Evolutia Lada – Un fost tigru sovietic s-a transformat intr-un catelus care cere mila
Producea peste un milion de masini pe an si exporta masiv in tari adversare URSS-ului. In prezent, AvtoVAZ, compania care produce masinile Lada e pusa cu botul pe labe si se discuta si de faliment. Muncitorii ar vrea ca intreprinderea sa fie nationalizata, iar Putin sa fie director. Putin, pe de alta parte preseaza Renault sa investeasca in Lada, insa francezii nu sunt incantati de idee, pentru ca stiu ca nu detin controlul. Intra in articol pentru a citi despre incurcata situatie in care se afla Lada, un fost „tigru” sovietic, redus la dimensiunile unui catelus care cere mila.
Trecut glorios, prezent deloc frumos
AvtoVAZ a inceput productia Lada acum mai bine de patru decenii, iar mare parte a modelelor aveau la baza masina Fiat 124 din 1966. Masinile au devenit foarte populare in URSS, unde erau vandute sub numele Zhiguli, dar pentru export a fost creat un nume mai simplu: Lada. Uzina ajunsese sa exporte peste jumatate din productie, chiar si in tari Occidentale, precum Canada, Germania, Italia, Marea Britanie, automobilele ajungand si in Australia, Africa si America Latina.
Lada avea succes fiindca masinile erau ieftine si se puteau repara pe marginea drumului sau in spatele blocului, fara complicatii. Statul sovietic primea bani buni, iar orasul Togliatti prospera.
Dar vremurile bune au trecut, iar Lada e pe merginea prapastiei. In anii buni productia depasea un milion de unitati, in prima parte a acestui an abia a ajuns la 170.000 si cu siguranta nu va trece de 300.000, de trei ori mai putin ca anul trecut.
Prea multi angajati, prea riscant sa fie dati afara
Mini SUV-ul Niva nu s-a schimbat mult din 1977, iar modelele mai noi, Priora si Kalina, arata imbatranita si nu sunt pe placul oamenilor de clasa medie din Rusia, care se orienteaza catre masini straine si considera ca e jenanat sa conduci o Lada.
AvtoVAZ e in prezent ineficienta, iar asta e una din problemele care o trag in jos. Practic, uzina cu 100.000 de angajati va produce anul acesta tot atatea masini cat fac alti producatori in fabrici cu 4-5.000 de angajati. Compania a anuntat ca va renunta la 27.000 de angajati, dar un raport arata ca falimentul poate fi evitat doar prin taierea a 50.000 de locuri de munca. Dar asta nu va fi simplu, fiindca nu e sigur nici ca se va putea renunta la cei 27.000 de oameni de care s-a vorbit. Si asta fiindca un numar atat de mare de concedieri ar crea tensiuni sociale fara precedent si ar aduce haosul in orasul Togliatti care depinde de AvtoVAZ, companie care gestioneaza aproape totul in oras, chiar si salubritatea.
Muncitorii cer nationalizarea, Putin cere francezilor sa vina cu bani
Togliatti e un oras de 700.000 de locuitori aflat in zona muntilor Urali, la fel ca multe alte orase ruse s-a dezvoltat in jurul unei singure companii, iar cand aceasta moare, nici orasul nu mai are mult de trait. Muncitorii au protestat recent speriati, cerand nationalizarea fabricii si instalarea lui Vladimir Putin in functia de director, pentru ca job-urile sa le fie salvate. Putin, pe de alta parte, i-a somat pe cei de la Renault sa investeasca in fabrica din care detin 25%, cumparate cu un miliard de euro acum mai bine de un an.
Insa francezii nu se arata prea grabiti sa vina cu banii, din mai multe motive, iar unul important este ca nu detin controlul total asupra Lada si deci nu pot avea cuvantul decisiv in ceea ce priveste viitorul companiei. In plus, cum mediul economic din Rusia este nesigur pentru companiile straine, Renault – Nissan nu se arata dornica pentru o implicare puternica. Informatii recente arata ca alianta s-a aratat interesata sa contribuie la un plan de investitii de 240 milioane euro pentru lansarea a cinci noi modele Lada pana in 2012, dar nimic nu este sigur.
Lada a ajuns in declin dintr-un alt motiv: calitatea extrem de slaba a masinilor. La fel ca si Lada, acum doua decenii si marci precum Skoda sau Dacia erau criticate pentru slaba fiabilitate a masinilor, insa lucrurile s-au schimbat, Skoda e considerata marca de calitate, Dacia e vazuta ca fiind fiabila, insa Lada nu si-a revenit. Rusii au admis ca fac masini de calitate slaba, dar dau vina pe furnizori, iar acest cerc vicios afecteaza vanzarile. Interesant e ca Lada inca mai vinde masini in Vest, iar programul Rabla din Germania a ajutat-o sa depaseasca 4.000 de unitati anul acesta, in special datorita SUV-ului Niva care costa circa 10.000 de euro.
Concluzie
Lada a ajuns intr-o situatie jalnica fiindca are mult prea multi angajati, produce masini cu design imbatranit si calitate indoielnica, pierzand orice sansa de a fi competitiva. Autoritatile nu o vor lasa insa sa dea faliment si probabil ca vor face tot ce e posibil sa tina cat mai multi angajati pe statele de plata, desi AvtoVAZ are datorii de trei miliarde dolari. Sansa Lada e un partener strain care sa vina cu proiecte noi de modele moderne si sa investeasca masiv in fabrica. Un lucru e insa clar, pe termen lung Lada nu va mai putea sa aiba 100.000 de angajati, ci cu cateva zeci de mii mai putini.