Franța: Personalități economice și politice cer impozitarea multinaționalelor acolo unde realizează cifra de afaceri
Personalități politice și cercetători au cerut ca multinaționalele precum Nike, Total sau McDonald’s să-și plătească „impozitele acolo unde realizează cifra de afaceri”, apreciind că Europa ar trebui să adopte acest „principiu simplu”, într-un editorial publicat luni în ziarul Le Monde, scrie AFP.
„De ce să impozităm doar GAFA? McDonald’s, Nike, Fiat și Total nu folosesc și ele paradisuri fiscale la scară mare?”, se întreabă cei 24 de semnatari ai editorialului, adresat guvernului francez.
„Propune ca fiecare societate cu sediul în străinătate și care vând bunuri sau servicii în Franța, pentru o valoare de peste 100 de milioane de euro, să plătească impozitul pentru societățile din Franța, indiferent dacă au sau nu un sediu stabil în Franța”, spun aceștia.
Printre semnatari se numără economistul francez Thomas Piketty, primul secretar al Partidului Socialist Olivier Faure, președintele Consiliului național al Partidului Comunist Pierre Laurent, co-directorul Laboratorului privind inegalitățile mondiale (World Inequality Lab) Lucas Chancel, economistul Gabriel Zucman, profesor la universitatea Berkeley (Statele Unite), sau Ulrike Guérot, profesor la Universitatea Dunării Danube (Austria).
„Europa ar trebui să adopte acest principiu simplu, luptând acerb prin instituirea unui impozit comun pentru societăți”, propun semnatarii.
Potrivit acestora, este vorba de „celălalt dosar al secolului, vicios și insidios”, deoarece „paradisurile fiscale ale unora sunt infernul pentru toți ceilalți”.
„Când cele mai mari averi mondiale și ale multinaționalelor scapă de impozite, când cei mici plătesc partea cea mai mare, uneori cu complicitatea vinovată a statelor, lipsesc miliarde de la sănătate, educație, mediu. Casa arde și ne uităm în altă parte”, spun aceștia.
Taxarea GAFA (acronimul pentru Google, Amazon, Facebook și Apple), care va fi dezbătută la începutul lui aprilie în Adunarea națională a Franței, vizează companiile care realizează o cifră de afaceri din activități digitale de peste 750 de milioane de euro global și de peste 25 de milioane de euro în Franța.