Gazoductul Yamal-Europa, în a opta zi de marșarier / Cele mai importante informații despre conducta care ar trebui să aducă gaze rusești în Europa
Gazoductul Yamal-Europa, care livrează de obicei gaz rusesc către Europa Occidentală, trimitea marți combustibil înapoi în Polonia pentru a opta zi consecutiv, potrivit datelor operatorului german de rețea Gascade, citate de Reuters.
Datele au arătat că fluxurile de la punctul de măsurare Mallnow, situat la granița germano-poloneză, se îndreptau spre est în Polonia la un volum orar de aproape 1,2 milioane de kilowați oră (kWh/h) marți dimineață, în scădere de la aproximativ 2 milioane de kWh în timpul nopții.
Conducta este o rută majoră pentru exporturile de gaze rusești către Europa.
Potrivit rezultatelor licitațiilor, Gazprom nu a rezervat pentru marți capacitate de tranzit de gaze pentru exporturile prin conducta Yamal-Europa.
Conducta, blocată în marșarier de 8 zile
Președintele rus Vladimir Putin a declarat săptămâna trecută că Germania revinde gazul rusesc Poloniei și Ucrainei, în loc să calmeze situația din piață, dând vina pentru această inversare și pentru creșterea prețurilor pe importatorii germani de gaz.
Gazoductul Yamal-Europa, care transportă în mod normal gazul rusesc în Europa, a intrat în marșarier în ultima săptămână, declanșând o dispută între Moscova și țările occidentale.
În loc să curgă spre piețele europene, care se confruntă cu o criză de combustibil pe timp de iarnă din cauza prețurilor foarte mari, gazul a curs spre est, în Polonia și Ucraina, iar Rusia dă vina pe speculațiile făcute de firmele germane.
Gazprom a transmis că revânzarea de către Germania a unor gaze naturale către Polonia nu este prea rațională și a respins acuzațiile că Moscova își limitează în mod voit livrările către Europa.
Informații importante despre Yamal
Gazoductul Yamal-Europa are o lungime de peste 2.000 de kilometri și aduce gaze din regiunea Yamal, bogată în zăcăminte de gaze, din zona arctică rusă.
Trece prin orașul Smolensk din vestul Rusiei, continuă prin Minsk, în Belarus, apoi traversează Polonia înainte de a se termina la stația de comprimare Mallnow, în apropiere de Frankfurt an der Oder, lângă granița germano-poloneză.
Construcția gazoductului a început în 1994, iar în 2006 a atins o capacitate anuală proiectată de aproape 33 de miliarde de metri cubi, adică aproximativ o șesime din exporturile de gaz rusesc către Europa.
Cui aparține gazoductul?
Partea din Polonia a conductei este deținută de EuRoPol Gaz, o societate mixtă a gigantului energetic rus Gazprom și a companiei poloneze PGNiG.
Secțiunea germană a gazoductului este deținută de WINGAS, o societate mixtă între Gazprom și compania de petrol și gaze Wintershall DEA. Wintershall, la rândul său, este deținută în coproprietate de grupul german de produse chimice BASF și de compania rusă LetterOne.
Un contract de tranzit de gaze pe termen lung între Rusia și Polonia a expirat la jumătatea lunii mai 2020. De atunci, Gazprom a rezervat capacități de tranzit pe termen scurt prin gazoduct prin intermediul unor licitații.
Nu a mai rezervat capacitate zilnică din 19 decembrie, când conducta a început să funcționeze invers.
Companiile cu acorduri de aprovizionare au declarat însă că contractele lor au fost respectate.
Uneori Yamal, merge în ”marșarier”
Gazoductul trece uneori în regim invers, atunci când gazele curg din Germania spre Polonia, lucru care s-a întâmplat și în octombrie.
Acest mod invers înseamnă că nu există solicitări de gaz către Germania, care primește, de asemenea, gaz rusesc prin conducta Nord Stream 1 de pe fundul Mării Baltice.
Gigantul rus Gazprom livrează gazul către Germania la prețuri mai mici decât către Polonia.
Asta complică comerțul cu gaze, deoarece Uniunea Europeană a permis reexporturile de gaze care erau anterior interzise de Gazprom.
Gazprom a fost de acord să renunțe la clauza de reexport în 2017, ca parte a unei anchete antimonopol privind practicile sale în Europa.
Acest lucru permite efectiv ca gazul cumpărat cu discount din Rusia de Germania să fie vândut cumpărătorilor din alte țări cu profit.