Sari direct la conținut

EXCLUSIV Consiliul Concurentei: Indiferent de rezultatul investigatiei pe piata carburantilor, pretul actual al benzinei nu se va schimba

HotNews.ro

„Indiferent de rezultatul investigatiei, nu vor exista consecinte asupra pretului actual al benzinei”. Aceasta este una dintre concluziile preliminare ale investigatiei realizate de Consiliul Concurentei pe piata carburantilor, dupa cum au indicat pentru HotNews.ro surse oficiale. Echipa care face investigatia a fost schimbata complet in 2009, moment in care au fost realizate si primele investigatii inopinate la sediile companiilor petroliere.

Solutiile identificate pentru scaderea preturilor la carburanti sint:

  • scaderea taxelor si accizelor – ar avea un impact negativ asupra bugetului
  • renegocierea contractului cu Petrom – putin probabila, compania OMV nearatindu-se pina acum dispusa sa schimbe termenii unui contract care ii este extrem de favorabil
  • stabilirea de catre Guvern a unui pret maximal (permisa prin Legea Concurentei doar in perioade de criza).

Potrivit Legii Concurentei, companiile care au facut o intelegere privind pretul practicat in piata pot fi amendate cu o suma pina la 10% din cifra de afaceri.

Reamintim ca, in 2005, Consiliul Concurentei a inceput o investigatie privind presupusa intelegere intre firmele din domeniu. Subiectul a fost periodic readus in atentia opiniei publice. Ultima inflamare pe acest subiect s-a produs in urma cu o luna, cind au avut loc trei majorari succesive de preturi.

Ca urmare a cresterii preturilor la pompa, in toata tara au avut loc proteste ale soferilor. Acestia au blocat benzinariile ore in sir, platind cu monede.

In Romania, piata carburantilor este dominata de Petrom cu o cota de circa 30%, urmata de Rompetrol si Lukoil cu cate 20%, restul fiind detinut de Mol, Agip, OMV Romania si benzinarii particulari.

O analiza HotNews.ro bazata pe Buletinele statistice ale Comisiei Europene, arata ca preturile la carburantii din Romania sunt apropiate de cele din alte state membre. Aceasta in conditiile in care accizele sunt mult mai mici in Romania decat in alte state. De asemenea, si dependenta de importurile de titei este mult mai redusa decat in majoritatea statelor UE. Excluzand taxele si impozitele, preturile la benzina din Romania sunt foarte apropiate de media UE, iar la motorina depasesc media.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro