Evenimentul Zilei: Bani aruncaţi pe fereastra trenului
CFR ar putea pierde 35,5 milioane de euro din finantari externe, suma destinata finalizarii lucrarilor la linia de cale ferata Bucuresti-Constanta, deoarece bugetul de stat nu si-a acoperit partea.
Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, cea care intretine si administreaza infrastructura feroviara din Romania, risca sa piarda 35,5 milioane de euro, bani pentru finalizarea lucrarilor la linia de cale ferata Bucuresti-Constanta. Lucrarile de pe acest tronson ar putea fi oprite, iar calatorii spre litoral ar putea parcurge cu trenul un drum de trei ore, si anul acesta, in mai bine de cinci ore.
Potrivit oficialilor CFR, motivul ar fi limitarea de catre Ministerul Economiei si Finantelor a cofinantarii bugetare aferente acestui an pentru proiect si, implicit, a sumelor accesate din imprumuturi externe.
Banii pentru lucrarile amintite provin din imprumuturi contractate de guvern in 2005 pentru reabilitarea sectoarelor Bucuresti Nord-Baneasa si Fetesti-Constanta. Termenul de finalizare a lucrarilor pe aceste sectoare este sfarsitul acestui an, respectiv, iulie 2009. In momentul de fata, lucrarile s-au realizat in proportie de 70% .
Fonduri bugetare in locul finantarilor pierdute
Ioan Pintea, directorul general adjunct al CFR SA, ne-a declarat ca a primit asigurari de la Ministerul Economiei si Finantelor ca, in cazul in care acesti bani vor fi pierduti, se vor aloca fonduri de la bugetul de stat pentru finalizarea proiectului. Reabilitarea celor doua sectiuni costa in total circa 453,6 milioane euro, din care 165 de milioane de euro sunt asigurati printr-un imprumut de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC). Restul, 288 de milioane de euro, reprezinta bani de la buget si imprumut suplimentar obtinut de la banca austriaca Dexia Kommunalkredit Bank.