Sari direct la conținut

Fiscalitate 2022. 21 prevederi pentru firme și persoane fizice: de la zile libere, la SAF-T, TVA redusă la cărți electronice, salariul minim și pensiile

HotNews.ro
Fiscalitate 2022, Foto: DreamsTime
Fiscalitate 2022, Foto: DreamsTime

​În 2022 se vor întâmpla multe lucruri în ceea ce privește fiscalitatea. Avem de curând OUG Trenuleț (130/2021), dar pe lângă asta se mai află și altele adoptate în decursul anului. Așadar, dacă ai uitat de unele dintre ele, le vei găsi mai jos: de la zile libere, la SAF-T sau TVA redusă la cărți electronice, ori salariul minim sau pensii. Noutățile din Ordonanța trenuleț le vom lăsa la final pentru că am scris despre ele recent. Toate cele despre care scriem au apărut în Monitorul oficial. Așadar, se aplică: asta dacă nu cumva în cursul anului viitor anumite termene vor fi prorogate.

* Aveti linkuri pentru mai multe detalii pe cuvintele cheie la majoritatea măsurilor de mai jos

1. Zile libere în 2022

1 şi 2 ianuarie (prima şi a doua zi de Anul Nou) – sâmbătă şi duminică;

24 ianuarie (Ziua Unirii Principatelor Române) – luni;

22 aprilie (Vinerea Mare)

24 şi 25 aprilie (Paştele ortodox) – duminică şi luni;

1 mai (Ziua Muncii) – duminică;

1 iunie (Ziua Copilului) – miercuri:

12 şi 13 iunie (prima şi a doua zi de Rusalii) – duminică şi luni;

15 august (Adormirea Maicii Domnului) – luni;

30 noiembrie (Sfântul Andrei) – miercuri;

1 decembrie (Ziua Naţională a României) – joi;

25 şi 26 decembrie (prima şi a doua zi de Crăciun) – duminică şi luni.

Așadar, în 2022 vor fi 15 zile nelucrătoare (sărbători legale), dar numai 9 vor fi în cursul primelor cinci zile ale săptămânii, adică în cele lucrătoare.

2. Raportarea în SAF-T de la 1 ianuarie pentru marii contribuabili

Începând cu 1 ianuarie, marii contribuabili vor începe raportarea SAF-T, respectiv depunerea Declarației 406. De la 1 ianuarie 2022, numărul marilor contribuabili este de 3.364.

Marii contribuabili au termene diferite. Așadar, sunt cei care știau că sunt mari și vor raporta de la 1 ianuarie și mai sunt cei care au fost introduși recent în lista ANAF, care vor începe de la jumătatea anului 2022.

Toți vor beneficia de o perioadă de grație la depunerea SAF-T: de 6 luni.

3. Vouchere de vacanță

Firmele care accepta voucherele de vacanță ale bugetarilor nu trebuie să înregistreze obligații fiscale restante la bugetul general consolidat de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, mai vechi de 90 de zile.

De asemenea, sunt obligate, începând cu data de 1 aprilie 2022, să transmită în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor.

Voucherele de vacanță aferente anilor 2022 – 2026 se emit doar pe suport electronic.

Perioada de valabilitate a voucherelor de vacanță emise în perioada 1 ianuarie 2019—31 decembrie 2020, indiferent de suport, se prelungește până la data de 30 iunie 2022.

Bugetarii vor primi vouchere de vacanță în valoare de 1.450 lei/salariat.

4. TVA 5% pentru cărțile electronice

Cota TVA este redusă la 5% pentru cărțile în format electronic. Este vorba despre Legea 291/2021 și se referă la manuale școlare, cărți, ziare și reviste, cu excepția celor destinate exclusiv sau în principal publicității.

5. Reduceri de impozite pentru companiile bine capitalizate

Ordonanța (153) a apărut în 2020, dar antreprenorii care au capitaluri pozitive, din 2022 vor putea beneficia de reduceri ale impozitelor.

Este vorba despre impozitul pe profit, pe venit – în cazul microîntreprinderilor, ori a impozitului specific, pentru companiile din industria ospitalității.

Practic vor beneficia societățile care își mențin capitalul propriu pozitiv și la un nivel de cel puțin jumătate din capitalul social vor putea primi o reducere a impozitului de 2% anual, conform celor de la PwC România. În plus, companiile vor putea beneficia de o bonificație mai mare din impozitul datorat dacă își majorează capitalul propriu față de anul precedent. Reducerea poate ajunge la maximum 15% dacă toate condițiile sunt îndeplinite.

6. Salariul minim în 2022 și plafonul la Declarația unică

Salariul minim în 2022 este de 2.550 lei brut, reprezentând o creștere de 10,8% comparativ cu cel din 2021. Hotărârea e din octombrie în Monitorul oficial. O persoană plătită cu salariul minim va primi în mână 1.524 lei, adică cu 138 lei mai mult.

(Chiar dacă am spus mai spus că vom lăsa prevederile din OUG trenuleț la final, trebuie să menționăm aici că firmele care au angajați pe salariul minim mai mult de 24 de luni, vor fi nevoiți să-l mărească. Cu cât? Cu cât vor. Nu există o sumă anume, adică un prag minim. De precizat, totusi, că marți s-a modificat acea OUG, astfel că cele 24 de luni vor curge de la 1 ianuarie 2022, ceea ce înseamnă că se vor mări din 2024 – dacă după publicarea acestui text apare în Monitorul oficial altceva, vom modifica această paranteză).

UPDATE – 30 decembrie: Ceea ce am scris în paranteză s-a adeverit. S-a publicat în Monitorul oficial modificarea. Angajatorii au un răgaz de 2 ani.

De asemenea, dispare salariul minim pentru studii superioare.

Cei care depun Declarația Unică, acum vor avea un nou plafon: 30.600 lei (12 salarii minime).

7. Statul nu ar trebui să mai ceară copii după documentele pe care le are, din 2022

Legea e publicată din noiembrie în Monitorul oficial și prevede, practic, că persoanele fizice nu vor mai alerga după diferite documente pe care statul le are deja și nu vor mai trebui să mai ofere copii după acestea.

Conform actului normativ, „se interzice instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente

care au fost emise de către instituţii publice sau organe de specialitate ale administraţiei publice centrale”.

Instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale vor solicita entităţilor care au emis documentele, în format electronic, copii sau extrase de pe acestea în baza consimţământului expres al beneficiarului serviciului public.

8. Punct de pensie mai mare cu 10% și se oferă un ajutor financiar pentru încălzire

Punctul pe pensie în 2022 urcă la 1.586 lei de la 1 ianuarie 2022, respectiv cu 10%. Pensia socială minimă garantată devine indemnizație socială pentru pensionari, iar suma va fi de 1.000 lei de la 1 ianuarie 2022, în creștere cu 200 lei.

• Se acordă unui ajutor financiar pentru pensionarii sistemului public de pensii cu pensii mai mici sau egale cu 1.600 de lei, astfel încât toți cei care se încadrează în această categorie să aibă un venit de 2.200 de lei, în luna ianuarie 2022.

Ajutorul financiar să se acordă diferențiat, astfel:

– 1.200 lei pentru pensionarii sistemului public de pensii și pentru beneficiarii de drepturi prevăzute de legi cu caracter special cu venituri mai mici sau egale cu 1.000 lei;

– ca diferență între nivelul de 2.200 lei și nivelul veniturilor cumulate din pensie sau din drepturile prevăzute de actele normative cu caracter special, pentru pensionarii și beneficiarii cu venituri între 1.001 – 1.600 lei inclusiv. Spre exemplu, pentru o pensie de 1.001 lei se acordă un ajutor de 1.199 lei, pentru o pensie de 1.002 lei, ajutorul va fi de 1.198 lei, iar suma acordată va scădea pe măsură ce pensia este mai mare, astfel că pentru o pensie de 1.600 de lei, ajutorul va fi de 600 de lei.

Se acordă doar în ianuarie.

Ajutorul financiar să nu se ia în calcul la stabilirea ajutorului pentru încălzire și a suplimentului pentru energie.

9. Cresc alocațiile pentru copii

Se majorează la 243 de lei alocația de stat pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, dar și pentru tinerii de peste 18 ani care urmează cursurile liceale sau profesionale, până la terminarea acestora, inclusiv pentru cei cu handicap care urmează o formă de învățământ preuniversitar prevăzută de lege, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 26 de ani.

De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2022, crește la 600 de lei și alocația pentru copiii în vârstă de până la 2 ani sau până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap. Totodată, copiii cu handicap beneficiază de această sumă până la împlinirea vârstei de 18 ani.

10. TVA 5% pentru livrarea lemnelor de foc

TVA de 5% pentru livrarea lemnelor de foc către persoane fizice și juridice se aplică din 12 decembrie, dar o menționăm aici deoarece cele două legi sunt destul de noi (L286/2021 și L287/2021). Prin lemne de foc se înțelege livrări de trunchiuri, butuci, vreascuri, rămurele și altele similare.

Sub semnul întrebării dacă le vom vedea finalizate în 2022

11. CHAT-ul ANAF iese în 2022 din proiectul pilot

Chat-ul ANAF a intrat în faza de testare în 2021, dar va ieși din aceasta în 2022. Până acum, Fiscul a vrut să vadă și ce fel de întrebări sunt puse, pentru a ști cum să-l îmbunătățească. Rămâne de văzut cum va arăta, în final.

12. Vama se va despărți de ANAF

Vama se va despărți de ANAF. Legea prin care se înființează Autoritatea Vamală Română a fost publicată în Monitorul oficial în noiembrie.

Instituția fi în subordinea Ministerului Finanțelor, așa cum e și ANAF.

Practic, se revine la situația de dinainte de 2013. Au existat multe probleme și nu a funcționat cum trebuie după despărțire, acesta fiind și motivul pentru care se revine la situația anterioară.

Urmează ca Ministerul Finanțelor să pregătească proiectul de Hotărâre de reorganizare.

13. Direcția de soluționare a contestațiilor, de la ANAF la Finanțe

În teorie, ar trebui ca până la 31 martie 2022 să apară o Hotărâre de reorganizare a Ministerului Finanțelor prin care Direcția de Soluționare a Contestațiilor să treacă de la ANAF la MF.

Acest lucru trebuia să se întâmple din 2021, dar singurul care a făcut pași în acest sens a fost Alexandru Nazare (fost ministru al Finanțelor), care a pregătit un proiect ce a fost blocat de Guvern. Pentru că nu s-a adoptat, a fost nevoit să dea o prorogare a aplicării legii. Între timp el a plecat, apoi a venit Dan Vîlceanu care a venit cu o nouă prorogare, dar până la 31 martie.

De neînțeles, totuși, de ce un lucru bun pentru mediul de afaceri a fost amânat. (De ce este un lucru bun etc. vedeți în link-ul din cuvintele cheie din această secțiune)

Măsuri din OUG Trenuleț

Urmează mai jos măsurile principale din OUG Trenuleț (130/2021).

14. Pensionarii care au pensii mai mari de 4.000 de lei vor plăti CASS

Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din pensii, o reprezintă partea ce depășeste suma lunară de 4.000 de lei, pentru fiecare drept de pensie.

În vederea determinării impozitului pe venitul din pensii, venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 de lei și, după caz, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorată.

Se corelează măsurile privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată pentru veniturile din pensii care depășesc suma lunară de 4.000 de lei, cu prevederile Codului fiscal referitoare la calculul, reținerea și declararea obligațiilor.

Astfel, se instituie obligația depunerii Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate (D112) de către plătitorii de astfel de venituri.

Concomitent s-a eliminat obligația depunerii de către plătitorii de venituri din pensii a Declarației informative privind impozitul reținut la sursă, veniturile din jocuri de noroc și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit (D205).

15. TVA 5% pentru energia termică: 5 luni și intră în vigoare de la 1 ianuarie

Va intra în vigoare mai devreme, respectiv de la 1 ianuarie 2022, măsura de 5% TVA pentru energia termică. De asemenea, va fi extinsă sfera de aplicare prin includerea, pe lângă populație, și a altor categorii de consumatori cu un grad de suportabilitate redus.

În același timp, având în vedere impactul bugetar al introducerii cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de energie termică, este necesară limitarea aplicării, doar la sezonul rece, respectiv pentru perioada de 5 luni cuprinsă între data de 1 noiembrie a anului curent și data de 31 martie a anului următor.

16. TVA 5% pentru locuințe sub 140.000 euro

Persoanele fizice vor putea achiziționa cu cota redusă de TVA de 5%, pe lângă locuințele cu o valoare de maximum 450.000 lei, exclusiv TVA, și a unei singure locuințe, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizice/alte persoane fizice, a cărei valoare depășește suma de 450.000 lei, dar nu depășește suma de 700.000 lei, reprezentând echivalentul în lei a aproximativ 140.000 euro.

Se limitează aplicarea la o singură locuință achiziționată de o persoană fizică, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizice/alte persoane fizice.

Se introduce pârghie de control, prin introducerea unui Registru în care se înscriu toate tranzacțiile cu locuințe care beneficiază de cota redusă, indiferent de valoare.

Pe baza acestui registru se verifică îndeplinirea condiției referitoare la achiziționarea cu cota redusă de TVA de 5% a unei singure locuințe a cărei valoare depășește suma de 450.000 lei, dar nu depășește suma de 700.000 lei, exclusiv TVA.

17. Se reincriminează fapte de evaziune fiscală

Se reincriminează fapta de reținere și neplată, respectiv se incriminează fapta de încasare şi neplată, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuţiilor prevăzute în Anexa. (Se referă la cele cu reținere la sursă)

Astfel, pentru a asigura predictibilitatea normei de incriminare, s-au prevăzut expres, în Anexa OUG trenuleț, categoriile de impozite și contribuții supuse regimului de reținere sau încasare și plată sau virare, cu precizarea actului normativ și a articolelor care le reglementează.

Limitele pedepsei prevăzute sunt închisoarea de la 1 an la 5 ani.

Se va aplica cu 1 martie 2022.

De precizat că ar trebui completată această măsură cu un mecanism de compensare, altfel, persoanele nevinovate se vor trezi cu dosare penale, cum a povestit și Dan Manolescu într-un interviu acordat recent HotNews.ro, în care am dezbătut și alte aspecte ale OUG Trenuleț.

Poate se va întâmpla asta până la aplicare.

18. Tichetele cadou oferite angajaților: plafon neimpozabil de la 150 la 300 lei

În cazul cadourilor în bani şi/sau în natură, inclusiv tichetelor cadou, oferite de angajatori, angajaților cu ocazia Paştelui, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie și cele oferite angajaților în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie, se majorarează plafonul neimpozabil și care nu se cuprinde în baza de calcul al contribuțiilor de asigurări sociale obligatorii de la suma de 150 lei la suma de 300 de lei pentru fiecare persoană și fiecare eveniment, având în vedere că ultima majorare a avut loc în anul 2005 (de la 120 de lei la 150 de lei/persoană/eveniment).

Se propune eliminarea din categoria veniturilor din alte surse a biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou în corelare cu măsura modificării tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice, de către angajatori/plătitori, în sensul eliminării exceptării de la plata contribuțiilor sociale obligatorii și includerea în baza de calcul al acestora a valorii nominale a tichetelor cadou acordate de către angajatori/plătitori, potrivit legii, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, în alte situații decât cele în care se acordă cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase.

19. Tichete cadou doar pentru proprii angajați

Începând cu 1 ianuarie, tichetele cadou se pot acorda doar propriilor angajați. Acordarea către terți a tichetelor cadou se interzice.

20. e-Factura și pentru produsele cu risc fiscal ridicat

OUG Trenuleț prevede instituirea unor măsuri urgente pentru întărirea capacității de urmărire și colectare a sumelor datorate bugetului de stat pentru livrările de produse cu risc fiscal ridicat, prin transmiterea facturilor în sistemul RO e-Factura, prin derogare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021.

Furnizorii pot, în perioada 1 aprilie – 30 iunie 2022, să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura.

Furnizorii sunt obligați, începând cu data de 1 iulie 2022, să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura.

Ordinul ANAF va trebui emis în 30 de zile.

21. Cheltuielile deductibile pentru crește/grădinițe

Pe perioada suspendării, în cazul cheltuielilor pentru funcționarea creșelor/grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor se stabilește continuarea regimului fiscal aplicabil și pe perioada suspendării reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 19/2021, respectiv de cheltuieli sociale deductibile la calculul rezultatului fiscal, în limita de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro