Episodul I UPDATE Marile investitii IT facute de Guvern din bani publici si europeni: Un nou portal de 4,2 milioane lei pentru IMM-uri in conditiile in care unul similar exista din 2011
„Acest portal ofera intreprinderilor mici si mijlocii din Romania informatii, indrumari si mijloace moderne de interactiune cu administratia publica. Totul intr-un singur loc! Online!”. Acesta este mesajul de pe prima pagina a One Stop Shop, un portal cu servicii online pentru IMM-uri, implementat de Ministerul Economiei din iunie 2011. Cu toate acestea, Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) a atribuit in martie 2013 un nou contract in valoare de 4,2 milioane lei pentru realizarea unui portal web prin care se promite interoperabilitatea intre IMM-uri si accesul la 30 de aplicatii pentru interactiunea cu institutiile publice.
Contactati de HotNews.ro, oficialii MSI au oferit o explicatie neasteptata: portalul lansat de Ministerul Economiei contine doar informatii si nu aplicatii interoperabile cu sisteme ale institutiilor publice cum o va face noul „Portal al IMM-urilor”. Ministerul Economiei nu a raspuns inca intrebarilor HotNews.ro.
Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) a atribuit luni, 4 martie, un contract de peste 4,1 milioane lei (inclusiv TVA) pentru un nou portal web – „Portalul IMM-urilor din Romania” care ar urma sa permita interoperabilitatea intre IMM-uri. Portalul, care ar oferi si posibilitatea de a efectua formalitati administrative, va fi disponibil in septembrie 2013. Licitatia a fost castigata de asocierea formata din Ascenta IT Services SRL – parte a companiei norvegiene Computas AS – Power Net Consulting si Evolva Trend Consultant.
Aceasta in conditiile in care, un portal similar, One Stop Shop (www.immoss.ro), este online din iulie 2011.
Este drept ca la momentul lansarii, One Stop Shop s-a dovedit nefunctional (vom reveni pe marginea acestui subiect) insa acest portal este accesibil acum si pe langa sectiunea de informare are alte doua sectiuni cu „Declaratii si Formulare” ce ar trebui sa poata fi transmise online, precum si „Servicii pentru IMM-uri”.
HotNews.ro a adresat catre Ministerul pentru Societatea Informationala urmatoarea intrebare:
Cu ce vine in plus acest nou portal web care va fi disponibil in septembrie 2013 fata de acest site care functioneaza deja?
Oficialii din MSI subliniaza in raspunsul lor ca portalul lansat de Ministerul Economiei ar fi unul care contine „doar informatii”.
Redam mai jos in intregime explicatiile oferite de MSI:
„Spre deosebire de Portalul IMM-urilor care va oferi aplicatii interoperabile cu sisteme ale institutiilor publice si posibilitatea utilizarii datelor acestora, Portalul IMMOSS reprezinta un punct de informare pentru IMM-uri ce contine doar informatii cu privire la initiere afacere, derulare afacere, inchidere afacere.
Proiectul „Portalului IMM-urilor din Romania” este un proiect finantat prin fonduri structurale finantat prin POSCCE, Axa 3 ‘Tehnologia informatiei si comunicatiilor pentru sectoarele privat si public’, Domeniul Major de Interventie 3.2. Dezvoltarea si eficientizarea serviciilor publice electronice, Operatiunea ‘Implementarea de sisteme TIC in scopul cresterii interoperabilitatii sistemelor informatice’. Interoperabilitatea consta in abilitatea sistemelor TIC si a proceselor pe care acestea le sustin, de a schimba date si de a permite utilizarea in comun a informatiilor.
Proiectul are ca obiectiv crearea unui spatiu colaborativ intre IMM-uri in vederea cresterii eficientei interactiunii intre acestea. Totodata, portalul va oferi date concrete despre competentele IMM-urilor inscrise, astfel ca identificarea unor posibile colaborari va fi foarte simplu de realizat. IMM-urile inscrise in portal vor putea fi, de asemenea, usor de identificat, fiind prevazuta realizarea unei harti digitale cu locatiile acestora.
Prin portal se va asigura interoperabilitatea intre diferite organizatii (IMM-urile intre ele, IMM-uri – institutii publice, IMM-uri alte companii straine prezente in portal), care colaboreaza in vederea functionarii pentru cresterea productivitatii. Astfel, prin intermediul solutiei informatice, se va pune la dispozitia IMM-urilor, administratiei publice, si cetatenilor, un portal care va contine bazele de date destinate IMM-urilor, cu ajutorul caruia beneficiarii finali sa poata accesa, prin intermediul unei conexiuni la internet o parte din serviciile administrative oferite de catre administratia publica. De asemenea, portalul IMM-urilor va fi o structura online. Totodata, cetatenii vor putea solicita servicii de la IMM-urile prezente in portal.
Printre mecanismele prevazute in proiect putem enumera: email, VOIP, lucru colaborativ pe documente, posibilitatea creearii unui site de prezentare, crearea de documente inteligente care sa preia date din baza de date a IMM-ului si sa precompleteze anumite campuri dintr-un formular electronic, completarea automata de date intr-un document cunoscandu-se formulele de calcul, validarea datelor dintr-un document, folosirea semnaturii electronice, etc etc.
Totodata, portalul va oferi IMM-urilor o serie de aplicatii noi care vor avea interactiune cu institutiile statului si se va avea in vedere integrarea cu Ghiseul Unic de Plati, PCU, Ministerul de Finate, etc.
Diferenta notabila fata de IMMOSS este faptul ca oferim aplicatii integrate cu diversi agenti ai autoritatii publice locale / centrale, agenti economici, etc.
In vederea facilitarii integrarii cu site-urile/portalurile existente se vor agrea protocoale la nivel de instituitii.
Scopul acestor aplicatii este de a oferi:
1. Parghii de interconectare si interoperabilitate a sistemelor, a bazelor de date si a serviciilor apartinand diverselor institutii implicate in procesul de infiintare, functionare si inchidere al unui IMM. Portalul IMM-urilor va permite crearea de conexiuni atat intre IMM si diverse institutii/autoritati publice precum ONRC, CNAS, Ministerul Mediului, Ministerul Agriculturii etc, dar si posibilitatea de utilizare a datelor comune tuturor institutiilor de mai sus.
2. Realizarea interactiunii cu anumite institutii ale statului on-line, reducand timpul pierdut de IMM-uri si totodata cresterea transparentei in relatia cu institutiile statului
3. O imagine cat mai exacta a stadiului unui document (sunt prevazute implementarea de fluxuri de date), posibilitatea de versionare a documentelor etc.
4. Imbunatatirea serviciilor publice prin utilizarea unui portal care sa ofere posibilitatea autoritatilor publice locale si centrale de a livra serviciile publice si prin intermediul mijloacelor electronice, si de a livra anumite servicii publice in mod organizat, fara ca beneficiarii acestor servicii sa se deplaseze la sediile acestora
5. Accesul IMM-urilor la informatia de interes public va fi astfel asigurat evitandu-se restrictionarile legate de spatiu si timp”.
- One Stop Shop, un proiect care a costat 5,17 milioane lei (1,2 milioane euro), nefunctional in momentul lansarii
Amintim ca Ministerul Economiei a investit 5,17 milioane lei (1,2 milioane euro) intr-un proiect (One Stop Shop) a carui finalitate era sa usureze viata IMM-urilor, dar care la lansarea oficiala din luna iunie 2011 s-a dovedit nefunctional.
In comunicatul oficial al Ministerului Economiei, condus la acea vreme de Ion Ariton (PDL) se preciza ca:
„Valoarea totala eligibila a proiectului a fost de 5.175.756 lei, din care:
– 4.399.392,60 lei (85%) finantare nerambursabila prin PO DCA, respectiv Fondul Social European
– 776.363,40 lei (15%) contributia Beneficiarului”.
Printre obiectivele proiectului se numara si „simplificarea procedurilor administrative si reducerea timpilor si costurilor aferente acestora, in beneficiul IMM si al intreprinzatorilor, prin infiintarea si operationalizarea biroului unic / ‘One Stop Shop’.
Citeste mai joso investigatie HotNews.ro privind modul in care s-au cheltuit cei 5,17 milioane lei de catre Ministerul Economiei.
HotNews.ro a adresat miercuri, 6 martie, mai multe intrebari catre Ministerul Economiei pentru a afla daca functioneaza in prezent site-ul One Stop Shop dedicat IMM-urilor si daca nu considera ca investitia de la Ministerul pentru Societatea Informationala dubleaza un proiect in care s-au cheltuit deja sume semnificative de bani.
Pana la publicarea acestui articol, Ministerul Economiei nu a oferit un raspuns la aceasta solicitare. Vom reveni cu precizarile Ministerului Economiei imediat ce le vom primi.
- UPDATE Ministerul Economiei: Daca noul portal pentru IMM-uri va veni cu servicii noi si realmente deosebit de utile pentru sector, in completarea celor deja existente, nu putem decat aprecia pozitiv acest demers
Ministerul Economiei a raspuns marti, ulterior publicarii acestui articol, la intrebarile HotNews.ro legate de investitia Ministerului pentru Societatea Informationala (MSI). Oficialii Ministerului Economiei apreciaza ca noua investitie nu o va dubla pe cea existenta daca va veni cu servicii noi, in completarea celor deja existente.
- „Intr-o economie de piata, cu cat vor exista mai multi furnizori de informatii si servicii utile sectorului IMM-urilor, cu atat va fi mai bine, acest fapt poate reprezenta un factor real de progres, iar daca noul portal pentru IMM-uri va veni cu servicii noi si realmente deosebit de utile pentru sector, in completarea celor deja existente, nu putem decat aprecia pozitiv acest demers. Apreciem ca investitia Ministerului Serviciilor Informationale nu o dubleaza pe cea efectuata anterior de Ministerul Economiei, ci o completeaza cu noi servicii destinate sectorului Intreprinderilor Mici si Mijlocii”, au precizat oficialii Ministerului Economiei.
Amintim ca referindu-se la One Stop Shop, Ministerul pentru Societatea Informationala a precizat ca acesta este „un punct de informare” si „contine doar informatii” pentru IMM-uri.
Ministerul Economiei a comunicat astfel si ce servicii ofera in prezent acest portal:
„Inca de la bun inceput, trebuie sa va informam că Biroul Unic One Stop Shop pentru IMM a fost conceput drept un model pilot pentru sectorul IMM, avand doua componente distincte:
- O platforma electronica virtuala – online – One Stop Shop – www.immoss.ro;
- Biroul Fizic Unic One Stop Shop.
Ambele componente ale Biroului Unic One Stop Shop pentru IMM functioneaza, iar la nivelul anului 2012 a fost chiar evidentiat de Comisia Europeana – DG Enterprise & Industry drept model de bune practici pentru Romania, in randul statelor membre europene.
Serviciile oferite sunt urmatoarele:
Punct de informare
Zilnic, sunt postate pe portal, in limbile romana si engleza, circa 16 – 18 articole, respective 350 – 400 articole/ luna, cuprinzand:
- informatii de actualitate (stiri, comunicate de presa, evenimente, analize si statistici, antreprenoriatul feminin, alte informatii utile).
- Tot aici, au fost create link-uri la 54 aplicatii pentru interactiunea cu institutii publice nationale, europene si internationale.
- informatii privind initierea afacerii (inregistrare, finantare, avize si autorizatii).
- Informatii privind derularea afacerii (oportunitati de afaceri, finantare, obligatii declarative si de plata, responsabilitate si etica).
- Informatii privind inchiderea afacerii (incetarea activitatii).
Declaratii si formulare (pentru persoane juridice si persoane fizice autorizate, necesare desfasurarii activitatii, ce pot fi accesate si completate electronic).
Servicii pentru IMM-uri (administrarea datelor proprii, depunerea electronica a declaratiilor, administrare IMM-uri reprezentate, raspuns petitii on-line).
Totodata, prin Biroul Fizic Unic One Stop Shop se ofera zilnic informatii si consiliere persoanelor interesate.
Pentru asigurarea viabilitatii, a dezvoltarii continue cu noi servicii pentru IMM, precum si a eliminarii potentialelor deficiente ale portalului One Stop Shop in functionarea lui, a fost creat un Comitet Inter-institutional One Stop Shop (care numara printre membrii sai si un reprezentant al MSI – la nivel de director general) avand atributii depline in acest sens.
Beneficiarii sunt:
- IMM-urile, care reprezinta 99% din totalul firmelor inregistrate (din care: 89% sunt microintreprinderi, 9% intreprinderi mici si 2% intreprinderi mijlocii);
- Intreprinzatorii existenti din tara si strainatate avand afaceri in derulare, care doresc sa dezvolte afacerea sau sa coopereze pe plan intern sau extern;
- Potentialii intreprinzatori, care doresc sa initieze propria afacere;
- Potentiali investitori straini in Romania;
- Toti factorii implicati in dezvoltarea sectorului IMM din tara noastra.
- Invitam cititorii HotNews.ro sa ne semnaleze si alte proiecte IT implementate cu bani publici si europeni si care au probleme de functionare