza o astfel de propunere, de a denunța unilateral un contract în derulare sau de a-și schimba furnizorul în funcție de dorințele și interesele proprii”.

Vom afla abia la începutul lunii martie cum vor arăta prețurile după liberalizare

O altă modificare în contractul lui Andrei se referă la perioada la care el va fi informat cu privire la prețul pe care îl va plăti la prelungirea contractului.

Astfel, de la 45 de zile, termenul se reduce la 30 de zile. Legea spune că acest lucru se face cu minimum 30 de zile înainte de expirarea contractului aflat în vigoare.

Adică vom ști abia la începutul lunii martie ce prețuri vom plăti după 31 martie 2025.

În plus, ultima modificare a schemei de compensare, aprobată în Guvern în urmă cu două luni, precizează:

„Pentru perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, furnizorii de energie electrică/gaze naturale elaborează și publică/comunică oferte-tip doar pentru perioade de aplicare din intervalul 1 aprilie 2025-31 martie 2026 pentru care au achiziționat, la data elaborării ofertei, o cantitate de energie electrică/gaze naturale cel puțin egală cu 50% din consumul clienților finali în regim concurențial și în regim de serviciu universal din portofoliu, după caz, realizat în ultima lună pentru care există date de consum la data elaborării ofertei”.

E.ON Energie este unul dintre cei mai mari furnizori de electricitate și gaze din România, cu peste 3,4 milioane de clienți casnici și de business.

Citiți și Prețul energiei pentru cinci milioane de consumatori români va crește anul viitor, spune Asociația Furnizorilor / Ce ar trebui să facă Guvernul

E.ON România a început discuțiile pentru vânzarea businessului de furnizare a electricității și gazelor / Cine sunt companiile interesate

Sursa foto: Dreamstime

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro