Exclusiv UPDATE Varianta de proiect privind taxa pe veniturile exceptionale ale companiilor energetice: Contributia ar putea fi de 100% din veniturile suplimentare
Ministerul Finantelor a elaborat o forma initiala de proiect de ordonanta de urgenta privind instituirea contributiei societatilor din sectorul energetic pentru sustinerea financiara a consumatorilor vulnerabili in urma liberalizarii preturilor la gaze naturale si energie electrica. Proiectul prevede ca aceste companii sunt obligate la plata unei contributii de 100% din veniturile suplimentare. Atat pentru gazele naturale, cat si a energiei electrice este prevazuta o formula care stabileste ce inseamna venituri suplimentare. Prevederile ar urma sa fie aplicate incepand cu 1 decembrie 2012. Guvernul s-a angajat in fata FMI sa impuna o taxa pe veniturile extraordinare pe care le vor obtine companiile in urma liberalizarii preturilor la energia electrica si gaze naturale.
- UPDATE Aceasta varianta de proiect urmeaza sa intre in dezbatere publica si sa capete o forma finala dupa consultarea cu actorii de pe piata, astfel incat contributia sa nu afecteze investitiile din domeniu. Deocamdata, proiectul se afla in faza de consultare interministeriala.
Baza impozabila o constituie veniturile suplimentare pe care operatorul economic le obtine ca efect al liberalizarii pietelor, venituri realizate din exploatarea capacitatilor de productie existente, inclusiv din exploatarea investitiilor initiate inainte de intrarea in vigoare a ordonantei si care vor fi puse in functiune ulterior, din care se scade valoarea investitiilor de extindere, retehnologizare sau reabilitare efectuate la capacitatile existente in productie la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, dar nu mai mult de 30% din veniturile suplimentare realizate.
Valoarea investitiilor care se scade din veniturile suplimentare pentru determinarea bazei impozabile reprezinta valoarea lunara a investitiilor de extindere, retehnologizare sau reabilitare.
Contributia calculata in conditiile ordonantei de urgenta reprezinta, pentru operatorii economici din sectorul energetic, cheltuiala deductibila la stabilirea profitului impozabil, potrivit prevederilor Legii 571/2003 privind Codul Fiscal.
Veniturile suplimentare se stabilesc diferentiat pentru fiecare produs energetic, ca diferenta intre veniturile obtinute din vanzarea produselor energetice la pretul pietei si cele care ar fi fost obtinute din vanzarea acestora la pretul prag stabilit prin ordonanta.
- In cazul gazelor naturale, veniturile suplimentare vor fi obtinute din cantitatea de gaze din productia interna livrata si facturata la consumatorii casnici, noncasnici si la export, inmultit cu pretul de vanzare, minus pretul prag stabilit prin proiectul de OUG la 45,71 lei/MWh.
- In cazul energiei electrice, veniturile suplimentare vor fi obtinute din cantitatea de energie din productia interna livrata si facturata la consumatorii casnici, noncasnici, la export si pe piata de echilibrare, inmultit cu pretul de vanzare, minus pretul prag stabilit pentru fiecare producator in baza reglemetarilor Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE).
Companiile care fac investitii in capacitati noi ar putea beneficia de deduceri.
Contributia va fi virata intr-un fond special destinat consumatorilor vulnerabili. Pana in prezent nu au fost stabilite categoriile de clienti vulnerabili. Potrivit unor memorandumuri privind liberalizarea preturilor la gaze si energie electrica, autoritatile s-au obligat ca pana la sfarsitul lui octombrie vor elabora proiecte de acte normative referitoare la protectia clientilor vulnerabili. Pana la sfarsitul anului, ar trebui sa fie stabilite categoriile de clienti vulnerabili si metodele de protectie a acestora.
Guvernul a aprobat in luna iunie un memorandum privind calendarul de eliminare a preturilor reglementate la gazele naturale. In luna martie a fost aprobat un memorandum similar, insa pentru energia electrica.
Potrivit acestor documente, impactul cel mai sever asupra consumatorilor il va avea liberalizarea preturilor la gazele naturale. Conform calendarului stabilit prin memorandum, prima etapa a liberalizarii va avea loc pe 1 decembrie 2012 cand preturile la consumatorii industriali vor creste cu 5%. Pentru consumatorii casnici, liberalizarea incepe pe 1 iulie 2013 cand preturile vor creste cu 8%. Separat de aceasta liberalizare, pe 15 septembrie a avut loc o alta crestere de preturi: cu 10% pentru consumatorii industriali si cu 5% pentru consumatorii casnici.
La gaze, in vederea alinierii pretului intern la cel european de import, vor avea loc ajustari trimestriale ale pretului final. In conditiile in care pretul de import este undeva la 480 dolari/mia de metri cubi, iar cel din intern undeva la 160 dolari/mia de metri cubi, aceasta aliniere va avea un impact semnificativ asupra consumatorului final. Procesul de liberalizare se va finaliza pe 31 decembrie 2014 pentru clientii noncasnici, cu exceptia cazului in care la aceasta data se constata existenta unei diferente semnificative intre pretul de comercializare a productiei interne si pretul european de import care ar putea periclita stabilitatea pietei, situatie in care termenul se prelungeste pana la 31 decembrie 2015. In cazul consumatorilor casnici, liberalizarea se incheie pe 31 decembrie 2018
La energia electrica, eliminarea preturilor reglementatela energia electrica a inceput in septembrie, procentul de dereglementare fiind de 15% in cazul consumatorilor industriali. Impactul acestei prime etape de liberalizare a fost o crestere de 2-3% a preturilor pentru consumatorii industriali. La consumatorii casnici, liberalizarea incepe pe 1 iulie 2013, procentul de dereglementare fiind de 10%. Trebuie precizat ca o dereglementare de 10% nu inseamna automat si o crestere a pretului cu 10%. Furnizarea de energie electrica in conditiile reglementate se realizeaza pana la data de 31 decembrie 2013 pentru clientii noncasnici (industriali), respectiv pana la data de 31 decembrie 2017 pentru clientii casnici.