Sari direct la conținut

​EXCLUSIV Scandalul plafonarii preturilor RCA se muta de la Guvern in Parlament: Cum arata acum proiectul de lege RCA care va abroga Ordonanta de Urgenta abia intrata in vigoare

HotNews.ro
Propunere transportatori, Foto: Hotnews
Propunere transportatori, Foto: Hotnews

Abia ce a intrat in vigoare Ordonanta de Urgenta care prevede cum se va face plafonarea pentru 6 luni a preturilor RCA, ca Plenul Camerei Deputatilor are saptamana viitoare pe ordinea de zi, in 26-27 septembrie, un proiect de lege care schimba toata legislatia RCA si preia prevederile referitoare la plafonarea preturilor RCA cuprinse in Ordonanta de Urgenta data de Guvern, care ar urma sa fie abrogata. HotNews.ro a obtinut acest proiect de lege care este in lucru, pe traseul legislativ, avand in prezent si amendamentele propuse de transportatori, amendamente care daca raman asa vor crea probleme in privinta aplicarii tarifelor de referinta RCA.

Plenul Camerei Deputatilor, for decizional, are pe ordinea de zi din 26 – 27 septembrie, aproabrea unui proiect de lege, adoptat deja de Senat in 13 septembrie 2016, care schimba toata legislatia RCA.

Proiect de lege RCA, in plenul Camerei Deputatilor

Proiect de lege RCA, in plenul Camerei Deputatilor

Foto: Camera Deputatilor

Evident, forma adoptata de Senat nu cuprinde prevederile Ordonantei de Urgenta data de Guvern in data de 14 septembrie 2016, care stabileste modul cum vor fi plafonate pentru 6 luni preturile RCA. Amintim ca Ordonanta de Urgenta privind plafonarea preturilor RCA a intrat in vigoare luni, 19 septembrie, data la care a fost publicata in Monitorul Oficial.

Proiectul care ar urma sa fie dezbatut insa in Plenul Camerei Deputatilorincorporeaza si prevederile stipulate acum in Ordonanta de Urgenta, cel putin cele legate de modul cum vor fi plafonate preturile, insa fiind un document in lucru, are si amendamente.

  • HotNews.ro a obtinut acest proiect de lege asa cum a iesit el de la Comisia de Buget Finante, avand si amendamentele propuse de transportatori, amendamente care daca ar fi acceptate ar schimba fundamental prevederile Ordonantei de Urgenta in privinta tarifelor de referinta RCA. Proiectul urmeaza sa treaca si pe la celelalte Comisii Parlamentare si sa primeasca pozitii si de la ASF si asiguratori.

Ce spune Ordonanta de Urgenta privind plafonarea preturilor RCA si ce se arata in acest proiectul de lege

Haideti sa vedem mai intai cum este prevazuta plafonarea pentru 6 luni a preturilor RCA in Ordonanta de Urgenta data de Guvern pentru linistirea transportatorilor.

In primul rand trebuie mentionat ca plafonarea preturilor RCA nu putea fi decisa de Guvern decat cu avizul Consiliului Concurentei, pe baza articolului 4, alineatului (3) din Legea Concurentei:

  • (3) Pentru sectoare economice determinate si in imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarare pentru o perioada de 6 luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de cate cel mult 3 luni, cat timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei hotarari.”

Cu alte cuvinte, Guvernul poate aproba plafonarea preturilor RCA numai prin Hotarare de Guvern, nu prin Ordonanta de Urgenta.

Acesta este si motivul confuziei create de faptul ca ‘plafonarea pentru 6 luni a preturilor RCA’ nu apare explicit in Ordonanta de Urgenta.

  • „Notiunea de ‘plafonare’ nu apare in textul actului normativ pentru ca preturile pot fi plafonate doar in baza Legii Concurentei. Din acest motiv ordoananta de urgenta face referire la articolul 4 din Legea Concurentei.”, a declarat pentru HotNews.ro Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Ordonanta de Urgenta a creat insa cadrul legal pentru plafonarea pentru 6 luni a preturilor RCA.

Astfel, coroborand doua articole din Ordonanta de Urgenta publicata in Monitorul Oficial, respectiv (articolul 18 alin. 2 – care vorbeste despre tarife de REFERINTA – si articolul 36 alin. 3 – care vorbeste despre tarife MAXIME) reiese urmatorul calendar estimativ:

  • 1. Incepand de luni, 19 septembrie, cand OUG a fost publicata in Monitorul Oficial, ASF are 30 de zile sa stabileasca tarifele de prima (MAXIME) pe categorii de vehicule ce urmeaza a se aplica  de  catre  societatile  de  asigurare  RCA.  Aceste tarife  vor  fi  adoptate  conform  art.  4 alin.  (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, unde se precizeaza ca „asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarare (n.a Hotarare de Guvern) pentru o perioada de 6 luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de cate cel mult 3 luni, cat timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei hotarari’.
  • 2. Pasul urmator este ca Executivul sa adopte prin Hotarare de Guvern aceste tarife MAXIME pe care trebuie sa le faca acum ASF.
  • 3. Dupa ce Guvernul va aproba prin Hotarare aceste tarife MAXIME, acestea vor fi aplicate de asiguratori timp de 6 luni, cu posibilitatea prelungirii succesive pentru durate de cate cel mult 3 luni, daca problemele persista, potrivit Legii Concurentei.
  • 4. Dupa aceasta perioada de tarife de prima MAXIME, ASF va stabili tarife de REFERINTA, care vor avea caracter orientativ si vor fi valabile tot pentru 6 luni.

Diferenta dintre tarifele MAXIME si de REFERINTA a fost prost comunicata de Guvern si autoritati si nu a fost bine inteleasa in piata, dovada fiind si amendamentele aduse acum de transportatori in proiectul de lege obtinut de HotNews.ro.

Astfel, art. 18 alin. 2 din proiectul de lege obtinut de HotNews.ro arata la fel ca in Ordonanta de Urgenta in vigoare, respectiv:

  • „(2) Pentru o perioada de 6 luni, calculata de la data expirarii termenului prevazut la art. 36 alin. (3), A.S.F. va calcula un tarif de referinta, cu caracter orientativ, trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul in parte, pe baza platilor efective de daune achitate de catre asiguratorii RCA din piata si raportate la frecventa statistica a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule. A.S.F. va publica tarifele de referinta, dauna medie si frecventa statistica a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. A.S.F. va evalua efectele acestei masuri si va intocmi un raport ce va fi inaintat Consiliului Concurentei”.

Propunere transportatori

Propunere transportatori

Foto: Hotnews

Transportatorii propun insa ca la acest articol sa se scoata formularea ca tariful de REFERINTA sa se aplice ‘pentru o perioada de 6 luni, calculata de la data expirarii termenului prevazut la art. 36 alin. (3)’, dar si formularea ca acesta ‘ar fi orientativ, trimestrial’, precum si pe cea care vizeaza componentele pe baza carora se calculeaza acest tarif de REFERINTA. Pe de alta parte, transportatorii ar vrea sa se pastreze formularea ca ASF sa publice tarifele de REFERINTA si elementele care compun acest tarif.

  • Ce schimbari s-ar produce daca ar fi acceptata aceasta propunere?

Ar insemna ca timp de 6 luni se vor aplica tarifele de prima MAXIME (pe care trebuie sa le stabileasca in 30 de zile ASF si care apoi trebuie cimentate prin Hotarare de Guvern), dupa care nu se va mai sti:

  • nici in cat timp va trebui sa stabileasca ASF tarifele de REFERINTA
  • nici pe ce baze se vor stabili aceste tarife
  • nici pe ce perioada vor fi valabile.

In tot acest scandal, transportatorii si asiguratorii au un punct comun: Nu inteleg graba parlamentarilor de a fi adoptat acest proiect de lege

Transportatorii dar si asiguratorii sunt luati prin surprindere de graba cu care parlamentarii vor sa treaca acest proiect de lege, un proiect care va avea un impact urias in piata si pe care industria nu a apucat sa-l consulte si sa-i inteleaga efectele.

  • De ce se doreste cu atata ardoare ca acest proiect sa treaca saptamana viitoare prin Parlament, tinand cont ca nici Ordonanta de urgenta nu si-a produs efecte? Noi nu vedem ce disfunctionalitati vor fi in aceasta Ordonanta de Urgenta ca sa putem sa le corectam prin lege. Nu poti sa grabesti tu legea asta pe genunchi ca vrei s-o dai peste noapte, PSD sau ce partid o mai fi acolo. Este de ajuns sa bagi in lege termeni precum ‘dupa caz’ sau un ‘si/sau’ care schimba semnificativ o prevedere. Proiectul acesta este asa cum a iesit de la Comisia de Buget Finante si cu amendamentele noastre, ale transportatorilor. Dar inca nu au venit propunerile si modificarile de la asiguratori. Nu inteleg de ce se vrea aprobarea acestei legi atat de repede”, a precizat pentru HotNews.ro Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.

Din informatiile HotNews.ro, UNSAR a trimis luni, 19 septembrie, un document de pozitie privind proiectul de lege din Parlament, insa in forma adoptata de Senat, care nu includea prevederile din Ordonanta de Urgenta legate de plafonarea preturilor RCA pentru 6 luni.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro