Sari direct la conținut

Efectele falimentului City Insurance: Sute de asigurați cu grad de risc ridicat cer ajutorul Biroului Asigurătorilor Auto din cauza scumpirii polițelor RCA

HotNews.ro
Accident auto, Foto: Exinocactus, Dreamstime.com
Accident auto, Foto: Exinocactus, Dreamstime.com

​După 4 ani de liniște, falimentul demarat recent la City Insurance care a scumpit polițele RCA a făcut ca sute de români să ceară ajutorul Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR). Potrivit legii, asigurații care primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte pentru 12 luni ale căror prime RCA sunt cu 36% mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt considerați asigurați cu risc ridicat și se pot adresa BAAR care alege un asigurător care le va vinde o polița la un preț în limitele legale.

Peste 350 de asigurați, încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat după falimentul City Insurance

Evoluția solicitărilor de alocare în categoria asiguraților cu risc ridicat a cunoscut o dinamică ascendenta în ultima perioada de timp, a anunțat vineri Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR).

  • „Astfel, în intervalul 2017- 22.09.2021, activitatea BAAR în acest segment s-a situat la un nivel scăzut, nefiind înregistrată practic nicio cerere de alocare pe parcursul a peste patru ani, care să se încadreze în categoria de asigurat cu risc ridicat.
  • Începând cu 22.09.2021, situația s-a schimbat, constatându-se o creștere semnificativă a cererilor. Astfel, până la 04 10.2021, inclusiv, au fost prelucrate 377 cereri, din care 357 s-au încadrat în această categorie, ele fiind alocate.
  • Creșterea cererilor s-a intensificat și mai mult începând cu data de 05.10.2021, inclusiv, fiind înregistrate un număr total de 384 de cereri noi, aflate în prezent în diferite stadii de analiză și prelucrare.”, a anunțat Biroul.

Care sunt criteriile de eligibilitate pe baza cărora asigurații RCA se pot încadra în categoria de risc ridicat:

  • Puteți solicita o oferta de la BAAR doar în situația în care primele de asigurare ofertate de cel puțin 3 asigurători RCA pentru 12 luni sunt cu 36% mai mari fata de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care faceți parte. Prin urmare, majorarea nu se raportează la prima de asigurare pe care ați plătit-o pe poliță anterioara / anul trecut, ci la tariful de referință în vigoare, publicat de ASF.
  • Calcul primei de asigurare se efectuează de către BAAR strict pentru durata poliței de 12 luni, conform prevederilor legale. BAAR nu are atribuții pentru a stabili alte elemente ale polițelor RCA, cum ar fi: perioade de asigurare mai mici de un an, plata primei în rate, acoperirea teritoriala (alta decât acoperirea legala minima obligatorie), alte clauze contractuale.
  • Conform reglementarilor în vigoare, alocarea se efectuează într-un termen de 20 de zile de la solicitare, daca este însoțită de documentația completa indicata la rubrica ”Pașii de urmat”.
  • BAAR nu este asigurător, companie de brokeraj sau alt intermediar de asigurări, prin urmare nu emite polițe de asigurare. BAAR doar aloca asigurați cu risc ridicat la prime stabilite conform pct.1.
  • Solicitările care au în vedere emiterea polițelor RCA și/sau începerea valabilității acestora cu o anumită data, pentru perioade mai mici de un an, plata primei în rate, acoperirea teritoriala (alta decât acoperirea legala minima obligatorie) sau care vizează alte clauze contractuale le veți adresa, în continuare, asigurătorilor RCA / intermediarilor de asigurări.

ASF a cerut brokerilor să-și informeze clienții că au dreptul la o poliță RCA dacă sunt cu risc ridicat / Brokeri: Asistăm la o plafonare mascată a prețurilor de vânzare pentru transportatori

Ieșirea din piață a City Insurance este resimțită puternic de transportatori care beneficiau de cele mai mici prețuri pe un an de la acest asigurător, circa 7.000 de lei. În prezent, doar 4 din cei 8 asigurători RCA mai transmit oferte de preț către brokeri, iar prețurile trec de 14.000 de lei. Asigurații se pot duce să ceară personal oferte de la ceilalti asigurători, dar prețurile sunt oricum și mai mari. În aceste condiții ASF a cerut, în data de 28 septembrie, brokerilor să-și informeze clienții că dacă fac parte din categoria cu risc ridicat pot să ceară ofertă de la Biroul Asigurătorilor Auto.

Efectele retragerii autorizației de funcționare a City Insurance încep să fie resimțite de transportatori, care beneficiau de prețul mic al polițelor RCA vândute de acest asigurător, de circa 7000 de lei pe an.

Datele consultate de HotNews.ro arată că doar 4 din cei 8 asigurători RCA mai transmit acum oferte RCA către brokeri, acestea fiind însă la prețuri de peste 14.000 de lei. Este vorba de Allianz, Groupama, Asirom și Omniasig.

Asigurații se pot duce personal la ceilalți asigurători RCA pentru a cere oferte, dar prețurile sunt și mai mari.

Click pentru a deschide

În aceste condiții, Autoritatea de Supraveghere Financiară a cerut marți brokerilor în asigurări să-și informeze de îndată toți clienții că dacă aceștia primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt cu 36% (factorul „N” – https://www.baar.ro/asigurati-cu-risc-ridicat/) mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat, potrivit Legii nr. 132/2017.

Acest tip de clienți pot să solicite Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) o ofertă pentru încheierea unui contract RCA.

Viorel Vasile, Safety Broker: Asistăm practic la o plafonare mascată a tarifelor de vânzare pentru transportatori

Ce înseamnă mai exact recomandarea ASF ca asigurații catalogați cu risc ridicat să se adreseze BAAR pentru o ofertă RCA?

Viorel Vasile, patronul Safety Broker, cel mai mare broker de asigurări din piață, spune că în condițiil în care tariful de referinta RCA la camioane este în prezent stabilit la 7.105 lei, pentru clasa B0, ar însemna că oferta cea mai ieftină să se situeze undeva aproape de 10.000 de lei.

  • „Asistăm practic la o plafonare mascată a tarifelor de vânzare pentru transportatori prin aplicarea legislației consumatorului cu risc ridicat. În acest moment, pentru B0, BAAR distribuie riscurile la membri la tarif de 7,105 x 1,36 = 9,662 ron/an pe cap tractor. Dacă ținem cont de faptul ca peste 80% din camioane sunt în clasele B2-B8 , practic prețul efectiv de vânzare este similar cu cel folosit de City Insurance înainte de faliment – aproximativ 6,700 ron/an pe camion.”, a explicat marți pentru HotNews.ro Viorel Vasile, patronul Safety Broker.

ASF a cerut brokerilor să-și informeze clienții că au dreptul la o poliță RCA dacă sunt cu risc ridicat / Brokeri: Asistăm la o plafonare mascată a prețurilor de vânzare pentru transportatori

Retragerea autorizației de funcționare a City Insurance, liderul RCA cu 3 milioane de asigurați, a fost publicată luni, 27 septembrie 2021, în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că în 60 de zile de la acest moment Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) poate să facă plăți către clienții sau păgubiții RCA ai acestei companii, în limita a 500.000 de lei pe fiecare contract de asigurare.

FGA a anunțat că începând din 27 septembrie, orice persoană care pretinde un drept de creanță de asigurări împotriva asigurătorului poate formula și adresa o cerere de plată privind acordarea despăgubirilor/indemnizațiilor sau o cerere restituire de primă, după denunțarea poliței de asigurare la asigurător.

Conform Deciziei Autorității de Supraveghere Financiară(ASF) Fondul de garantare a asiguraților va prelua evidențele complete ale dosarelor de daună, precum și evidențele tehnico-operative și contabile aferente acestora, în termen de 30 de zile. După preluarea acestora, FGA va proceda la publicarea listelor potențialilor creditori de asigurare.

Instrumentarea de către Fond a cererilor de plată se va face după preluarea evidențelor complete ale dosarelor de daună precum și a evidențelor tehnico-operative și contabile.

Conform legislației, FGA poate iniția plata creanțelor de asigurare ale creditorilor de asigurare ai SAR City Insurance SA, într-un termen de 60 de zile, calculat de la date publicării Deciziei ASF referitoare la asigurător, în Monitorul Oficial. Cererile se pot depune cel târziu până la 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului sau de la data nașterii dreptului de creanță, atunci când acesta s-a născut ulterior.

Potrivit legii, FGA este în drept să efectueze plăţi din disponibilităţile sale doar către creditorii de asigurări care au depus cereri de plată și care au dosarele complete. Plata despăgubirilor se va face în limita a 500.000 lei per contract de asigurare.

Ce opțiuni au cei aproape 3 milioane de clienți ai City Insurance, după ce a început falimentul acestui asigurător RCA / Ce trebuie să știe păgubiții

Cei aproape 3 milioane de români care au polițe RCA la City Insurance au două opțiuni după ce ASF a decis să ceară falimentul acestui asigurător: pot să-și păstreze asigurările până la data expirării ori pot să le denunțe și să încheie contracte la un asigurător fără probleme.

Dacă ești client City și vrei să denunți polița RCA, dacă nu ai avut daune în perioada de valabilitate de pâna la denunțare, pentru perioada neexpirată ai dreptul să îți recuperezi diferența de primă de la Fondul de Garantare a Asiguraților, se arată într-un ghid lansat luni de UNSAR și BAAR pentru clienții și păgubiții acestei societăți.

Cei mai afectați vor fi însă păgubiții, cei loviți în trafic de o mașină asigurată la City, deoarece multe service-uri nu mai fac reparații pe aceste polițe și toate despăgubirile de la acest asigurător vor fi plătite de FGA în limita a 500.000 de lei pentru fiecare contract de asigurare. Pentru diferență este nevoie să te înscrii la masa credală, in cadrul procesului de faliment al asigurătorului.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis vineri seara să îi retragă autorizația de funcționare societății City Insurance, cea mai mare companie de asigurări și liderul pieței RCA, cu aproape 3 milioane de asigurați. Măsura a fost luată după constatarea stării de insolvență a asigurătorului, ASF urmând acum să promoveze în instanță cererea de deschidere a falimentului.

Amintim că, potrivit legislației din România, orice asigurare RCA validă, indiferent de cât de puțin costă, permite despăgubiri pentru vătămări corporale și deces în limita a 6,07 milioane de euro, în timp ce pentru daunele materiale, limita de despăgubiri este în prezent de 1,22 milioane de euro.

  • Deci o asigurare RCA, în afara șoferului vinovat, despăgubește pe oricine suportă o daună inclusiv pe membrii de familie ai șoferului vinovat aflați cu acesta în autovehicul în momentul accidentului.

Altfel spus, în cazul unui accident, de care tu, client City Insurance, te faci vinovat, asigurarea RCA poate suporta plata acestor despăgubiri maxime. În situația tragică în care apar victime în mașina ta ori a celui pe care l-ai lovit, cheltuielile cu spitalizarea ți-ar fi greu de suportat, dacă nu ai avea o asigurare RCA.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro