Sari direct la conținut

EXCLUSIV/DOCUMENT Cum arata proiectul legii RCA dezbatut luni in Parlament: Asiguratorii se opun plafonarii pentru 6 luni a tarifelor RCA si propun amenzi intre 4.000 lei si 8000 lei pentru cei care nu se asigura RCA

HotNews.ro
proiect RCA in Comisii, Foto: Hotnews
proiect RCA in Comisii, Foto: Hotnews

Asiguratorii se opun plafonarii pentru 6 luni a tarifelor RCA, precum si introducerii ulterioare a unor tarife de referinta pin proiectul de lege RCA care se discuta luni in sedinta comuna de catre Comisiile de Buget Finante si cea de Transporturi, document obtinut de HotNews.ro. Mai mult, asiguratorii propun ca cei care incalca obligatia de a se asigura RCA sa fie sanctionati cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei si cu retinerea certificatului de inamatriculare a masinii. De cealalta parte, transportatorii propun ca dupa expirarea perioadei de 6 luni de tarife RCA plafonate, ASF sa stabileasca tarife de referinta pe o perioada nedeterminata.

  • UPDATE Vasile Stefanescu, presedinte COTAR: Comisiile reunite de Buget Finante si de Transporturi au votat luni ca proiectul de lege RCA sa fie scos de pe ordinea de zi de marti a Plenului Camerei Deputatilor, for decizional. Discutarea si aprobarea proiectului de lege RCA a fost amanata.
  • PSD a anuntat ca nu este de acord cu amanarea. Deputatul Lucian Sova a transmis un comunicat in care afirma: „Ca urmare a solicitarii transportatorilor si prin sustinerea majoritara de voturi a celor de la PNL, s-a decis amanarea acestui Proiect de Lege, pentru un termen ulterior stabilit.  Fata de aceasta decizie, secretarul Comisiei pentru transporturi si infrastructura Lucian Sova isi manifesta dezacordul si implicit, regretul si sustine necesara dezbaterea amendamentelor rezultate din discutiile anterioare si ajungerea la un consens.”

In proiectul de lege RCA care include propunerile venite de la transportatorii auto si de la asiguratorii membri UNSAR, acestia din urma propun urmatoarea modificare la art. 35 referitor la sanctiuni si contraventii:

  • „(9) Incalcarea de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiei de asigurare prevazute la art. 2 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei si cu retinerea certificatului de inmatriculare/inregistrare a vehiculului, pana la prezentarea documentului privind incheierea asigurarii; constatarea si aplicarea acestora se fac de catre personalul politiei”.

In motivarea acestei propuneri, UNSAR sustine ca o astfel deprevedere va duce la „responsabilizarea posesorilor de autovehicule si cresterea gradului de cuprindere in asigurare – ambele menite sa sporeasca protectia tertului pagubit”.

In forma care a trecut de Senat, proiectul propunea amenzi mai mici, de la 1.000 lei la 2.000 lei:

  • (9) Incalcarea de catre persoanele fizice sau juridice a obligatiei de asigurare prevazute la art. 4 si a obligatiei prevazute la art. 9 alin. (3) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei si cu retinerea certificatului de inmatriculare/inregistrare a vehiculului, pana la prezentarea documentului privind incheierea asigurarii; constatarea si aplicarea acestora se fac de catre personalul politiei.

Documentul obtinut de HotNews.ro include atat propunerile facute de transportatori cat si pe cele ale asiguratorilor membri UNSAR.

In privinta plafonarii pentru 6 luni a preturilor RCA, al carui mecanism este prevazut la art. 36, alin. 3 din proiectul de lege, documentul preia integral prevederile Ordonantei de Urgenta adoptate de Guvern si care a intrat in vigoare in 19 septembrie, cand a fost publicata in Monitorul Oficial.

Asiguratorii vor eliminarea atat a acestui articol care ar reglementa tarife MAXIME, cat si a articolului 18, alin. 2, care vizeaza ca dupa cele 6 luni de tarife plafonate, ASF sa stabileasca tarife de REFERINTA, cu caracter orientativ, trimestrial.

Iata ce prevede acum art. 18, alin 2:

  • (2) Pentru o perioada de 6 luni, calculata de la data expirarii termenului prevazut la art. 36 alin. (3), A.S.F. va calcula un tarif de referinta, cu caracter orientativ, trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul in parte, pe baza platilor efective de daune achitate de catre asiguratorii RCA din piata si raportate la frecventa statistica a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule. A.S.F. va publica tarifele de referinta, dauna medie si frecventa statistica a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. A.S.F. va evalua efectele acestei masuri si va intocmi un raport ce va fi inaintat Consiliului Concurentei.

De cealalta parte, transportatorii nu sunt de acord ca acest tarif de referinta sa fie orientativ si pentru o perioada de 6 luni si cer doar ca ASF sa stabileasca acest tarif.

De notat ca asiguratorii mai solicita ca prezenta lege RCA, care va abroga OUG-ul dat de Guvern pentru plafonarea pentru 6 luni a preturilor RCA, sa intre in vigoare in termen de 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial, Partea I. ASF are obligatia de a publica normele de aplicare in termen de 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi ASF va constitui o structura de investigare a fraudelor in asigurari.

Anterior, in proiectul de lege RCA care a trecut de Comisia de Buget Finante se preciza ca aceasta lege RCA sa intre in vigoare la 3 zile de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 35 care intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii prezentei legi.

Pentru detalii pe subiectul noii legi RCA dezbatute in Parlament citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro