Sari direct la conținut

​​FOTO Manifestație în Piața Victoriei pentru construcția de autostrăzi în Moldova

HotNews.ro
Protest - autostrazi pentru Moldova, Foto: Hotnews
Protest - autostrazi pentru Moldova, Foto: Hotnews

Câteva zeci de persoane, majoritatea venite din Iași, au manifestat vineri dimineață în Piața Victoriei din Capitală, în fața Guvernului, pentru construcția autostrăzilor A8 Târgu Mureș Iași și A7 Ploiești-Buzău-Bacău-Siret. Protestul a fost organizat de trei asociații din Moldova care susțin proiectele pentru infrastructură din regiune, dar în piață au fost prezenți și deputatul USR de Neamț Iulian Bulai, precum și consilierul USR de la Sectorul 1 din București, Clotilde Armand.

Cele câteva zeci de persoane care au venit în Capitală să protesteze au formulat și o scrisoare cu mai multe revendicări și urmau să se întâlnească vineri după-amiază și cu premierul Dăncilă.

Printre revendicări, asociațiile participante – Împreună pentru A8, Moldova Vrea Autostradă și Asociația Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei – cer numirea unui ministru al Transporturilor competent, demiterea șefului de la Compania de Drumuri, Narcis Neaga, lansarea licitațiilor pentru realizarea studiilor de fezabilitate necesare pentru toate sectoarele din A8 și A7, dar și renunțarea la planul Guvernului de a realiza tronsonul Iași – Pașcani din A8 prin Parteneriat Public-Privat.

”Revendicările cetățenilor din regiunea Moldova

Tergiversarea continuă a aplicării reglementărilor legale în vigoare, privind construirea Autostrăzii A8, Iași – Ungheni – Târgu Mureș, obiectiv strategic de importanță națională, pune în pericol pentru alte decenii dezvoltarea firească a regiunii Moldova, care se află într-un stadiu avansat de degradare socială și economică, urmare a măsurilor administrative discreționare aplicate de la ”Centru”.

Astfel, din nou, societatea civilă din zona de est a țării – parte a României – revine cu noi solicitări imperative către instituțiile de resort ale statului român, pentru demararea celui mai important proiect de dezvoltare economică și socială al Moldovei – Autostrada Unirii. De asemenea,

solicităm și întreprinderea de măsuri necesare asigurării continuării implementării proiectului privind realizarea Autostrăzii A7.

În conformitate cu dispozițiile Legii 291/2018 (Legea Autostrăzii Unirii), coroborate cu normele prevăzute de H.G. 666/2016 și Master Planul General de Transport al României, Asociațiile partenere ”Împreună pentru A8”, ”Moldova Vrea Autostradă”, ”Pro Infrastructură” și ”Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” formulează următoarele solicitări:

1. Respectarea și, implicit, aplicarea de îndată a Legii nr. 291/2018 (publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 1022, din 29.11.2018), cu privire la demararea procedurilor, impuse prin textul de lege menționat, de către Ministerul Transporturilor.

2. Numirea de îndată a unui ministru al Transporturilor competent, în persoana unui specialist în domeniu, cu expertiză și capacitate dovedită de a administra un portofoliu extrem de complex, care gestionează bugete de miliarde de euro.

3. Restructurarea imediată a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin demiterea actualului Director General, Narcis Ștefan Neaga, și recrutarea prin concurs a unui profesionist cu competențe dovedite în domeniu, căruia să îi fie atribuit un

mandat pe termen mediu/lung, dar și numirea, de asemenea, a unor experți în posturi-cheie, cum este, de exemplu, ”specialist achiziții publice”.

4. Demararea de îndată și necondiționată a procedurii de scoatere la licitație a lucrărilor tehnice pentru completarea/actualizarea studiilor de fezabilitate în ceea ce privește tronsoanele Târgu Mureș – Ditrău și Ditrău – Târgu Neamț.

5. Renunțarea la procedura ”parteneriat public-privat (PPP)”, în ceea ce privește implementarea proiectului pentru secțiunea Cristești – Pașcani – Lețcani, și preluarea imediată și necondiționată de către Ministerul Transporturilor (în speță, CNAIR) a întregului tronson

Târgu Neamț – Iași – Ungheni, de la Comisia Națională de Statistică și Prognoză, pentru ca și această parte a drumului de mare viteză să facă obiectul finanțării prin fonduri nerambursabile puse la dispoziție de către Comisia Europeană.

6. Întocmirea de îndată și necondiționată a documentației de achiziție publică pentru lucrările tehnice privind actualizarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni și scoaterea acestora la licitație până la finalul anului 2019.

7. Stabilirea unui program de implementare, care să prevadă în mod expres termene clare pentru finalizarea studiilor de fezabilitate până în anul 2021 și asumarea acestora în mod concret de către Ministerul Transportului și CNAIR, pentru lucrările privind toate tronsoanele

Autostrăzii Unirii: Târgu Mureș – Ditrău, Ditrău – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași –Ungheni.

8. Corelarea proiectului privind construirea Autostrăzii Unirii cu POIM 1 (2014 – 2020) și introducerea acesteia în POIM 2 – viitorul exercițiu financiar al Uniunii Europene 2021 – 2027, pentru ca acest obiectiv să fie finanțat din fonduri europene nerambursabile, iar realizarea drumului de mare viteză să fie încheiată într-un termen de 12 ani, după cum urmează:

– 2019-2021 – completarea studiilor de fezabilitate pentru toate tronsoanele;

– 2019-2021 – introducerea proiectului Autostrăzii A8 în POIM 2 și depunerea

cererii de finanțare pentru execuția lucrărilor în baza studiilor actualizate

pentru toate tronsoanele;

– 2021-2030 – execuția lucrărilor pentru cei 311 kilometri ai autostrăzii.

9. Stabilirea unui calendar clar și asumat pentru realizarea tronsoanelor Pașcani – Suceava și Suceava – Siret din cadrul Autostrăzii A7 (Ploiești – Bacău – Suceava – Siret) și scoaterea la licitație cât mai rapid a documentațiilor tehnice pentru Studiu de fezabilitate și Proiect tehnic.

10. Asumarea termenelor precizate și a etapelor de către Guvernul României, respectiv Ministerul Transporturilor și CNAIR, prin luarea unor măsuri concrete în acest sens și

crearea unui cadru transparent pentru monitorizarea acestor activități. În acest sens, se impune înființarea unei ”comisii mixte de monitorizare și implementare” a acestui proiect, care să aibă putere decizională și corectivă și care să funcționeze în toată perioada implementării proiectului, 2019 – 2030; comisia va fi formată din reprezentanți ai

Executivului, parlamentari și asociațiile civice implicate în acest demers.

Asociația Împreună pentru A8

Asociația Moldova vrea autostrada

Asociația Pro Infrastructură

Asociația Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro