Sari direct la conținut

Ecologiștii germani, un mic triumf în fața Tesla, care plănuiește o mega-uzină auto într-o pădure la 40 de km de Berlin

HotNews.ro
Padurea de la Gruneheide , Foto: Captura YouTube
Padurea de la Gruneheide , Foto: Captura YouTube

Curtea Administrativă Superioară din Berlin-Brandenburg a oprit lucrările de defrișare din pădurea de lângă localitatea Grünheide, unde ar urma să se ridice fabrica Tesla. Astfel, instanța de judecată a dat curs unei plângeri venite de la Liga Verde a Brandenburgului, după cum a anunțat aceasta, sâmbătă seara. În Brandenburg, Tesla ar urma să construiască o mega-uzină de automobile electrice, fapt care a stârnit multe proteste ale ecologiștilor și ale localnicilor, care își văd amenințate comunitatea, natura și rezervele de apă din zonă.

Vineri, Liga Verde împreună cu Asociația pentru gestionarea peisajului și protecția speciilor din Bavaria nu reușiseră, cu solicitări în regim de urgență adresate instanței administrative din Frankfurt pe Oder, să împiedice lucrările de defrișare. Oprirea ordonată acum se aplică până când va fi soluționată plângerea Ligii Verzi împotriva deciziei de la Frankfurt, se arată în decizia Curții.

Procesul de aprobare

Lucrările avansate de defrișare au făcut necesară interzicerea temporară a lucrărilor de tăiere a copacilor, deoarece acestea ar putea fi finalizate în următoarele trei zile. De asemenea, potrivit Curții în argumentarea deciziei sale, nu se poate porni de la premisa că „solicitarea de protecție legală a Ligii Verzi este, din start, lipsită de perspective”.

Guvernul landului Brandenburg a reacționat cu calm la stoparea temporară a lucrărilor. „Așteptăm decizia Curții”, a declarat purtătorul de cuvânt al guvernului, Florian Engels. Oficiul de Stat pentru Mediu are ocazia să ia poziție, până marți la prânz. Ministrul Economiei, Jörg Steinbach (SPD), a reacționat pe Twitter, scriind că pașii următori vor fi făcuți în funcție de „cea mai recentă decizie a instanței”.

Joi, Agenția de Stat pentru Mediu a dat aprobarea pentru începerea devansată a defrișarii pădurii, pe aproape 92 de hectare, deși nu există încă nicio aprobare pentru construcția uzinei Tesla. Procesul autorizării este încă în curs. Obiecțiile la procesul de aprobare sunt încă posibile până pe 5 martie. Acestea vor fi în dezbatere publică, începând cu 18 martie. După verificarea cererii, doar când toate cerințele vor fi îndeplinite, se va da aprobarea. Ministerul Mediului a precizat că Tesla ar putea începe să acționeze doar „pe propriul risc”. Potrivit Ministerului Pădurilor, investitorul ar trebui să reîmpădurească în mod corespunzător, dacă proiectul nu va fi aprobat.

Graba la defrișare

Acest lucru pare să nu-i fi speriat pe cei de la Tesla, care au trimis joi după-amiază utilaje grele, care s-au și pus pe treabă. Au fost tăiați copaci, iar trunchiurile lor au fost tranșate în butuci de doi metri, după cum arată fotografiile publicate în presă germană. În total, Tesla a cumpărat 302,6 hectare din marele areal de pădure de lângă Günheide, la sud-est de Berlin.

Prețul estimativ, menționat de Tagesspiegel.de, este de 40,91 milioane euro, prin care terenul împădurit ar fi fost achiziționat de o firmă înființată recent. Tesla Manufacturing Brandenburg SE (din Brandenburger Allee 4 în Brandenburg/Havel) aparține Tesla Internațional B.V., o ramificație din Olanda, a concernului american. Die Welt relatează că, pentru mega-proiectul din Germania, ar fi fost înființată chiar și o societate pe acțiuni (SE), după dreptul european.

Din iulie 2021, Tesla intenționează să producă până la 500.000 de mașini electrice pe an, în fabrica de la Grünheide. Nu este exclus ca începerea lucrărilor de defrișare să fie un semnal pentru investitori. În prima săptămână a lunii februarie, acțiunea pe bursă a Tesla „s-a catapultat” în sus, cu o creștere de peste 33%, lipsindu-i doar trei euro până la mia de dolari/acțiune.

„Investitorii încep acum să creadă că Tesla poate produce vehicule electrice în masă și că producătorii de automobile, producătorii de baterii și furnizorii pot face bani din mașini electrice”, a spus analistul Cho Hyun Ryul, de la Samsung Securities, citat de Bild.de.

Tesla pe burse

Publicația numită scrie despre „minunea Tesla”, care experimentează momentan un „zbor la înălțime pe bursă”, deși „producătorului de automobile electrice i-a fost prevăzut chiar și un faliment”.

La prețul de închidere de marți (4 februarie), Tesla valora doar puțin sub 170 miliarde de dolari la bursă, iar șeful sau, Elon Musk, era cu 7 miliarde de dolari mai bogat. Musk deține un total de 19,6% din acțiunile Tesla. „Zborul” s-a oprit însă miercuri, când stocul a scăzut din cauza întârzierilor intervenite la livrarea vehiculelor fabricate în China, iar acțiunile au pierdut pe bursă 17%.

„Valoarea de bursă a Tesla contrazice vânzările”, consideră Bild.de. „Compania americană a vândut anul trecut doar 367.500 de vehicule. Pentru comparație: cel mai mare producător auto, Volkswagen, a vândut aproape unsprezece milioane de vehicule”. Declanșatorul actualei explozii de preț a fost primul profit trimestrial, rezultat în urma asocierii bateriei Tesla cu Panasonic”, mai scrie publicația citată.

În vara lui 2018, șeful Tesla, Elon Musk, se gândea cu voce tare, pe Twitter, la retragerea companiei de la bursă și a adus o ofertă de preluare de 420 dolari pe acțiune, pentru ceilalți acționari. La acel moment, prețul era în jur de 300 de dolari. Întrucât aceste planuri s-au dovedit mai târziu incorecte, Musk a intrat în coliziune cu autoritatea de reglementare a burselor din SUA.

Scurt istoric al firmei

Tesla Inc. (până la 1 februarie 2017 Tesla Motors) este o companie americană care produce și vinde mașini electrice, precum și sisteme de stocare a energiei electrice și fotovoltaice. Țelul companiei este acela de a „accelera tranziția la energia durabilă”. Numele acesteia provine de la fizicianul și inventatorul sârbo-american, Nikola Tesla. Compania a primit drepturile de a utiliza marca Tesla după un acord cu Tesla Holding din Cehia, după o dispută din 2010, privind mărcile înregistrate.

Compania a fost fondată în iulie 2003 de Martin Eberhard și Marc Tarpenning, care au plecat din firmă, în anul 2008. În primăvara anului 2004, au intervenit investitorii de capital de risc, iar Elon Musk a devenit președinte al consiliului de administrație și figura definitorie a Tesla. La sfârșitul anului 2018, compania avea în jur de 48.800 de angajați. Capitalizarea de piață a fost de aproximativ 51,1 miliarde USD, la mijlocul anului 2018. Compania are sediul central în Palo Alto, în Silicon Valley.

„Imperiul” lui Elon Musk depășește însă granițele Tesla. Miliardarul de 47 de ani a fondat nenumărate alte firme și, la câteva dintre ele, se află activ, în etajul de vârf. Iată care sunt acestea: hyperloop (transport persoane și marfă), Solar City (sisteme de energie solară), OpenAI (inteligență artificială), Zip2 (conținut pentru companiile mass-media), Neuralink (interconectare creier-mașină), SpaceX (călătorii în spațiu), Boring Company (sisteme de mare viteză pentru tuneluri), PayPal (sistem de plata online).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro