Sari direct la conținut

Ești contabil? Ce aduce anul 2025 în privința Legii contabilității

HotNews.ro
Fiscalitate, Foto: Kittiphan Teerawattanakul | Dreamstime.com
Fiscalitate, Foto: Kittiphan Teerawattanakul | Dreamstime.com

Legea contabilității a fost modificată recent printr-o ordonanță de urgență (138/2024). Astfel, printre altele au fost aduse noutăți în privința termenului de depunere a unor declarații.

Conform OUG, pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate, lunar va trebui întocmită balanța de verificare.

Motivarea Ministerului de Finanțe este aceasta: întrucât contabilitatea trebuie să asigure înregistrarea cronologică şi sistematică a tuturor operațiunilor întocmirea balanței lunare pe baza informațiilor deja existente în contabilitate, aceasta reprezintă un instrument util atât la nivel intern managerial al entității cât și eventualelor organe de control.

Instituțiile publice vor trebui să întocmească situații financiare trimestriale și anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finanțelor, și să le păstreze timp de 10 ani.

Când se depun situațiile financiare și alte raportări

Referitor la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale, acesta este data 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare.

Termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este data 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.

În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.

Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale.

Începând cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportării situațiilor financiare, rapoartele de situații financiare, notele, precum și alte documente care însoțesc situațiile financiare la instituțiile publice se transmit exclusiv în format electronic.

De asemenea, începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile începând cu situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.

Sursă foto: Dreastime.com

INTERVIURILE HotNews.ro