Efectele "generozitatii" statului fata de ENEL dupa privatizarea Electrica Muntenia Sud: Consumatorii au platit investitiile nerealizate, iar Electrica SA a pierdut peste 200 de milioane de lei
documente
(5 Iul 2010) PDF, 858KB
Compania ENEL SpA nu a realizat investitiile asumate prin contractul de privatizare a societatii de distributie Electrica Muntenia Sud, dar autoritatile statului au fost complice. Aceasta este una dintre concluziile raportului final al Comisiei Senatoriale pentru Privatizare, raport facut public de curand. Astfel s-a ajuns in situatia in care consumatorii suporta un tarif care a fost calculat in functie de sumele pe care ENEL Distributie Muntentia s-a obligat sa le investeasca. Investitiile nu au fost realizate, dar nici tarifele nu au fost reduse pe masura. Acest mod de calcul a fost acceptat foarte usor de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE). Un alt exemplu de indulgenta este usurinta cu care au acceptat reprezentantii Ministerului Economiei din Consiliul de Administratie sa nu se distribuie dividende. Daca s-ar fi distribuit dividendele, statul – prin Electrica – ar fi avut de castigat 167 de milioane de lei din profitul ENEL Distributie Muntenia si 48,8 milioane de lei de la ENEL Energie Muntenia.
Potrivit raportului, in calculul tarifului de distributie sunt introduse elemente ce tin cont de investitiile efectuate. Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) a acceptat din start calculul unui tarif pentru o perioada de reglementare de cinci ani (2008-2012). „Tariful a fost calculat raportat la sumele pe care ENEL Distributie Muntenia s-a obligat sa le investeasca prin angajamentul de investitii anual. Tariful de distributie la consumator a crescut, in conditiile in care ENEL Distributie Muntenia nu a respectat planul de investitii anual prezentat initial ANRE. Precizam ca investitiile realizate de catre ENEL Distributie Muntenia, prin comparatie cu investitiile asumate initial, au fost de 53% in 2008 si de 52% in 2009„, se arata in raport. Astfel, chiar daca ENEL nu a efectuat investitiile asumate, ANRE nu a facut nimic pentru a reduce tarifele.
Tariful a fost calculat raportat la sumele pe care ENEL Distributie Muntenia s-a obligat sa le investeasca prin angajamentul de investitii anual. Tariful de distributie la consumator a crescut, in conditiile in care ENEL Distributie Muntenia nu a respectat planul de investitii anual prezentat initial ANRE.
Raportul comisiei senatoriale
In aceste conditii, Comisia a cerut Ministerului Finantelor, Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), ANRE, OPC si Ministerului Economiei analizarea cadrului legislativ in vederea modificarii reglementarii care prevede corectia tarifului energiei electrice la 5 ani. Comisia considera ca ajustarea la interval de un an este mai mult decat rezonabila. De asemenea, a recomandat verificarea anuala a modului in care este realizat planul de investitii.
ANRE: Vom face corectia tarifelor anual. Investitiile nerealizate vor fi scazute din calculul tarifelor
ANRE sustine ca va fi modificata metodologia se stabilire a tarifelor astfel incat corectia sa poata fi facuta anual. „Din evaluarile ANRE, compania ENEL Muntenia Distributie este singurul operator de pe piata de energie electrica, care a realizat investitii intr-un grad foarte redus comparativ cu programul asumat. Fata de cele constatate in cazul ENEL Muntenia Distributie, ANRE a initiat, inca din luna martie a.c., procedura de revizuire a Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distributie a energiei electrice, in sensul introducerii posibilitatii de corectie a tarifelor de distributie in anul imediat urmator celui in care s-a constat nerealizarea investitiilor in procent mai mic de 80% din programul asumat si nu la finalul perioadei de reglementare, cum este prevazut in regulamentele aplicabile in acest contract. Documentul revizuit este postat pe site-ul institutiei la adresa http://www.anre.ro si se afla la finalul perioadei de dezbatere publica, urmand a fi adoptat in perioada imediat urmatoare. Trebuie mentionat faptul ca, in nici una din cele doua variante de ajustare a tarifelor, in caz de nerealizare a investitiilor, consumatorul nu este prejudiciat. Conform procedurilor actuale, la finalul perioadei de reglementare, creditarea realizata de consumator prin intermediul platii tarifelor este returnata cu dobanda aferenta titlurilor de stat„, se arata intr-un raspuns al ANRE transmis HotNews.ro.
ANRE recunoaste ca prin modificarea metodologiei va avea posibilitatea de a corecta in timp real venitul
Conform procedurilor actuale, la finalul perioadei de reglementare, creditarea realizata de consumator prin intermediul platii tarifelor este returnata cu dobanda aferenta titlurilor de stat
ANRE
reglementat stabilit pentru anul urmator, prin diminuarea acestuia cu valoarea, in termeni nominali, a cheltuielilor aferente obiectivelor de investitii nerealizate si introduse in calculatia tarifelor pentru anul precedent.
Comisia de ancheta a solicitat reprezentantilor ANRE un punct de vedere cu privire la nivelul tarifului in cazul in care nivelul investitiilor asumate initial ar fi fost cu 50% mai mici. Raspunsul ANRE este socant. „Conform raspunsului primit de la ANRE, considerarea unui nivel redus la jumatate a investitiilor anuale in cea de-a doua perioada de reglementare fata de cele considerate in prezent, ar fi condus la reducerea nivelului tarifului cu cca: 3% in anul 2008, 6% in anul 2009, 9% in anul 2010, 12% in anul 2011 si respectiv 15% in anul 2012, dar cu consecinte asupra calitatii serviciului (scrisoarea ANRE nr.13597/29 martie 2010)„.
- Surse apropiate anchetei spun ca in realitate, reducerea tarifelor ar fi fost dubla fata de ce a prezentat ANRE
Electrica ar putea primi de la ENEL sumele care nu au fost investite potrivit contractului de privatizare
In 2011, 2012 (la verificarile aferente) va exista posibilitatea ca Electrica S.A. sa incaseze penalitati/despagubiri din partea ENEL, in situatia in care se constata ca investitiile facute de ENEL in perioada 2009-2010-2011 au fost mai mici decat cele asumate in contractul de privatizare
Electrica
De asemenea, potrivit raportului, Comisia a cerut Electrica Muntenia Sud prezentarea pana la data de 1 iunie a rapoartelor privind contractele cu partile afiliate care trebuiau trimise la SC ELECTRICA SA in termen de maxim o luna de la sfarsitul fiecarui trimestru in perioada 2008-2010, precum si aprobarile respectivelor tranzactii. Pana acum, Electrica nu a primit aceste contracte si de aceea analizeaza aplicarea unor penalitati.
„Electrica S.A. nu a primit contractele cu parti afiliate. Electrica S.A. va analiza aplicarea de penalitati conform prevederilor contractuale. Electrica S.A. monitorizeaza obligatiile postprivatizare a tuturor companiilor in care detine actiuni, realizand adrese si note referitoare la indeplinirea clauzelor contractuale, asumate de catre investitori in contractele de privatizare, pe care le prezinta in Consiliul de Administratie al Electrica S.A. si spre stiinta catre Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri. In 2011, 2012 (la verificarile aferente) va exista posibilitatea ca Electrica S.A. sa incaseze penalitati/despagubiri din partea ENEL, in situatia in care se constata ca investitiile facute de ENEL in perioada 2009-2010-2011 au fost mai mici decat cele asumate in contractul de privatizare„, sustine Electrica.
Ministerul Economiei, prin OPSPI, sustine ca anul viitor va putea fi verificat gradul de realizare a investitiilor. „Contractul de Privatizare semnat intre ENEL S.p.A., in calitate de Comparator si S.C. Electrica S.A., in calitate de Vanzator, prevede ca modalitatea si mai ales gradul de realizare a investitiilor asumate de Cumparator vor putea fi verificate de S.C. Electrica S.A. in anul 2011 pentru anii 2009 si 2010 (analizati impreuna) si in anul 2012 pentru anul 2011„.
ENEL va trebui sa plateasca o suma egala cu nerealizarea investitiei aplicabila inmultita cu CMPC (n.red. costul mediu ponderat al capitalului) plus 3%
Surse apropiate anchetei
Potrivit unor surse apropiate anchetei senatoriale, in cazul in care nu isi indeplineste obligatiile contractuale, ENEL va trebui sa plateasca penalitati egale cu sumele care trebuiau investite, iar acestea se inmultesc cu costul mediu ponderat al capitalului. „De exemplu, daca trebuiau investite 200 de milioane de euro si au investit doar 150 de milioane, trebuie sa plateasca restul de 50 de milioane de euro„, au afirmat sursele citate. Potrivit contractului de privatizare, in cazul in care nu au fost respectate angajamentele, ENEL va trebui sa plateasca „o suma egala cu nerealizarea investitiei aplicabila inmultita cu CMPC (n.red. costul mediu ponderat al capitalului) plus 3%„. Sursele citate mai spus ca este posibil ca ENEL sa refuze plata acestor penalitati, iar litigiul intre stat si investitor ar putea dura foarte mult timp.
ENEL s-a angajat prin contractul de privatizare sa realizeze investitii de 220 de milioane de euro in perioada 2009-2011. Investitiile au fost realizate in proportie de 53% in 2008 si de 52% in 2009.
ENEL: Intarzierea in realizarea investitiilor a fost cauzata de factori externi asupra carora Enel nu a avut control
Incepand din acest an insa, va creste considerabil volumul lucrarilor de investitii si cel al fondurilor alocate in acest scop, pentru a depasi chiar nivelul prevazut initial.
ENEL
Reprezentantii ENEL sustin ca incepand din acest an, va creste volumul lucrarilor de investitii astfel incat sa fie depasit nivelul prevazut initial.
„Compania Enel este pe deplin angajata sa realizeze planul de investitii prevazut prin contractul de privatizare al Muntenia Sud, care prevede 220 milioane euro in perioada 2009-2011. Astfel, recent Enel a lansat cel mai complex program de investitii in reteaua electrica implementat vreodata in regiunea Muntenia Sud, deschizand circa 20 de santiere pentru lucrari de modernizare in Bucuresti. De asemenea, lucrari importante sunt in derulare pentru a moderniza 11 statii de inalta tensiune, precum si pentru a realiza o retehnologizare completa pentru 400 de posturi de transformare si pentru schimbarea cablurilor vechi de medie si joasa tensiune. Intarzierea in realizarea investitiilor prevazute pentru anii 2008 si 2009 a fost cauzata mai ales de factori externi asupra carora Enel nu a avut control, precum intarzierea finalizarii procesului de privatizare a Muntenia Sud, obligatia de a realiza procesul de separare legala a activitatilor imediat dupa privatizare, precum si necesitatea de a revizui toate proiectele pentru a raspunde unor standarde mai inalte si specificatiilor tehnice unificate in cadrul companiei. Incepand din acest an insa, va creste considerabil volumul lucrarilor de investitii si cel al fondurilor alocate in acest scop, pentru a depasi chiar nivelul prevazut initial. Reamintim ca planul de investitii al Enel pentru urmatorii 5 ani se ridica la 700 milioane euro pentru toate regiunile in care compania opereaza, cu mult peste nivelul investitiilor realizate inainte de privatizare„, se arata intr-un raspuns al ENEL la intrebarile adresate de HotNews.ro.
ENEL nu a distribuit dividende chiar daca exista posibilitatea sa se faca tranfer de profit intre companii
Nedistribuirea de dividende a fost decisa chiar daca exista suspiciunea ca se face transfer de profit intre companiile din grupul ENEL, in unele companii, SC ELECTRICA SA nefiind actionar. „Reprezentantii SC ELECTRICA SA, in timpul audierilor, au informat Comisia de faptul ca Electrica Muntenia Sud SA a vandut active (spatii de birouri) catre alte companii, exemplu: Enel Servicii Comune iar acum se sta cu chirie in aceste spatii, platindu-se in jur de 500 de euro/persoana/an. In esenta exista posibilitatea sa se faca transfer de profit intre companiile din grupul ENEL, in unele companii, SC ELECTRICA SA nefiind actionar„, se arata intr-una din variantele raportului final realizat de comisia senatoriala.
- NOTA RED. HotNews.ro a publicat in exclusivitate, pe data de 10 iunie 2010, un raport al comisiei senatoriale in care era inclus acest paragraf referitor la suspiciunea de transfer de profit. HotNews.ro a intrat si in posesia raportului final oficial (n.red. atasat) din care a fost scos acest exemplu care sta la baza suspiciunii de transfer de profit. Fata de prima varianta, raportul final oficial nu a suferit alte modificari substantiale.
Potrivit Electrica, Legea 31/1990 si contractul de privatizare prevad ca „numai in cazul unei vanzari de active/inchirieri care depasesc 20% din total active compania trebuie sa aiba aprobare AGA (in acest caz, este nevoie si de aprobare Electrica)„.
Ministerul Economiei: Reprezentantii statului in CA apara interesele societatii, iar reprezentantii din AGA pe cele ale actionarului
Chiar daca nu exista un control asupra modului in care este utilizat profitul, reprezentantii Ministerului Economiei din Consiliile de Administratie au votat pentru nerepartizarea de dividende. „Comisia a constatat ca deciziile SC ELECTRICA SA sunt insusite si sustinute de reprezentantii sai in AGA, nu acelasi lucru se intampla si cu reprezentantii SC ELECTRICA SA in Consiliul de Administratie. Putem exemplifica: cand s-a discutat in Adunarea Generala a Actionarilor repartizarea profitului Companiei ENEL SpA, reprezentantii SC ELECTRICA SA au votat pentru acordarea de dividende dar membrii Consiliului de Administratie au hotarat sa nu se repartizeze dividende (au votat si reprezentantii SC ELECTRICA SA ¬pentru”). De aceea Comisia cere Ministerului Economiei si Comertului si Mediului de Afaceri ca si reprezentantii in Consiliul de Administratie sa fie numiti de catre SC ELECTRICA SA„, se arata in raport.
Membrii Consiliului de Administratie isi exercita mandatul cu loialitate, in interesul societatii (…)De cealalta parte, reprezentantii S.C. Electrica S.A. in Adunarea Generala a Actionarilor sunt mandatati sa apere interesele actionarului
Ministerul Economiei
La solicitarea HotNews.ro, Ministerul Economiei a justificat decizia luata de membrii Consiliului de Administratie prin faptul ca acestia apara interesele societatii, pe cand reprezentantii Electrica in AGA apara interesele actionarului.
„In temeiul art. 1441 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, membrii Consiliului de Administratie isi exercita mandatul cu loialitate, in interesul societatii, daca in momentul luarii unei decizii de afaceri cu privire la administrarea societatii sunt in mod rezonabil indreptatiti sa considere ca actioneaza in interesul societatii. De cealalta parte, reprezentantii S.C. Electrica S.A. in Adunarea Generala a Actionarilor sunt mandatati sa apere interesele actionarului„, afirma Ministerul Economiei.
Ministerul Economiei a mai raspuns ca nominalizarea persoanelor pentru aceste functii se face de catre Adunarea Generala Ordinara a Actionarilor de la Electrica SA. Aceasta informatie contrazice atat datele raportului, cat si un raspuns transmis de Electrica la solicitarea HotNews.ro.
Iata raspunsul Electrica referitor la nominalizarea membrilor din CA si AGA:
„Consideram necesar ca Electrica S.A. sa faca propuneri pentru membri CA si AGA la ENEL„
Iata raspunsul Ministerului Economiei:
„Desemnarea reprezentantilor S.C. Electrica S.A. in Adunarile Generale ale Actionarilor ENEL Distributie Muntenia S.A. si ENEL Energie Muntenia S.A se face de catre Adunarea Generala a Actionarilor S.C. Electrica S.A., in calitatea sa de actionar la cele doua societati. Desemnarea membrilor Consiliilor de Administratie la ENEL Distributie Muntenia S.A. si ENEL Energie Muntenia S.A. se face de catre Adunarea Generala Ordinara a Actionarilor fiecareia dintre cele doua societati, in temeiul art. 1371 alin. (1) din Legea 31/ 1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Nominalizarea persoanelor pentru aceste functii se face de catre AGOA S.C. Electrica S.A., in calitatea sa de actionar la cele doua societati„.
- „Daca s-ar fi distribuit dividendele, statul, prin Electrica, ar fi primit 105 milioane de lei din profitul pe 2008 si 62 de milioane de lei pe 2009 de la ENEL Distributie Muntenia. De asemenea, ar mai fi primit 46 de milioane de lei pe 2008 si 2,8 milioane de lei pe 2009 de la ENEL Energie Muntenia„, potrivit surselor apropiate anchetei.
Membrii Consiliilor de Administratie si AGA
Consiliul de Administratie Enel Distributie Muntenia
- Enel – Claudio Zito
- Enel – Alberto Birga
- Enel – Stefano Piva
- Electrica – Florentina Constantinescu (din cadrul Ministerului Economiei)
- Electrica – Stefan Mircea (din cadrul Ministerului Economiei)
Consiliul de Administratie Enel Energie Muntenia
- Enel – Claudio Zito
- Enel – Matteo Cassani
- Enel – Stefano Piva
- Electrica – Viorel Uleia (din cadrul Ministerului Economiei)
- Electrica – Stefan Mircea. (din cadrul Ministerului Economiei)
AGA Enel Distributie Muntenia
- Enel – Claudio Zito (Presedinte)
- Electrica – Cerasela Patrascanu
- Fondul Proprietatea – Codrut Tudor
- Enel – Cosmin Predoiu/Paul Farca
AGA Enel Energie Muntenia
- Enel – Claudio Zito (Presedinte)
- Electrica – Victor Cazan
- Fondul Proprietatea – Codrut Tudor
- Enel – Cosmin Predoiu/Paul Farca
Cum a intrat ENEL pe piata din Romania
– Contractul de privatizare prin care ENEL a obtinut 64,25% din actiunile de la Electrica Muntenia Sud a fost semnat in 11 iunie 2007, iar tranzactia a fost finalizata pe 8 iunie 2008. Valoarea tranzactiei a fost de circa 820 milioane de euro.
– Electrica Muntenia Sud – acum Enel Energie Muntenia (furnizare) si Enel Distributie Muntenia (distributie) – alimenteaza cu energie Bucurestiul si doua judete adiacente, deservind circa 1,1 milioane de clienti.
– Prin aceasta achizitie, Enel a devenit cel mai mare distribuitor de electricitate din Romania, cu o cota de piata de aproximativ 30%, impreuna cu celelalte doua foste filiale ale Electrica, Dobrogea si Banat, pe care le-a preluat in 2005.