Efectul "Ordonantei Voiculescu": Agentiile care impart banii de publicitate in media au avut scaderi pe linie in 2014, an in care ordonanta din 2013 care le-a eliminat de pe traseul publicitatii TV s-a aplicat integral
Agentiile de media, anume cele care impart in media banii clientilor de publicitate, au inregistrat aproape fara exceptie o scadere a cifrei de afaceri si a profitului in 2014, comparativ cu 2013. Anul trecut a fost primul an in care s-a aplicat integral ordonanta notorie a publicitatii TV, cunoscuta drept Ordonanta Voiculescu, adoptata de guvern in primavara lui 2013 si care a eliminat aceste agentii de pe traseul banilor de publicitate TV.
- Datele au fost publicate pe site-ul Ministerului Finantelor in conditiile in care agentiile de media asteapta ca Senatul sa adopte legea de aplicare a ordonantei publicitatii TV din 2013. Textul a suferit, intre timp, mai multe modificari, ultima versiune stiuta oferind televiziunilor instrumente de a reveni, prin „contracte tripartite” client-agentie-televiziune, in circuitul cheltuielilor de reclama TV. Detalii aici
Cifrele de afaceri au scazut diferit de la agentie la agentie, unele pierzand doar cateva procente, altele 20-25% din afaceri, altele cu aproape jumatate. Cu unele exceptii, profitul lor a scazut pe masura. Cifrele pentru 2013 si 2012 – aici
- O exceptie notabila este agentia OMD – care a inregistrat o crestere atat a cifrei de afaceri, cat si a profitului in 2014.
- Trei dintre agentiiile luate in considerare au inregistrat pierderi anul trecut – MEC Romania, MediaCom si MindShare. Toate trei fac parte din reteaua internationala GroupM
10 dintre agentiile de mai jos, carora li se adauga „umbrela” celor trei de mai sus, GroupM Media Operations, au fost amendate in toamna de catre Consiliul Concurentei, cu suma totala de 3,2 milioane de euro, sub acuzatia de cartel impotriva concurentului The Group (grup ce reuneste, intre altele, agentiile Media Investment, House of Media, OMD). Amenda a depasit, in multe cazuri, profitul raportat de agentie. Detalii despre amenda Consiliului Concurentei aici.
Agentie – Cifra de afaceri 2014 (euro) – Profit net/(pierdere net) 2014 (euro)
- BPN Romania – 1.616.788 – 55.441
- House of Media – 2.099.281 – 100.335
- Initiative Media – 16.953.585 – 431.660
- McCann Erickson* – 25.907.525 – 467.232
- MEC Romania – 5.600.537 – (-788.161)
- MediaCom Romania – 8.469.337 – (-698.758)
- Media Investment – 20.280.698 – 292.130
- Havas Media – 3.313.884 – 13.165
- MindShare Media – 5.304.959 – (-650.725)
- OMD Romania – 1.732.827 – 381.042
- Opti Media – 3.637.946 – 201.900
- Starcom MediaVest – 8.389.389 – 337.777
- [Corectat] United Media Services – 4.649.556 – 321.977
- Zenith Media Communications – 16.160.906 – 333.908
* B.V. McCann Erickson reuneste atat bugetele de media administrate de Universal McCann, cat si pe cele de creatie ale McCann Erickson