FOTOGALERIE Cum arata una dintre cele mai moderne fabrici de componente auto din tara
Nu departe de fosta fabrica Nokia, la 15 km de Cluj, Bosch produce componente electronice pentru automobile, intr-una dinre cele mai moderne fabrici auto din tara. Locul este curat precum o fabrica din Japonia si componentele finite produse aici sunt folosite la multe tipuri de sisteme, de la ABS pana la parcarea automata. Componentele ajung la producatori auto cunoscuti din vestul Europei, dar si in Iran si Rusia. Sunt insa si probleme: infrastructura deficitara, faptul ca salariile cresc in regiune si ca oamenii sunt tot mai greu de gasit.
Mai jos puteti vedea cum arata fabrica de la Jucu si puteti citi despre cum sunt testate in laborator diversele componente si despre ce este Industrie 4.0.
Context
Bosch a deschis in primavara lui 2014 fabrica de la Jucu aflata in parcul industrial Tetarom, celebru pentru ca a gazduit cativa ani Nokia, locul acesteia fiind luat de producatorul de expresoare DeLonghi. Bosch a organizat in aceasta toamna prima vizita de presa in fabrica ce a crescut mult in ultimii trei ani, ajungand la peste 1.500 de angajati si la o productie lunara de peste un milion de produse finite.
Trebuie precizat ca lucrurile nu sunt „roz” in regiune Cluj. Probleme cu infrastructura se resimt si acolo, chiar daca granita cu Ungaria este mai aproape. In plus, criza de forta de munca din domeniul auto, ce afecteaza vestul tarii se simte si la Cluj, pentru o multime de companii fiind greu sa gaseasca oameni si apoi sa-i pastreze.
In plus, mai ales cei cares tiu germana isi pot gasi locuri de munca bine platite la companii din Germania, sau chiar si din Slovacia, o super-putere regionala pe productia auto.
„Infrastructura ne omoara”, spune la o conferinta in primavara lui 2016 Mihai Boldijar, directorul Bosch Romania care explica faptul ca zeci de camioane grele merg pe drumuri care nu sunt gandite pentru trafic intens si livrarile dureaza foarte mult.
El mai atraga atentia si ca invatamantul romanesc profesional este distrus fiindca au ramas 10 scoli din 170 si acest lucru se reflecta in piata muncii.
O alta mare problema este legata de faptul ca industria de componente auto este concentrata in Ardeal si Banat si este foare slab prezenta in Moldova. Existand o concentrare atat de mare in zone precum Cluj, Timisoara, Sibiu si Brasov se creeaza dezechilibre si, daca in aceste zone somajul este aproape zero, in cele fara industrie este mare.
In zonele cu multe companii auto este concurenta mare si cresc si salariile medii, ceea ce este o problema pentru bugetul companiilor care isi vad marja de profit afectata atunci cand cresc costurile cu forta de munca.
De precizat ca regulile companiei nu permit vizitatorilor sa faca fotografii in fabricile grupului. Fotografiile din articol au fost realizate de Oana Nica de la Bosch si furnizate la solicitarea HotNews.ro
Cum arata fabrica de la Jucu si ce se intampla acolo
Desi fabrica are trei ani de cand produce, surprinde curatenia uimitoare. Seful fabricii spune ca s-a inspirat din Japonia unde a ocupat un post de conducere si adauga ca din start obiectivul a fost curatentia desavarsita.
La Jucu sunt produse unitati electronice de control pentru diverse sisteme ale masinii, cum ar fi ABS-ul sau sistemul Start Stop. Printre cele mai complexe produse realizate la Cluj se numara calculatoarele de motor care ajung sa aiba si 700 de componente. Componentele ajung la clienti precum Volkswagen Group, Daimler, Renault si Jaguar Land Rover, dar si la companii din China si Iran.
Practic, totul porneste de la placutele cu cablaj imprimat care sunt, cum spun cei de la companie, „populate” cu componente, in functie de produsul finit care trebuie realizat. Cele mai mici placute sunt cat o cartela SIM, cele mai mari, aproape cat o foaie A4, iar componentele care sunt puse pe ele pot fi diode, rezistoare, procesoare sau senzori.
O buna parte a procesului de productie este automatizata, la unele utilaje oamenii trebuind sa intervina doar sa reinnoiasca unele consumabile de care masinile se folosesc.
Ce componente sunt puse pe placute? De exemplu un senzor de baterie necesar la masinile cu sistemul StartStop sau senzori care ajuta unele modele auto sa parcheze singure sau aproape singure.
In fabrica se gasesc masini industriale de „radiografiere” care verifica de exemplu ca stratul de cositor a fost aplicat corespunzator si ca nu exista bule de aer, dar sunt folosite cuptoare care ajuta la fixrea diverselor elemente componente. Spre finalul procesului de fabricatie placutelor li se adauga carcasa si sunt apoi etichetate.
Principalii clientii cer ca Bosch sa le asigure capacitate suplimentara de productie, ceea ce inseamna ca, daca de exemplu pentru un an sunt contractate volume de 100.000 de unitati, Bosch trebuie sa asigure 115.000 pentru clientul respectiv, astfel ca daca apare ceva neprevazut sa existe stocuri suplimentare de piese.
Laboratorul de teste
Un departament foarte important al fabricii este laboratorul unde se fac analize, testari si simulari pentru a se vedea daca piesele produse in fabrica sunt conforme cu cerintele clientilor. Aceste teste se petrec in mici camere climatice speciale unde se lucreaza cu parametrii fizici timp, temperatura si umiditate, acestia putand varia in functie de cerinta clientului si de componenta supusa testarii
Se fac mai ales teste climatice – temperatura, praf si ceata – si, spre exemplu unele probe sunt supuse unui test de „ploaie ecuatoriala” unde picaturile cad cu o viteza extrem de mare pe o piesa pentru a se vedea daca rezista la conditiile de umiditate excesiva din zone precum America de Sud. Practic este simulata imbatranirea diverselor componente intr-un mod accelerat pentru a se vedea daca pot fi folosite 15 ani, fiindca atat ar trebui sa reziste o componenta electronice Bosch.
In laborator, sub conditiile extreme simulate testarea dureaza intre sase luni si 12 luni.
Industrie 4.0
Compania produce in fabrica din Cluj unitati electronice de control electronic din domenii cum ar fi: Asistenta la condus, Managementul consumului de energie si Managementul de Siguranta si Confort, livrate catre numerosi clienti cunoscuti din industria auto din intreaga lume. In 2015 si 2016, fabrica de componente auto a adaugat produse noi in portofoliul propriu, inclusiv componente pentru airbaguri si sisteme de asistenta la parcare. Momentan, Bosch produce doar in Cluj unitati de control electronice pentru eBike.
Unitatea de la Jucu este una dintre cele mai moderne ale grupului fiindca se incadreaza in tendinta intalnita in tot mai multe unitati de productie: Industrie 4.0 care se refera la combinarea automatizarii cu sisteme internet of things, cu cele de cloud computing si cu cele de cognitive computing.
Practic toate posturile de lucru sunt conectate la uriase baze de date si toti parametrii procesului de productie pot fi vizionati in timp real la mare distanta.
Interesant este ca unitatea auto din Cluj continua dezvoltarea produselor din alte locatii Bosch. De exemplu, masinile sunt echipate cu taguri (etichete) NFC (Near Field Communication). Prin scanarea acestora cu ajutorul telefoanelor inteligente, personalul de serviciu poate verifica imediat disponibilitatea pieselor de schimb, accesand toata documentatia masinii si multe altele. Furnizarea materialelor de productie catre toate statiile de lucru este controlata prin etichete care pot fi citite de calculator. Monitorizarea logisticii poate fi usor realizata prin recunoasterea citirii etichetelor RFID (identificare prin radio-frecventa) la distanta.
Investitiile pentru unitatea din Jucu au depasit 70 milioane euro, Bosch apeland si la ajutoare de stat. Grupul german este printre companiile care au solicitat de cele mai multe ori ajutoaare de stat. Spre exemplu in ianuarie a primit un ajutor de stat de 97 milioane lei pentru proiecte de investitii de 436 milioane lei prin care se angaja sa creeze 550 de locuri de munca.
Grupul Bosch are la Cluj o unitate de productie, un centru de dezvoltare care lucreaza si in domeniul masinilor autonome, iar la Blaj detine doua unitati de productie pentru tehnica liniara si una dedicata industriei auto, iar la Timisoara se gaseste un centru de comunicare.
La Bucuresti isi are sediul o societate de distributie de scule electrice, sisteme de incalzire, sisteme de securitate, siguranta si comunicatii, precum si de echipamente auto. Pe langa acestea, firma BSH Bosch und Siemens Hausgerate GmbH are o sucursala in Capitala.
Grupul are in Romania aproape 5.000 de angajati si a investit 300 de milioane euro in ultimii zece ani.