Sari direct la conținut

​FOTOGALERIE Cum arată șantierele feroviare de două miliarde de euro din vestul țării

HotNews.ro
Pe santierele dintre Ghiroc si Simeria, Foto: Asociatia Pro Infrastructura
Pe santierele dintre Ghiroc si Simeria, Foto: Asociatia Pro Infrastructura

Lucrările de reabilitare a căii ferate dintre Simeria și Ghioroc (lângă Arad) au început în primăvară și probabil se vor termina în 2023, iar trenurile vor putea atinge 160 km/h pe o mare parte din traseu. Asociația Pro Infrastructura a făcut fotografii pe șantierele unde stadiul fizic al lucrărilor este de 8-10%. În acest moment cele mai rapide trenuri fac peste trei ore pe cei 158 km dintre Arad și Simeria din cauza restricțiilor de viteză, iar întârzierile apar des.

Cât făceau cele mai rapide trenuri pe cei 158 km dintre Arad și Simeria:

  • 1939: 2 ore și 18 minute
  • 1970: o oră și 54 de minute
  • 1989: o oră și 59 de minute
  • 2008; 2 ore și un minut
  • 2018: 3 ore și un minut

Secțiunea, parte din Coridorul Feroviar Rin-Dunăre, are aproape 144 de kilometri și este împărțită în patru tronsoane: 2A între KM 614 (Ghioroc) și Bârzava, 2B Bârzava-Ilteu, 2C Ilteu-Gurasada și 3 între Gurasada și Simeria. Valoarea totală este de aproximativ 2,03 miliarde de euro.

(sursa fotografiilor – Asociatia Pro Infrastructura)

Lucrările pe variantele noi de traseu au început pe întreg sectorul abia la finalul lunii mai 2018, când au fost emise autorizațiile de construire, la aproximativ un an de la semnarea contractelor.

Pe loturile 2A și 2B (reabilitate de Astaldi-FCC-Salcef-Thales) se progresează într-un ritm intens la variantele noi de traseu, acolo unde viteza maximă va fi de 160 de km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru cele de marfă. Lucrări semnificative sunt la cele patru poduri peste Mureș, dar și la terasamente, unde kilometri întregi au fost aduși la cota finală, așteptând suprastructura din piatră spartă și apoi traversele și noile șine.

Se avansează și la consolidarea terenului în zonele inundabile ale Mureșului, fiind pusă în operă și o tehnologie nouă în România numită „jet grouting”. În plus, se execută ziduri de sprijin din beton armat sau palplanșe pentru protejarea căii ferate.

În stații se muncește la noile peroane, dar și la clădirile centrului electronic de comandă. Pe tronsonul 2B este proiectat și un tunel de aproximativ 600 de metri, însă lucrările nu au început, fiind blocate de birocrația de scoatere a arborilor din fondul forestier.

Birocrația legată de scoaterea din circuitul forestier trebuie rezolvată și pe lotul 2C, Ilteu-Gurasada, astfel încât să se poată executa cele două tuneluri și o polată. Antreprenorii (Aktor-Alstom-Arcada) speră să înceapă lucrul în aceste puncte în 2018, notează Asociația Pro infrastructura.

Pe tronsonul 3, Gurasada-Simeria, asocierea FCC-Astaldi-Convensa este prezentă în teren doar între Mintia și Simeria într-o primă etapă, acoperind doar traseul existent și între Mintia și Ilia pe aliniamentul nou. Se execută umpluturi pe aproape toată lungimea șantierului, lucrări la poduri și la viitoarele supratraversări rutiere ale căii ferate.

Antreprenorul general intenționează ca până la sfârșitul lui 2018 să dea în circulație o porțiune nou construită de 3,6 km. Faza a doua, între Mintia și Gurasada, va începe în anul 2019, urmând a fi executate trei poduri noi peste Mureș de o complexitate ridicată.

Stadiul fizic la 1 noiembrie 2018 este de 10% pe tronsoanele 2A și 2B, respectiv 8% pe 2C și 3. Estimarea realistă-optimistă pentru finalizare este anul 2023, eventual trimestrul IV 2022 pe unele segmente cu o mobilizare exemplară a constructorilor, spun cei de la Pro Infrastructura.

Km 614 – Simeria

d) TRONSON 2 km 614 (lângă Arad) – Bârzava – Ilteu – Gurasada și TRONSON 3 Gurasada – Simeria 141 km

Pe această linie trenurile de călători circulau la data întocmirii proiectului cu o viteză medie tehnica de 78 km/h, iar viteza maximă admisă era de 100 km/h pentru trenurile de călători și 60 km/h pentru trenurile de marfă.

Implementarea proiectului va permite circulația cu viteza de 160 km/h pe o lungime de cca. 89% din lungimea secțiunii. Pe 6% din lungime se va circula cu viteza de 120 km/h, iar pe 5% din lungime se va circula cu viteza de 100 km/h.

Valoarea totală a proiectului pentru reabilitarea celor 141 km este de 9.52 miliarde lei și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% din valoarea totală eligibilă aprobată va fi asigurată din Fondul de Coeziune, iar restul de finanțare va fi asigurată de la bugetul de stat.

Pentru acest proiect Comisia Europeană a anunțat pe 19 februarie că dă aprobarea pentru o finanțare europeană de 1,3 miliarde euro.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro