Frauda de kilometraj poate umfla ilegal valoarea unei mașini second hand cu 25% – studiu
În funcție de vârsta și starea unei mașini second-hand, modificarea kilometrajului ar putea mări artificial prețul mașinii cu până la 25%, arată un studiu al companiei Estoniei CarVertical care a analizat 570.000 de rapoarte de istoric auto. Trei sferturi dintre mașinile la care se fac modificări de kilometraj sunt diesel. Conform cercetării, cele mai frecvente mașini cu modificări de kilometraj sunt cele fabricate între 1991 și 1995. Vehiculele din această grupă de vârstă au fraude de kilometraj cu o valoare medie de 80.000 de kilometri.
Șoferii din diferite țări tind să-și schimbe mașinile la fiecare 3-5 ani. Asta înseamnă că pot vinde mașini vechi și cumpăra mașini mai noi de 2-3 ori pe parcursul unui deceniu. Problema modificării de kilometraj nu dispare, iar oamenii pierd foarte mulți bani din această cauză.
Fraudele de kilometraj reprezintă una dintre cele mai mari probleme ale pieței de mașini second-hand din întreaga lume. Este complicat să identificăm infractorul responsabil pentru modificarea kilometrajului din punct de vedere al legislației legale. Totuși, cu această tendință deranjantă încă prezentă, oamenii necinstiți continuă să crească valoarea vehiculelor lor făcând ceea ce este evident – să modifice kilometrajul.
Platforma de verificare a istoricului mașinilor, carVertical, a făcut un studiu de cercetare pentru a afla ce mașini au cel mai frecvent kilometrajul modificat. Au fost analizate peste 570.000 de rapoarte de istoric auto pentru a obține rezultate precise. Cercetarea arată câți bani cheltuiesc în plus șoferii atunci când cumpără o mașină cu modificări de kilometraj.
Dominația mașinilor cu motor diesel
Din toate rapoartele de istoric al mașinilor făcute în 2020, majoritatea fraudelor de kilometraj au fost observate la mașinile cu motor diesel. Este vorba de aproape trei sferturi (74,4 la sută) din toate rapoartele de istoric al mașinilor cu modificări de kilometraj observate. Motoarele diesel sunt de obicei alegerea șoferilor care parcurg distanțe mai mari în fiecare zi. Acesta este principalul motiv pentru care astfel de mașini au citiri false ale kilometrajului pe piața second-hand.
Mașinile second-hand pe benzină au mai puține șanse să aibă fraude de kilometraj, reprezentând 25 la sută dintre toate modificările de kilometraj observate. Cu toate acestea, tendința se poate schimba în viitor, deoarece proporțiile motorinei și benzinei în vânzările de mașini noi s-au schimbat dramatic în ultimii ani, spun cei de la CarVertical.
Mașinile electrice și hibrid cu citiri false ale kilometrajului sunt observate cel mai rar, cu doar 0,6 la sută din cazurile de fraudă a kilometrajului.
Infracțiune ieftină, câștiguri (sau pierderi) semnificative
Unul dintre principalele motive pentru care fraudele de kilometraj sunt atât de faimoase în rândul vânzătorilor necinstiți de vehicule este performanța costurilor. Kilometrajul poate fi modificat cu doar câteva sute de euro, chiar și pentru mașinile bine securizate, cu software actualizat. Dar daunele aduse societății sunt mult mai mari decât atât.
După cum au arătat cercetările carVertical, în funcție de vârsta și starea unei mașini second-hand, modificarea kilometrajului ar putea mări artificial prețul mașinii cu până la 25%. Datele arată că costul vehiculelor importate din SUA poate crește, de obicei, cu până la 6.000 de euro. Și acest lucru este realizabil numai prin modificarea kilometrajului.
Fără a ști istoricul mașinii, cumpărătorul poate plăti cu până la câteva mii de euro în plus.
Mașinile mai vechi tind să aibă modificări mai mari
Conform cercetării CarVertical, cele mai frecvente mașini cu modificări de kilometraj sunt cele fabricate între 1991 și 1995. Vehiculele din această grupă de vârstă au fraude de kilometraj cu o valoare medie de 80.000 de kilometri.
Nu există surprize aici, deoarece mașinile mai vechi sunt mai ieftine și mai simple din punct de vedere tehnic. În acest caz, kilometrajul este mai ușor de modificat.
Vehiculele fabricate între 2016 și 2020 au avut modificări de kilometraj cu o valoare medie de 36.000 de kilometri. Totuși, daunele unei astfel de fraude pot fi de câteva ori mai mari decât în cazul mașinilor din grupele de vârstă mult mai înaintate.
Studiul de cercetare a arătat că uneori fraudele de kilometraj pot ajunge până la 200.000 sau chiar 400.000 de kilometri.
Mulți cumpărători de mașini second hand nu sunt conștienți de istoricul vehiculului de care sunt interesați. Mai mult, unii vânzători nu știu prin ce a trecut mașina. Un raport despre istoricul mașinii poate dezvălui unele fapte care vor ajuta la evitarea achiziționării unei mașini prost-întreținute. Poate oferi și un avantaj pentru negocieri.
Douăzeci și cinci la sută din valoarea unei mașini poate fi un motiv bun pentru a verifica istoricul online.