Emma Zeicescu, Director Communications, Philip Morris România: În călătoria noastră spre un viitor fără fum, vreau să tratăm dezinformările și să includem informațiile despre alternativele la continuarea fumatului într-un dialog firesc
- Smile Media
Emma, faci parte din echipa Philip Morris România de aproape trei ani. Ce înseamnă pentru tine să comunici pentru o multinațională din industria tutunului și ce te motivează?
Când am venit la Philip Morris România, după 21 de ani de media, am declarat înt-un interviu „Îndrăznește să visezi, eu așa funcționez!”. Atunci îmi doream să învăț ceva nou, să schimb puțin direcția, poate chiar să mă reinventez. Iar a fi parte din conversația serioasă despre viitorul fără fum pe care compania o poartă cu societatea şi cu autorităţile guvernamentale chiar asta a însemnat pentru mine – o reinventare şi o provocare. Şi acum îmi menţin afirmaţia, îndrăznesc să visez la un viitor fără fum în care țigările vor fi înlocuite complet, cât mai curând posibil, cu alternative mai bune la continuarea fumatului.
Încă mă provoacă şi mă motivează ambiţia Philip Morris International (PMI) de a construi acest viitor fără fum. Îmi doresc să fim cei care poartă o conversație reală cu milioanele de fumători adulţi, din care să nu lipsească informațiile fundamentate științific. În continuare, foarte puțini fumători știu că nicotina NU este cauza principală a bolilor asociate fumatului, ci arderea tutunului și fumul de țigară. Acesta este un adevăr științific pe care multă lume nu îl cunoaște.
PMI sărbătoreşte 10 ani de când a lansat IQOS, dispozitivul care încălzește tutunul fără să îl ardă şi a început astfel călătoria către un viitor fără fum. Cum se vede această călătorie, care ar fi momentele cheie?
Călătoria către un viitor fără fum a început în 2008 cu primele investiţii ale PMI în cercetarea şi dezvoltarea unor produse care să nu ardă tutunul şi a prins contur odată cu lansarea IQOS în Japonia în 2014. România a fost a patra piaţă în care IQOS a fost lansat, iar în 2017 au început investiţiile în fabrica din Otopeni. Investițiile, care astăzi au ajuns la peste 730 de milioane de dolari, au ca scop transformarea fabricii dintr-o unitate de producţie a ţigaretelor într-una de producţie pentru consumabile din tutun pentru IQOS şi alte dispozitive care nu ard tutunul. Această transformare este una radicală, cu impact atât la nivel economic, cât şi uman, şi a plasat România în centrul strategiei Philip Morris International de a construi un viitor fără fum. Alături de Grecia și Italia, suntem una dintre cele trei ţări din Uniunea Europeană în care sunt fabricate consumabile pentru produsele noastre inovatoare care încălzesc tutunul.
În ultimii 10 ani, am lansat mai multe generaţii de dispozitive IQOS, dar şi alte produse din categoria alternativelor fără fum. Printre acestea şi IQOS ILUMA, lansat în 2023 în România. Cu acest dispozitiv am revoluționat din nou categoria prin introducerea tehnologiei de încălzire prin inducție. Oferim utilizatorilor noștri o experiență fără reziduuri de tutun și fără a fi necesară curățarea dispozitivului.
Numărul fumătorilor a scăzut într-un ritm relativ lent în România în ultimii șapte ani de când PMI a lansat IQOS pe piața de aici. Cum ar putea România să accelereze acest ritm?
În ultimii ani, în România s-a constatat, din păcate, o creştere a prevalenţei fumatului. Suntem una una dintre puţinele ţări din Uniunea Europeană în care vedem acest fenomen. Faptul că numărul de fumători nu scade ar trebui să ne îngrijoreze. La fel ne îngrijorează şi gradul de dezinformare care este foarte mare în ţara noastră. Cei aproximativ 4 milioane de fumători români merită campanii și programe mai eficiente decât până acum, precum și soluţii fundamentate științific, care să le ofere o alternativă la ţigări.
Noi putem să oferim atât informații corecte, cât și produse fundamentate științific. Însă, pe lângă informare corectă și produse alternative, este nevoie și de un dialog constructiv cu autoritățile, comunitatea medicală și, mai ales, de o nouă generație de politici publice care să încurajeze renunţarea la fumat. Spun mereu că o comunicare eficientă se bazează pe cunoaşterea în mod real a nevoilor consumatorilor, suport oferit acestora, dar şi pe acces la informații.
În România, în zona viciilor, ne confruntăm adesea cu o abordare de tip „quit or die”. Este oare strategia oportună?
Dacă numărul fumătorilor din România este în creştere înseamnă că abordările folosite până acum nu dau rezultate. Eu numesc dogmatice aceste abordări care promovează ideea abstinenței totale. Ele nu sunt eficiente deoarece fumătorii nu sunt perfecți și nu trăiesc vieți perfecte. Fumătorii sunt oameni diferiţi, cu profile şi nevoi diferite. Philip Morris International a investit peste 12,5 miliarde de dolari în cercetare, inovare şi în noi tehnologii de producţie pentru dezvolta o gamă largă de alternative fără fum deoarece un singur produs nu va satisface preferinţele tuturor fumătorilor adulți. Însă, investiţiile nu sunt suficiente dacă nu reuşim să convingem adulţii care altfel ar continua să fumeze să renunţe la ţigări pentru totdeauna.
Atunci când m-am alăturat Philip Morris România, unul dintre argumentele care au cântărit în alegerea mea au fost argumentele pragmatice și științifice prezentate de companie. În călătoria noastră spre un viitor fără fum vreau să tratăm dezinformările și să includem informațiile despre alternativele la continuarea fumatului într-un dialog firesc, fără a fi ipocriţi sau a pune etichete.
Care este politica PMI pentru a-i ajuta pe cei care nu renunță la fumat?
Cea mai bună alegere pentru persoanele care fumează este să renunțe complet la fumat. A doua cea mai bună alegere pentru cei care nu renunță este să apeleze la o alternativă din categoria produselor fără fum. Însă, este foarte important să nu expunem minorii la fumat, să prevenim inițierea și să promovăm renunțarea la fumat. Dar nu le putem refuza acelor adulți care nu renunță la fumat oportunitatea de a trece la alternative mai bune. Iar guvernele ar trebui să continue să încurajeze renunţarea la fumat și să descurajeze inițierea. Cu toate acestea, realitatea este că marea majoritate a fumătorilor, pur și simplu, nu renunță.
Pentru aceştia, PMI a creat categoria produselor fără fum. IQOS a fost primul produs din această categorie pe care am extins-o în ultimii ani. Portofoliul nostru de alternative fără fum conţine acum o varietate de produse, toate susţinute de cercetare ştiinţifică şi inovaţie pentru a demonstra beneficiile lor pentru adulți în comparație cu continuarea fumatului.
Articol susținut de Philip Morris România