Sari direct la conținut

​EPISODUL IV Marile investitii IT facute de Guvern din bani publici si europeni: Circa 12 milioane euro pentru un portal cu informatii despre toate localitatile din Romania

HotNews.ro
Lansarea eRomania, Foto: AGERPRES
Lansarea eRomania, Foto: AGERPRES

Desi controversatul proiect de informatizare a serviciilor publice in care s-a estimat ca se vor aloca circa 500 de milioane de euro in perioada 2010-2013 a fost abandonat, un contract adjudecat in iunie 2010 de firma Omnilogic revine constant in actualitate. Contractul, numit eRomania 2 in valoare de circa 12 milioane euro, ar fi trebuit sa conduca la realizarea unui portal cu informatii despre toate localitatile din tara. In aprilie 2011, cand ministru al Comunicatiilor era Valerian Vreme (PDL), continutul acestui portal a fost schimbat, promitandu-se in plus si 20 de servicii online, in aceeasi bani. Suntem in luna aprilie 2013 si acest portal inca nu este functional desi s-au cheltuit deja 8 milioane euro. Pana la sfarsitul primaverii, spun oficialii ministerului, portalul va fi online, sub un alt nume – Romania Online, fara aceste 20 de servicii online. Pretul final va fi tot de 12 milioane euro.

Grandiosul proiect de informatizare a administratiei publice – eRomania, lansat in guvernarea PD-L, cand la sefia Ministerului Comunicatiilor era Gabriel Sandu, a fost abandonat. Un singur contract a ramas insa in picioare. Numit eRomania 2, contractul a fost castigat prin licitatie de firma Omnilogic in vara anului 2010, avand o valoare de peste 41,9 milioane lei (fara TVA). Cu TVA, valoarea proiectului ajungea la peste 52,05 milioane lei (circa 12 milioane euro).

Ce obiective specifice sunt mentionate in Caietul de Sarcini al acestei licitatii:

  • Proiectul consta in dezvoltarea unui portal cu informatii despre toate localitatile din Romania, asigurandu-se intarirea si consolidarea prezentei nationale in spatiul Internet.
  • Pentru fiecare localitate se va introduce un set de informatii, incluzand: scurt istoric, autoritatile locale, obiective turistice, caracteristici geografice, obiceiuri si traditii, etc (surprinzandu-se toate dimensiunile relevante – cultura, educatie, sanatate, mediul de afaceri, istorie etc, inclusiv link-uri catre serviciile publice disponibile local);
  • Aceasta solutie se va pozitiona ca fiind portalul national de referinta prin calitatea informatiei si volumul informational, atragand un numar ridicat de vizitatori. Modulul de adaugare continut (imagini, informatii, comentarii etc), disponibil utilizatorilor va contribui la imbogatirea si diversificarea rapida a portalului.
  • O caracteristica importanta o reprezinta scalabilitatea portalului, permitand
  • adaugarea de noi functionalitati, cresterea numarului maxim de utilizatori si a volumului maxim de informatie, precum si capabilitatile de integrare cu alte solutii informatice.
  • Realizarea unui management competitiv si asigurarea transparentei informatiilor prin furnizarea unei platforma web de management al proiectelor (…). Mai multe detalii in Caietul de Sarcini atasat

In primavara anului 2011, autoritatile inca nu abandonasera complet strategia eRomania, iar Ministerul Comunicatiilor sub conducerea lui Valerian Vreme (PD-L), care „mostenise” proiectul eRomania 2, incerca sa convinga publicul de faptul ca acest portal isi merita banii si ca va veni nu doar cu informatii despre localitatile din Romania, ci si cu 20 de servicii publice online. Totul pana la jumatatea anului 2011.

Iata lista celor 20 de servicii promise in aprilie 2011 de Ministerul Comunicatiilor:

1. Serviciul pentru recuperarea masinilor ridicate: Serviciul se adreseaza cetatenilor ale caror masini au fost ridicate de catre autoritatile locale, ca urmare a parcarii lor in locuri neadecvate. Utilizand acest serviciu, cetatenii pot verifica online in ce parc auto a fost gazduita masina ridicata, sumele aferente perioadei de gazduire si institutia careia ii sunt datorate aceste sume.

2. Serviciul pentru verificarea disponibilitatii spatiilor de parcare de resedinta: Prin intermediul acestui serviciu, cetatenii vor avea posibilitatea de a consulta online locurile de parcare din vecinatatea locatiilor de resedinta, de a verifica disponibilitatea acestora precum si facilitatea de a le rezerva.

3. Serviciu pentru locuri de munca din sectorul public: Acest serviciu se adreseaza cetatenilor care sunt in cautarea unui loc de munca in sectorul public. In acest scop, serviciul permite consultarea ofertelor de joburi din mediul public, a conditiilor ce trebuie indeplinite pentru a candida pentru anumite posturi, depunerea online a CV-urilor si dosarelor de candidatura.

4. Serviciu despre sistemul de pensii din Romania: Serviciul se adreseaza cetatenilor care vor sa se informeze cu privire la categoriile de pensii din sistemul public, pensii de serviciu, pensii obligatorii administrate privat, acte normative in vigoare etc.

5. Serviciu despre programe de formare profesionala: Prin intermediul acestui serviciu cetatenii au posibilitatea de a cauta un program de formare profesionala (criterii de cautare: furnizor, judet, domeniu, tip program – calificare, recalificare, specializare etc). De asemenea pot afla detaliile de contact ale furnizorilor de Formare Profesionala autorizati.

6. Serviciu despre sistemul de credite si burse de studii: Acest serviciu ofera informatii despre bursele si creditele de studii gestionate la nivel guvernamental.

7. Serviciu despre Programe de formare pentru personalul didactic: Prin intermediul acestui serviciu sunt puse la dispozitia cadrelor didactice informatii despre programele de formare profesionala in derulare la care se pot inscrie: vizite de studiu, vizite de pregatire, seminarii, programul Erasmus, documente necesare si criterii de eligibilitate.

8. Serviciu despre securitate sociala pentru lucratorii migranti: Serviciul pune la dispozitia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate informatii despre legislatie, sistemele de securitate sociala din tarile UE.

9. Serviciu despre cum sesisez Protectia Consumatorului: Prin intermediul acestui serviciu cetateanul este informat despre: Cum se poate depune o reclamatie. Cine poate depune o reclamatie la ANPC. Informatii de contact pentru Comisariatele Judetene pentru Protectia Consumatorilor.

10. Informatii despre instantele de judecata: Serviciul pune la dispozitia cetatenilor informatii despre instantele de judecata din toata tara (cautare dupa locatie- judet, tip instanta – curti de apel, tribunal, judecatorii.

11. Registru electronic al serviciilor sociale: Prin intermediul acestui serviciu cetateanul este informat despre furnizorii acreditati de servicii sociale dintr-un anumit judet si serviciile oferite de acestia.

12. Serviciu despre vize si servicii consulare: In cadrul acestui serviciu sunt oferite catre cetatean informatii despre: Regimul de vize, Acte normative, Documente de calatorie, Pasaportul simplu electronic, Redobandirea cetateniei romane, Renuntarea la cetatenia romana, Prelucrarea datelor personale, Asistenta consulara europeana, Formulare consulare, Taxe consulare etc.

13. Proiecte publice: Serviciile de informare a cetatenilor cu privire la proiectele publice derulate de administratiile centrale si locale.

14. Serviciul de informare cu privire la patrimoniul romanesc pentru UNESCO: Acest serviciu ofera informatii cu privire la monumentele din Romania inscrise in Lista Patrimoniului Mondial – UNESCO.

15. Serviciul pentru sfaturi de calatorie in afara Romaniei: Prin intermediul acestui serviciu, cetatenii pot fi informati despre restrictii in vigoare cu privire la calatoriile in anumite zone/tari datorate unor evenimente politice, conditii meteorologice, epidemii etc.

16. Serviciul despre informatii fiscale si bilanturi persoane juridice: Prin intermediul acestui serviciu orice cetatean poate obtine informatii despre situatia financiara a unei societati comerciale.

17. Servciul de informare cu privire la asiguratorii si brokerii de asigurare din Romania: Pe baza unor criterii de selectie ca – judet, localitate etc. pot fi obtinute informatii desre asiguratorii si brokerii de asigurare acreditati.

18. Serviciul de programari la Registrul Auto Roman: Acest serviciu ofera informatii si permite programarea la RAR.

19. Calator in Romania: Acest serviciu se adreseaza tuturor cetatenilor care doresc sa afle cat mai multe informatii turistice despre Romania precum: informatii referitoare la cazare, masa, divertisment sau atractii turistice din Romania.

20. Turismul balnear in Romania: Serviciul ofera informatii referitoare la turismul balnear in Romania. Utilizandu-l cetatenii pot afla care sunt statiunile balneare din Romania, atractiile turistice din imprejurimile acestora, hotelurile care ofera servicii de tratament balnear.

  • Noul portal – fara cele 20 de servicii online, dar interactiv si cu posibilitatea de „interogari inteligente”

Suntem in luna aprilie 2013 si acest portal in care s-au cheltuit deja circa 8 milioane de euro nu este deschis publicului.Diana Voicu, director din Ministerul pentru Societatea Informationala, care a preluat acest proiect, a declarat in luna februarie 2013 pentru HotNews.ro ca autoritatile se afla in „mobilizare nationala” pentru a lansa un portal online cu informatii despre toate comunitatile din tara, construit pe date colectate deja de la institutiile centrale si validate de catre cele circa 3200 de primarii.

Portalul, pe care autoritatile se gandesc sa-l rebranduiasca in Romania Online, va permite interactiunea directa intre utilizator si administratorul sistemului prin comentarii si scoringuri pe care le acorda articolelor si informatiilor afisate, sustine aceasta.

  • „Circa 3200 de comunitati din Romania sunt prezente acolo. Diferenta este ca acum informatia este structurata si oricine intra poate face interogari inteligente. De exemplu: Care este populatia activa care se preocupa de un anumit mestesug din regiunea de Sud-Est a Romaniei? Si se pot alege care sunt comunitatile. In acest fel poti sa-ti gasesti clienti sau parteneri daca esti furnizor de materie prima sau produsele lor daca vrei sa le achizitionezi. O alta intrebare pe care un utilizator al portalului ar putea sa o puna este: Cum pot sa ajung de la Bucuresti in Bucovina pe un drum foarte scurt cu mijloace de transport public, cat ma costa asta, unde as putea sa stau?
  • Un alt exemplu: Daca vreau sa ma mut din Bucuresti in alta localitate ce posibilitate de educare a copiilor exista – pot sa vad ce gradinite si scoli sunt, de ce dispensare si spitale dispune zona respectiva, cu ce specializari medicale”, a explicat Diana Voicu.

Aceasta a mai declarat ca „portalul va fi lansat la sfarsitul primaverii. Contractul cu Omnilogic tine pana in iunie 2013 si speram ca inainte de aceasta data sa putem valida proiectul”.

Cum se explica faptul ca acest portal va costa in final tot 12 milioane de euro, desi nu va mai contine cele 20 de servicii publice electronice promise anterior?

Iata ce raspund acum oficialii MSI (Ministerul pentru Societatea Informationala):

„In contractul si in caietul de sarcini ale proiectului nu exista prevazute cele 20 de servicii la care faceti referinta. Aceste documente sunt acelea pe baza caruia se va face receptia finala a proiectului, conform legii.

Este important sa se inteleaga ce inseamna servicii si sa se faca diferenta intre adevaratele servicii, cu diferite niveluri de sofisticare si simpla listarea unor informatii pe un site.

Cele 5 niveluri de sofisticare ale serviciilor sunt:

  • postarea informatiilor online;
  • interactiune unidirectionala: existenta formularelor online pentru a fi descarcate;
  • interactiune bidirectionala: posibilitatea de a transmite online formulare completate;
  • tranzactii electronice complete, inclusiv livrarea si/sau plata;
  • personalizarea si pro-activitatea: gradul in care serviciile disponibile online raspund necesitatilor utilizatorilor”.

Ramane de vazut cum va arata noul portal Romania Online si cat de folositor va fi romanilor acest proiect in care s-au alocat fonduri publice de 12 milioane de euro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro