Florin Serbu, pionier in educatia informatizata: Tendinta e ca Internetul sa fie utilizat pentru divertisment. Dar daca elevii afla ca pot cauta inteligenta extraterestra de acasa vor fi interesati si de astfel de aplicatii
„Liceul din Eforie a avut prima clasa cu profil matematica-informatica din anul scolar 1993-1994. Informatizarea scolii a inceput din 1991, iar prima conectare la Internet, prin dial-up, s-a realizat din 1994”, a povestit pentru HotNews.ro Florin Serbu, profesor de fizica la Grupul Scolar „Carmen Sylva” din Eforie Sud. Acesta a explicat ca „elevii de la invatamant primar invatau in anii ’90 limbajul LOGO”. In ce priveste directia spre care se indreapta Internetul, una dintre posibilele evolutii „este cea in care folosind device-uri de toate tipurile sa poata fi controlate la distanta obiecte”, a declarat Florin Serbu intr-un interviu acordat HotNews.ro.
Luna aceasta se implinesc 20 de ani de la crearea primei retele de internet in scoli si universitati. 2013 este si anul in care se implinesc 20 de ani de la aparitia domeniului .ro. HotNews.ro – primul ziar online din .ro – va prezinta o serie de interviuri cu persoanele implicate direct in Revolutia Internetului in Romania. In cazul in care cunoasteti persoane care au fost implicate in revolutia informatica in Romania, pionieri ai .ro care doresc sa vorbeasca despre primii ani de internet in Romania, trimiteti datele lor de contact la redactie[at]hotnews.ro si HotNews.ro le va contacta pentru a le publica povestile.
Florin Serbu este profesor de Fizica la Grupul Scolar „Carmen Sylva” din Eforie Sud, una dintre primele scoli romanesti conectate la internet. Serbu a dezvoltat o biblioteca insemnata de aplicatii practice ale IT&C in procesul didactic.
Rep: Cum a aparut domeniul .ro si ce rol ati jucat dumneavoastra in aceasta „poveste” care a inceput in 1993?
Florin Serbu: Nu am avut nici un rol in aparitia domeniul .ro, dar scoala pe care o conduceam in acel moment (acum se numeste Liceul Teoretic „Carmen Sylva” din Eforie Sud) a fost una din primele scoli din Romania conectate la Internet. Liceul din Eforie a avut prima clasa cu profil matematica-informatica din anul scolar 1993-1994. Informatizarea scolii a inceput din 1991, iar prima conectare la Internet, prin dial-up, s-a realizat din 1994 pe domeniul lefo.sfos.ro (mai tarziu lefo.ro). Unul din punctele forte ale scolii a fost informatizarea la toate nivelurile. De exemplu elevii de la invatamant primar invatau in anii ¬90 limbajul LOGO. Anual se organizau Conferinte nationale LOGO, la care profesori universitari, invatatori si profesori din preuniversitar interactionau in cautarea celor mai bune metode de utilizare a calculatorului in educatie.
Elevii de la gimnaziu si liceu participau la activitati extracurriculare in cercuri de desktop publishing, editare grafica si video, revista scolara sau mai tarziu dezvoltare de pagini web.
In perioada 4-9 aprilie 1994, s-a organizat la liceul din Eforie Sud – Tabara nationala de informatica pentru sisteme UNIX si comunicatii, finantata de Fundatia Soros. Au participat 90 elevi si 55 profesori de la 35 de licee din tara. Fiecare liceu a primit un server Linux, modem si documentatia necesara. Dupa tabara, liceele au beneficiat de acces Internet (UUCP, PPP) si Web hosting. A fost cu adevarat un start exceptional pentru liceele din Romania. Toti elevii care au participat la aceasta tabara sunt astazi personalitati din domeniul IT in Romania sau in lume.
Rep: Domeniul .ro a fost o cerinta a pietei comerciale sau o cerinta a sistemului educational?
Florin Serbu: Cred ca la inceput a fost mai mult o cerinta a sistemului educational.
Rep: In 1993 internetul era la inceput in tara noastra si abia patrunsese in cateva zone din Occident. Cum vedeati atunci viitorul internet-ului si al domeniului .ro, v-ati gandit ca va ajunge atat de important si mai ales ca va ajunge indispensabil pentru business?
Florin Serbu: Cred ca am realizat de la inceput impactul extraordinar pe care Internetul il poate avea in educatie. La inceput prin e-mail, apoi din 1995 folosind WWW, scoala a participat la poiecte educationale internationale, prin reteaua I*EARN (International Education and Resources Network) si mai tarziu prin reteaua European Schoolnet. Unul din primele proiecte la care am participat a fost „Follow Us Expedition”. Elevii primeau zilnic prin e-mail informatii legate de expeditia polara Weber-Malakov. Puteau sa dezbata probleme legate de expeditie si sa puna intrebari in timp real, participantilor la expeditie.
Am putut sa inteleg mai bine forta cu care Internetul va schimba educatia, dupa participarea la conferintele I*EARN din 1998 (SUA) si 1999 (Puerto Rico). Apareau tot mai multe organizatii care ofereau aplicatii educationale online, iar marile centre de cercetare cum este NASA aveau departamente educationale care ofereau scolilor gratis resurse, training si chiar curriculum alternativ online.
Rep: Ce lucruri v-au surprins cel mai mult la evolutia internet-ului in Romania? Sunt anumite lucruri despre care credeati ca sunt cu totul nepromitatoare, insa au explodat pur si simplu online?
Florin Serbu: Ca a scazut pretul si s-au imbunatatit serviciile. Mi-ar placea sa vad asta si in alte domenii.
Rep: Prin anii ’95 multi jucau ore in sir „board games” online, apoi prin anii 2000 a fost o perioada a jocurilor stil Counter Strike, a mIRC-ului in net cafe-uri, iar acum multi romani isi petrec cel mai mult timp online pe Facebook. Care ar putea fi „the next big thing” care sa ocupe majoritatea timpului petrecut online de romani?
Florin Serbu: Poate „Internetul lucrurilor”. Ceea ce se observa mai greu acum este ca tabletele si telefoanele inteligente nu sunt niste computere obisnuite. Integreaza in ele senzori (deci virtual sunt aparate de masura). Pot sa controleze obiecte si sa comunice date. Una din evolutiile spre care se indreapta Internetul este cea in care folosind device-uri de toate tipurile sa poata fi controlate la distanta obiecte. Observarea si controlul obiectelor din propria casa poate fi utila, dar asta va veni la pachet probabil cu supravegherea si observarea persoanelor si a obiectelor, localizarea persoanelor, teleoperare si teleprezenta.
Rep: Cum vedeti piata furnizorilor de internet din Romania? Sunt anomalii ce o deosebesc de pietele din Vest? Ce lucruri pozitive exista si ce anume din piata a ajutat la crearea unei infrastructuri cum este cea de astazi?
Florin Serbu: Nu cunosc foarte bine piata. Dar pot sa spun ca utilizator de Internet ca este unul din putinele exemple in care in timp costurile au scazut in conditiile in care calitatea serviciilor a crescut. Mi-ar placea sa vad asta si in alte domenii.
Rep: Au fost studii care au comparat influenta internetului asupra lumii secolului XXI cu cea pe care a avut-o Revolutia Industriala asupra lumii secolului al XIX-lea. Sunteti de acord cu o astfel de comparatie?
Florin Serbu: Cred ca comparatia nu este exagerata. Prin efectele sale Internetul afecteaza masiv modul in care traiesc si comunica oamenii. Cred ca sunt putine domenii ale vietii noastre care sa nu beneficieze de o forma electronica online. Ne informam, studiem, cumparam si socializam online. Media a migrat pe on-line, iar miscarile de protest din ultimul an, din Romania si din lume au aratat ca si organizarea, mobilizarea si distribuirea informatiei se face mai eficient si mai usor.
Rep: Ce aspecte ale modului in care romanii utilizeaza internetul vi se par exagerate? Spre exemplu, vi se pare ca lumea pierde prea mult timp pe retelele sociale in loc sa acceseze lucruri instructive?
Florin Serbu: Tendinta generala este ca Internetul sa fie utilizat pentru divertisment. Retelele sociale sunt probabil cea mai comuna forma de utilizare a Internetului. Dar daca elevii afla ca exista si SETI at HOME (o aplicatie care poate fi instalata pe propriul computer si care iti permite sa fii o mica parte din efortul urias de cautare a inteligentei extraterestre) vor fi interesati si de astfel de aplicatii.
Rep: Care este „povestea” dumneavoastra in timpul scurs din 1993 si pana in prezent? V-a influentat in vreun fel faptul ca ati fost implicat in dezvoltarea internetului inca de la aparitia lui in Romania?
Florin Serbu: Foarte mult. Evolutia mea profesionala si in buna parte evolutia scolii in care lucrez, evolutia elevilor mei a fost legata de Internet. In anii ’90 proiectele on-line au produs o puternica deschidere a scolii (Kids as Global Scientists, MetLink, Water in our lives, E’99 – eclipsa totala de Soare din 11 august 1999). Elevi si profesori au participat la conferinte nationale si internationale, la tabere de vara. Tot in aceeasi perioada am dezvoltat proiecte de astronomie observationala si on-line (Astronomy on-line, Ora astrala a Romaniei).
In anii 2000 scoala a fost implicata in mega proiectul Educatia 2000+ (scoala a fost centru resursa, a oferit training si suport pentru alte scoli din judet, din mediul rural in domeniul IT). Am dezvoltat in colaborare cu organizatii nonguvernamentale curriculum online (IW:LEARN, Marea Neagra).
Dupa 2006 m-am concentrate pe probleme profesionale si metodice (sunt profesor de fizica) si am incercat, folosind tot Internetul, sa integrez in toate fazele procesului didactic (predare, invatare, evaluare) resurse on-line. Nu pentru ca asta este un scop in sine, ci pentru ca e mult mai simplu sa inveti fizica folosind simulari ale fenomenelor fizice sau urmarind secvente de curs de la MIT, de exemplu. Am dezvoltat impreuna cu elevii aplicatii didactice online in sprijinul invatarii fizicii.
Dupa 2010 am incercat sa integrez in ore sisteme de achizitii de date, placi de achizitii de date (Arduino) si aplicatii de robotica. STEM (science, technology, engineering and mathematics) este un domeniu interdisciplinar – stiinta, tehnologie, inginerie si matematica, un domeniu care incearca sa integreze stiintele si tehnologia si care este mult mai aproape de viata reala. Incerc sa ii motivez sa aleaga cariere in domeniul stiintelor si tehnologiei. Telefoanele inteligente, pe care multi dintre elevii mei le au, imi sunt de mare ajutor pentru ca sunt adevarate instrumente de laborator, daca senzorii cu care sunt dotate sunt folositi in aplicatii gandite pentru STEM.
Citeste si: