Fraude în asigurări: Mașini cumpărate în vestul Europei ca epave, pentru dezmembrare, sunt repuse în circulație pe drumurile din România
Autoturismul din imagine, Mercedes-Benz, a suferit o daună majoră în afara României, a fost achiziționat și adus în țară, iar ulterior, printr-o înșelătorie, a fost prezentat ca fiind avariat într-un accident în România, din vina unui asigurat RCA. Pentru presupusa daună, devizul de reparații ar fi fost 15.000 de euro, bani pe care asigurătorul ar fi trebuit să-i platească, dacă departamentul antifraudă al firmei de asigurări nu ar fi depistat înșelăciunea, arată pentru HotNews.ro Ciprian Osiac, vicepreședinte al Asociației de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurarilor (ACADA).
Asociația de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurarilor (ACADA) este un ONG recent înființat care are ca membri specialiști din domeniul asigurărilor – specialiști antifraudă, ingineri auto, juriști, experți auto, precum și alte persoane specializate care au legatură cu piața de asigurări.
HotNews.ro a prezentat recent cazul poliței RCA false pe numele Astra Asigurări, iar în cele ce urmează vom descrie un alt tip de fraudă – cel al autoturismelor grav avariate în alte țări, cumpărate și repuse în circulație apoi pe drumurile din România prin diverse înșelătorii.
Cum se fac astfel de înșelătorii: Cazul autoturismului Mercedes-Benz
Autoturismul din imagine, Mercedes-Benz, a suferit o daună majoră în afara României, fiindu-i afectate, atât structura de rezistență, cât și cea de siguranță, patru airbaguri fiind declanșate, a explicat pentru HotNews.ro Ciprian Osiac.
Ulterior a fost cumpărat și adus în România, unde a fost prezentat ca avariat din cauza unui asigurat RCA. Cum se produce însă înșelătoria? Cum te prezinți într-un service auto cu această mașină și cu acte de la presupusul șofer vinovat de accident astfel încât să ceri reparații și despăgubiri?
Ciprian Osiac
Foto: Arhiva personala
„Dosarul de daună cu evenimentul înscenat în România a fost avizat în baza formularului de Constatare Amiabilă de Accident, la constatare prezentându-se doar autoturismul Mercedes ca fiind avariat. Autoturismul declarat ca fiind vinovat de producerea evenimentului (asigurat RCA) – auto VW, nu a fost prezentat în vederii vizualizării avariilor declarate, deoarece vinovatul declarat nu a dorit acest lucru. La dosarul de dauna au fost prezentate doar fotocopii cu documentele aferente acestui vehicul. (RCA, certificat de înmatriculare).
Pentru presupusa daună, devizul de reparație a fost în cuantum de aprox. 15.000 Euro.
În urma investigatiilor suplimentare efectuate de către departamentul specializat din cadrul companiei de asigurări, au fost obținute mai multe elemente probatorii de natura fraudei, proprietarul autoturismului Mercedes-Benz completând în final o declarație prin care renunța la despăgubiri.„, a explicat vicepreședintele ACADA.
Acesta atenționează că înșelăciunea nu se oprește aici.
„Exceptând frauda în asigurari, prin care presupusul păgubit, proprietarul autoturismului, a urmărit obținerea de foloase necuvenite, sub forma unor despăgubiri însemnate, putem spune ca înșelăciunea nu se oprește aici.
Deși autoturismele sunt achiziționate din vestul Europei ca și epave, în vederea dezmembrării, aceste autoturisme ajung să fie reparate, în mod superficial și vândute ulterior unor persoane de bună credință, care nu cunosc istoricul autoturismelor, sunt repuse în circulație, punându-se astfel în pericol, atât viața proprietarului, cât și a celorlalți participanți la trafic”, atenționează vicepreședintele Asociației de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurarilor (ACADA).
Un alt caz: BMW serie 5 incendiat în afara României, apoi cumpărat și adus în țară
Un alt caz recent prezentat de expertul ACADA este cel al unui autoturism BMW Serie 5, care a suferit o daună majoră (incendiere) în afara României, cu afectarea majorității elementelor care compun structura de rezistență și siguranță, ulterior fiind achiziționat și adus în țară.
Ulterior, acelaşi autoturism a fost prezentat ca fiind avariat în două evenimente rutiere produse în România din culpa unor asigurați RCA, fiind solicitate despăgubiri considerabile de la mai multe companii de asigurări din România.
- „Aceste cazuri nu sunt singulare, piața de asigurări din România confruntându-se cu multe astfel de cazuri, fie că vorbim de autoturisme achiziționate din străinătate care au fost vândute „pentru casare”, având de multe ori această specificație și în documentele de proveniență, deci practic folosite pentru piese de schimb, ulterior transportate în țară pe platforme, fie că vorbim despre autoturisme avariate înmatriculate în România. În ambele situații, se încearcă fraudarea companiilor de asigurări prin înscenarea unor evenimente rutiere pentru a se beneficia de despăgubiri, în final autovehiculele fiind reparate, vândute și repuse în circulație.”, susține Ciprian Osiac.
În trecut, mai spune oficialul ACADA, astfel de situații erau specifice asigurarilor tip CASCO, însă, în momentul de față și cadrul legistativ din România, care reglementează condițiile de despăgubire în cazul daunelor RCA, favorizeaza și astfel de situații, costurile cu reparațiile fiind limitate doar de valoarea maximă de despăgubire, practic încadrarea ca și daună totală (costurile de reparație depășind valoarea reală a autovehiculelor), pentru astfel de situații fiind solicitate despăgubiri însemnate, inclusiv pentru mașina la schimb, până la finalizarea reparației sau până la declararea stării de daună totală.
Reprezentantii Asociației de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurărilor (ACADA) consideră că astfel de situații necesită o atenție sporită din partea autorităților, fiind necesar un cadrul legislativ care să asigure identificarea unor astfel cazuri de autovehicule care ajung să fie puse în circulație pe drumurile publice din Romania.
O parte dintre asigurători au pârghii de a identifica astfel de situații, prin interogarea unor platforme de specialitate, dar ar fi utilă și adaptarea legislației prin crearea unui cadru de cooperare între autoritățile care intervin în procesul de înmatriculare a vehiculelor rulate și asigurători.
„Aici se poate lua în discuție constituirea obligativității asigurătorilor de a transmite către RAR/ DRPCIV a unor informații privind autovehiculele care sunt declarate daune totale, prin afectarea structurii de rezistență și de siguranță a acestora, repunerea în circulație a unor astfel de autovehicule fiind condiționată de certificare din partea autorității se specialitate (RAR), în baza unor documente din care să reiasă ca acestea au fost reparate în unități de specialitate, agreate și cu documente care să dovedească conformitatea unor astfel de reparații.”, a mai precizat vicepreședintele Asociației de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurărilor (ACADA).
Pentru detalii despre alte fraude în asigurări citește și: