Sari direct la conținut

​​EXCLUSIV Contractul autostrazii A3 Gilau-Nadaselu de langa Cluj Napoca, in pericol iminent de reziliere. Compania de Autostrazi nu vrea sa plateasca lucrarile facute de constructor

HotNews.ro
A3 Gilau - Nadaselu - februarie 2016, Foto: Captura YouTube
A3 Gilau - Nadaselu - februarie 2016, Foto: Captura YouTube

​Constructorul roman UMB, cel care executa „ciotul” de 8,7 km din Autostrada 3 de langa Cluj-Napoca a trimis o notificare de reziliere a constractului la Compania de Autostrazi, dupa ce autoritatile refuza sa-i plateasca lucrarile facute, au declarat surse apropiate situatiei pentru HotNews.ro. CNADNR acuza constructorul ca a facut economii in contract si vrea sa reduca nivelul platilor, desi lucrarile realizate sunt conform proiectului aprobat tocmai de catre CNADNR si validate si de catre consultant. Informatia a fost confirmata pentru HotNews.ro si de catre Catalin Drula, consilierul premierului Ciolos pe infrastructura, care e de parere ca abordarea contractului de catre CADNR este eronata.

Compania romaneasca de constructii, UMB Spedition, cea care executa bucata de 8,7 km din autostrada A3 dintre Gilau si Nadaselu, langa Cluj-Napoca, a transmis o notificare de reziliere inca de saptamana trecuta catre Compania de Autostrazi, au precizat surse apropiate situatiei pentru HotNews.ro. Motivul este acela ca CNADNR nu doreste sa plateasca o parte din lucrarile deja efectuate si acuza constructorul ca a facut economii si nu a realizat anumite lucrari conform ofertei tehnice cu care a participat la licitatie.

Pe de alta parte, lucrarile realizate de catre UMB sunt conforme cu caietul de sarcini si au fost realizate dupa proiectul pe care tocmai CNADNR l-a avizat. In plus, si consultantul angajat al CNADNR pentru acest proiect a validat lucrarile facute.

Vorbim de unul dintre loturile de autostrada care a mers cel mai bine din punct de vedere al constructiei, desi de-a lungul timpului decalajul intre progresul fizic si cel financiar a fost mereu unul mare. Cu alte cuvinte, constructorul mereu a lucrat mai mult decat reusea CNADNR sa plateasca.

In situatia de acum, contractul intre CNADR si UMB este intr-un pericol iminent de reziliere si, practic, decizia CNADNR ar duce la un prejudiciu semnificativ statului roman, mai ales in conditiile in care constructorul ar putea cere si daune substantiale in instanta.

Consilierul primului-ministru pe infrastructura: „Abordarea CNADNR este absurda si a fost introdusa în trecuta conducere cu principal motor teama de DNA și Curtea de Conturi”

Contactat de catre HotNews.ro, consilierul premierului Ciolos pe probleme de infrastructura, Catalin Drula, a confirmat informatia si a transmis urmatoarea pozitie:

E vorba de o abordare de contract [n.r. a CNADNR], după mine eronată, în care se pune greutate pe „oferta tehnică” de la licitație cînd de fapt rolul acesteia într-o licitație de tip design&build (FIDIC galben) este nul.

Dacă în schimb îi dai „greutate”, apare comparația între „oferta tehnică” de la licitație și proiectul tehnic produs după perioada de proiectare. Și de aici ideea de „reducere”.

Este un tip de abordare absurd după mine, introdus în trecuta conducere CNADNR, cu principal motor teama de DNA și Curtea de Conturi: „dar dacă ne acuză că de ce am plătit aceiași bani pe ‘mai puțină autostrada’?”.

Argumentul e în mod evident fals – pentru că suma (forfetară) ofertată la licitație este pentru proiectarea și execuția autostrăzii cu respectarea caietului de sarcini și nu pentru planșele și descrierile care se pun în cadrul ofertei.

Cu alte cuvinte, achiziția publică nu e concurs de soluții unde fiecare ofertant să propună și să promită ce vrea el să construiască. Pentru că ce se va construi, nu poate să reiasă decît după faza de proiectare.

În paranteză fie spus, la design&build nici n-ar trebuie cerute în propunerea tehnică descrieri tehnice (piese scrise și desenate), dar presupun că și aici tot faimoasa și absurda teamă de Curtea de Conturi e în joc. Adică „cum să acordăm un contract de 250 de milioane de lei așa fără să ne dea și niște planșe, niște descrieri?! cine are curaj?!”.”

Decalaj intre lucrarile din teren si platile facute de Compania de Autostrazi

La finalul lunii ianuarie, CNADNR a transmis, la solicitarea HotNews.ro stadiul executiei si stadiul financiar si estima ca finalizarea lotului s-ar face pana la final de 2016.

Stadiu executie: 66,46%

Stadiul financiar: 43,78%

Chiar din datele transmise de catre CNADNR se vede diferenta substantiala intre stadiul fizic al executiei si stadiul financiar, platile efective facute de catre Compania de Autostrazi.

Chiar si asa, decalajul a fost unul si mai mare. Spre exemplu, in iulie 2015, la mai putin de un an de la inceperea lucrarilor, executia ajunsese la 52% (!), in timp ce stadiul financiar era de doar 15,46%!

Tronsonul de 8,7 km A3 Gilau – Nadaselu traverseaza dealurile din apropierea municipiului Cluj-Napoca, a fost contractat in anul 2014 cu asocierea UMB-Tehnostrade si costa 59 milioane euro, finantarea fiind doar de la bugetul de stat.

Detaliat, despre tronsonul A3 Gilau – Nadaselu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro