Gazprom a solicitat tarii noastre suport tehnic pentru construirea South Stream. Adriean Videanu: Cererea Rusiei nu inseamna invitarea Romaniei in proiect
Cererea Rusiei in privinta acordarii, de catre Romania, de suport tehnic pentru construirea gazoductului Gazprom „nu inseamna in niciun caz invitarea Romaniei in acest proiect”, a declarat, joi, pentru NewsIn, ministrul Economiei, Adriean Videanu.
Precizarea a venit dupa ce Gazprom, cel mai mare producator de gaze din lume, a cerut Romaniei, cu ocazia recentei vizite la Moscova a lui Adriean Videanu, acordul pentru furnizarea unor date tehnice in vederea construirii conductei South Stream, iar Ministerul roman al Economiei a anuntat ca i-l va acorda.
- Nabucco – obiectivul principal al Romaniei
„Intelegerea convenita la Moscova cu reprezentantii Gazprom nu implica in niciun fel participarea Romaniei la gazoductul South Stream si nici renuntarea la obiectivul principal al tarii noastre, care este in continuare conducta Nabucco”, a afirmat Adriean Videanu.
„Probabil, ei au cerut Romaniei aceleasi detalii tehnice pe care le-au cerut si Turciei si Ucrainei, ca sa isi termine studiile in diverse variante”, a adaugat ministrul Economiei.
- Gaze importate direct din Rusia si dezvoltarea capacitatii de depozitare a Romaniei
„Am reluat proiectele de colaborare intre Romgaz si Gazprom, privind importul direct de gaze, dezvoltarea capacitatilor de inmagazinare pe teritoriul Romaniei, precum si dezvoltarea retelei de tranzit a gazelor. De asemenea, am vorbit si despre implicarea Gazprom in proiecte privind termocentralele din Romania. Le-am vorbit de faptul ca Romania are termocentrale pe gaze cu o putere instalata de 3.000 MW. impreuna cu Gazprom, vom dezvolta proiecte in privinta termocentralelor”, a declarat joi Adriean Videanu pentru NewsIn, dupa intalnirea cu oficialii Gazprom.
Adriean Videanu a anuntat ca Gazprom va participa la realizarea studiului pentru depozitul de gaze Roman-Margineni, care poate fi un proiect win-win pentru ambele parti. Reprezentantii Romgaz au prezentat deja partii ruse un memorandum de colaborare in acest sens, reprezentantii Gazprom urmand sa analizeze documentul. Potrivit Romgaz, acest depozit ar putea avea o capacitate de stocare de aproximativ 2 miliarde de metri cubi de gaze, iar investitiile s-ar putea ridica la 500 de milioane euro.
In perioada urmatoare vor mai avea loc si alte intalniri intre autoritatile romane si reprezentantii Gazprom, mai ales in conditiile in care actualele contracte de furnizare a gazelor naturale rusesti pentru Romania vor expira in 2011, iar in curand vor demara negocierile pentru prelungirea acestora.
Adriean Videanu s-a intalnit, la Moscova, si cu ministrul rus al Energiei, caruia i-a propus dezvoltarea comuna a unor centrale electrice care sa funcţioneze pe gaze, mai ales in conditiile in care, a aratat Ministerul Economiei intr-un comunicat, „proiectele de reabilitare si modernizare a centralelor electrice, termoelectrice si hidroelectrice sunt de interes comun, avand in vedere ca majoritatea acestora functioneaza pe baza unor tehnologii rusesti”.
Reprezentantii Gazprom, Romgaz si Transgaz au discutat inca din toamna trecuta, la Bucuresti, despre o posibila colaborare intre gigantul rusesc si companiile romanesti pentru dezvoltarea capacitatilor de depozitare si de tranzit a gazelor pe teritoriul Romaniei si despre proiectul gazoductului South Stream.
- Nabucco vs. South Stream
Gazprom si compania italiana Eni intentioneaza sa construiasca gazoductul South Stream pe sub Marea Neagra, iar acesta ar urma sa aprovizioneze Italia si Balcanii cu gaz rusesc, ocolind Ucraina. South Stream, care va fi construit de Gazprom in parteneriat cu grupul italian Eni, va conecta Rusia cu Italia tranzitand Bulgaria si Grecia, si Rusia cu Austria, prin Bulgaria si Serbia. Proiectul este estimat la 14 miliarde de dolari.
Conducta Nabucco are scopul de a reduce dependenta energetica a Europei fata de Rusia, incepand cu 2013. Din acest proiect fac parte: OMV din Austria, compania ungara MOL, Transgaz din Romania, Bulgargaz din Bulgaria, firma turceasca Botas si grupul german RWE. Lungimea conductei ar atinge 3.300 kilometri si costurile acestui proiect se ridica la circa 7,9 miliarde euro, potrivit ultimelor estimari ale Consortiului. Conducta va fi finantata in proportie de o treime de proprietari si de doua treimi de banci.