Gardianul: Jumatate din piata autohtona de textile este invadata de produse chinezesti
Aproape jumatate din piata romaneasca de imbracaminte si incaltaminte este napadita de produse chinezesti, a caror calitate lasa de cele mai multe ori de dorit. Motivele pentru care romanii prefera sa cumpere asemenea produse sunt diverse: pe de o parte, puterea mica de cumparare, iar pe de alta parte, consumatorii nu stiu sa faca diferenta intre un produs original si unul contrafacut.
Dincolo de aceste lucruri insa, efectul comercializarii produselor contrafacute este dezastruos pentru producatorii romani, dar pe termen lung si pentru consumatori. Producatorii romani de textile se asteptau ca, odata cu intrarea in Uniunea Europeana (UE), Romania sa importe mai putine haine si incaltaminte din China.
UE ar fi trebuit sa impuna cote pentru a se proteja de politica agresiva a Chinei in ceea ce priveste exporturile de textile, confectii si incaltaminte, mai ales dupa ce guvernul chinez a refuzat sa elimine subventiile de stat pentru exportatori, ajutoare care denatureaza concurenta.
„Din pacate, UE nu a mai impus nici o cota incepand cu anul 2008 pentru China, iar Romania nu a beneficiat niciodata de cote fizice, deoarece la noi a au fost dintotdeauna libere importurile din China. Mai mult, importurile de haine si pantofi au crescut in anul 2007”, ne-a spus presedintele Federatiei Patronale a Industriei Usoare (FEPAIUS), Maria Grapini.
Astfel, s-a ajuns ca aproximativ 40% din consumul de textile de pe piata romaneasca sa fie de productie asiatica, din care aproape 60% reprezinta marfa contrafacuta, a subliniat Grapini.
In ceea ce priveste preturile produselor chinezesti, in raport cu cele ale produselor autohtone, liderul FEPAIUS este de parere ca diferentele sunt foarte mari, deoarece exista de multe ori tripla evaziune (pret neevaluat, cantitati fizice si etichete false). Asa se face ca un tricou din China poate costa 4 – 5 lei, iar in Romania, acesta nu poate fi produs sub 8 lei, la care se adauga celelalte costuri de comercializare.