Sari direct la conținut

FOTO Un tronson de 9 kilometri din Autostrada Bucureștiului va fi deschis sâmbătă

HotNews.ro
Lotul A0 Sud, între Jilava și Bragadiru, Foto: Cristian Pistol / Facebook
Lotul A0 Sud, între Jilava și Bragadiru, Foto: Cristian Pistol / Facebook

O porțiune de 9 kilometri din Autostrada de centură a Capitalei A0 pe partea de sud va fi deschisă sâmbătă. Întreg lotul nu este însă gata, chiar dacă termenele contractuale au fost depășite. În primăvară, ministrul Sorin Grindeanu spunea nu doar că tronsonul va fi gata integral în acest an, ci că va fi gata întreaga autostradă construită de turci până la A2.

Directorul general CNAIR, Cristian Pistol, a anunțat vineri că sâmbătă, la ora 12.00, se deschid circulației aproximativ 9 kilometri din A0 Sud, între DN5 (1Decembrie/ Jilava) și DN6 (Cornetu/Bragadiru).

Care este stadiul lucrărilor pe A0 Sud

Conform lui Cristian Pistol, stadiul lucrărilor pe A0 este următorul:

  • „Lucrările pentru construcția lotului 1 (16,9 km) au ajuns la un stadiu fizic de 81%, iar cele de pe lotul 2 (16,3 km) au un stadiu fizic de 98%.
  • În prima parte a anului viitor cele două loturi (33,23 km) trebuie să fie finalizate în totalitate de constructorul turc, asttfel încât să se poată circula pe 33,23 km între Glina și Bragadiru.
  • Pe lotul 3, între Bragadiru și Joița (17,96 km), lucrările au ajuns la un stadiu de doar 56%. Pentru a finaliza lucrările în vara anului viitor, constructorul grec trebuie să găsească resursele necesare și să se mobilizeze mult mai bine”.

Finalizarea celor 3 loturi ale semiinelului sudic al A0 va face posibilă circulația în regim de autostradă, între A1 și A2, pe 51,19 km.

Valoarea contractelor pentru construcția A0 Sud, finanțate din fonduri europene nerambursabile, este de 2,46 miliarde lei (fără TVA).

Autostrada Bucureștiului – Loturile constructorului turc, în întârziere

Cele două contracte de pe loturile 1 (16,93 km între A2/Cernica și Jilava) și 2 (16,30 km între Jilava și Bragadiru/DN6) ale A0Sud au fost semnate în 26.08.2019 și 09.03.2019, cu 12 luni de proiectare și 30 de execuție fiecare.

Pe A0 Sud, Lotul 1 și Lotul 2 este construit de aceeași firmă, de turcii de la Alsim Alarko. Termenele oficiale erau de 12 luni proiectare și 30 de luni garanție.

Contractul pe Lotul 1 (16,93 km între A2/Cernica și Jilava) a fost semnat în august 2019, cu lucrări demarate în martie 2021.

Contractul pe Lotul 2 (16,30 km între Jilava și Bragadiru/DN6) a fost semnat în martie 2019 și lucrările au demarat practic în august 2020.

  • „Pe hârtie, termenele inițiale au fost septembrie, respectiv mai 2023. Chiar dacă antreprenorul a primit, justificat, mici extensii de timp, merită cu prisosință niște penalități deoarece le va depăși cu vreo 9 luni pe ambele tronsoane”, scria Asociația Pro Infrastructura când acuza constructorul turc de slabă mobilizare pe șantier.

Ce promitea Grindeanu în aprilie: „Lotul 2, gata în vară, iar lotul 1 în toamnă. Până la sfârșitul anului 2023, cei 33 de kilometri trebuie să fie finalizați”

Pe partea de sud, Autostrada de Centură a Capitalei A0 măsoară circa 52 de kilometri, toți aflați în prezent în execuție, însă tronsonul 3 – circa 18 kilometri de la autostrada A1 și până aproape de DN6 – este construit de grecii de la Aktor, a rămas mult în urmă. Atât de îngrijorătoare e întârzierea acumulată încât Asociația Pro Infrastructura avertizează că tronsonul 3 riscă să nu fie gata nici la final de 2024.

Pe celelalte două loturi construite de turcii de la Alsim Alarko ministrul Transporturilor le dădea ca și finalizate încă din primăvara acestui an.

  • „Pe A0 Sud, pe cele două loturi pe care o companie din Turcia le-a câștigat, lucrările trebuie finalizate până la sfârșitul acestui an. Lotul 2, în vara acestui an, iar lotul 1 în toamnă, dar până la sfârșitul anului 2023, cei 33 de kilometri trebuie să fie finalizați”, spunea Sorin Grindeanu la început de aprilie când a vizitat șantierul împreună cu ambasadorul Turciei la București.

Realitatea, însă, arată altceva.

  • „Deși încă din 2021 atât turcii cât și autoritățile române ne-au promis că în decembrie 2022 circulăm pe sectorul dintre DN5 și DN6, adică aproximativ 10 kilometri din cei 16,3 ai lotului 2, abia în decembrie anul acesta minunea va deveni realitate. Deci o inaugurare parțială chinuită cu 12 luni întârziere față de promisiunea inițială și cu vreo 6 luni peste termenul contractual actualizat”, spunea Asociația Pro Infrastructura.

Acum, deși vremea s-a deteriorat în ultimele zile, autoritățile de la drumuri tot speră la o inaugurare până la final de an și pe restul de 6 km din Lotul 2, precum și continuarea pe Lotul 1 până la nodul rutier cu DN4, însă această bucată de autostradă cel mai probabil va fi gata abia spre primăvara 2024, în timp ce restul autostrăzii A0 ar urma să fie deschisă complet până la A2 undeva în vară.

Hartă – Autostrada A0 Sud pe loturi

Autostrada de Centură Sud A0 – Lotul 1

Lungime: 17 km (A2 – CF 902), două noduri rutiere – cu DN4 și A2.

Cost: 830 mil lei lei fără TVA

Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS

Execuție începută în: martie 2021

Stadiu (decembrie 2023): 79%

Contract semnat: august 2019 / Licitația începută în iulie 2017

Termen de finalizare: iulie-august 2023 (complet)

Autostrada de Centură Sud A0 – Lotul 2

Lungime: 16,3 km (CF 902 – DN6), două noduri rutiere – cu DN6 și DN5.

Cost: 751 mil lei fără TVA

Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS

Execuție începută în: august/octombrie 2020

Stadiu (decembrie 2023): 95%

Contract semnat pe 9 martie 2019 / Licitația începută în iulie 2017

Termen de finalizare: decembrie 2023 parțial (complet: martie 2023)

VEZI ȘI:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro