Greseli hilare in afişele electorale ale candidaţilor la Primaria Sibiu: Poze fara o mana sau tip buletin, zambete crispate, un Zoro neinspirat, nume scrise gresit plus fratii siamezi
Campania electorala din acest an este mult saracita de legea electorala. Cum bugetul candidatilor este foarte strict reglementat iar micile atentii, cum ar fi materialele promotionale, oferite de partide alegatorilor au fost interzise, afisele sunt cele care au ramas sa ii faca cunoscuti pe candidati alegatorilor. Si acestea sunt strict supuse legii din punct de vedere al dimensiunilor si locului in care sunt lipite, asa ca felul in care sunt realizate, mimica celui fotografiat, felul in care priveste si cum cade lumina, toate sunt aspect care, inconstient, pentru cel care priveste afisele, il fac sa placa un candidat sau altul.
- Hotnews.ro a apelat la un specialist pentru a realiza analiza afiselor utilizate in campanie de candidatii la Primaria Sibiu.
Un zambet prea larg. Ana Alexandrina Matei este candidat independent la Primaria Sibiu. Nu este cunoscuta alegatorilor, asa ca poza care ocupa destul de mult spatiu in afis o scoate in evidenta. „Pozitionarea numelui este si ea buna, pentru ca va ramane in memoria celui care priveste afisul. Sloganul in schimb este un cliseu, nu este original. Este scris mic, cu aceleasi caractere. Sugereaza ca ceilalti contracandidati ar fi dependenti de cercuri sau grupuri de interese obscure, necunoscute publicului. Se poate interpreta ca fiind o cale de atac, si nu e cea mai buna solutie”, comenteaza lector Bogdan Gheorghita, profesor de marketing politic la Facultatea de Stiinte Socio-Umane din Sibiu.
Culorile alese poate nu sunt cea mai buna alegere. „Exista un contrast destul de mare intre culoarea parului si griul din fundal, iar zambetul este mult prea larg. Obrazul drept este mult prea intunecat fata de restul fetei. In schimb, culoarea sacoului este placuta. Afisul este destul de apropiat de afisul candidatului FDGR si aceasta nu ii confera candidatului un avantaj diferential” adauga Bogdan Gheorghita. Este totusi bine ca pe afis apar adresa de Facebook a candidatului independent si cea a site-ului sau, pentru ca acest lucru da posibilitatea alegatorilor sa se informeze despre candidat.
Taiat brutal. Afisele lui Ovidiu Zeicu, candidat din partea Partidului Puterii Umaniste (social-democrat) lasa mult loc de discutii. O greseala este aceea ca pe afisajele electorale apar doua afise distincte. Acest lucru poate produce confuzie, pentru ca exista doua imagini asociate candidatului si asa destul de putin cunoscut la nivelul publicului.
„Poza este mult prea brutal taiata, nu este aranjata in afis in asa fel incat sa existe o diferentiere intre culoarea albastra din jurul corpului si culoarea albastra din partea inferioara a afisului. Intr-unul din cele doua afise o mana nu apare desi cealalta ne indica sloganul. In acest fel afisul da parca senzatia de neprofesionalism. Pozitia corpului vrea sa sugereze dinamism, dar e in contrast cu afisul care e foarte static. Expresia faciala este dojenitoare, atitudine ce este accentuata si de gestul de a arata cu mana, pare ca cearta pe cineva”, spune Bogdan Gheorghita despre afisul candidatului PPU.
Nici font-urile nu sunt prea bine alese, pentru ca sunt mult prea curbate, prea desenate pentru a transmite un mesaj politic.
„Candidatul ar fi trebuit sa manifeste mai multa atentie pentru felul in care arata vestimentatia, mai ales ca poza ocupa o mare parte din afis. Nodul de la cravata ar fi trebuit ridicat putin mai sus, iar camasa sa nu dea senzatia ca este prea larga la gat. E bine totusi ca s-a incheiat la primul nasture al sacoului”, spune Bogdan Gheorghita.
Se bazeaza pe votul politic. Razvan Pop este candiatul PNL pentru Primaria Sibiu. Este un candidat tanar, dar nu destul de cunoscut sibienilor, mai ales celor maturi. Probabil din aceasta cauza afisul mizeaza foarte mult pe relatia cu partidul din care provine candidatul, pentru ca sigla este pozitionata in partea stanga sus, acolo unde ochii privitorului aluneca prima data, astfel ca se pune accent si pe votul politic.
¬Este interesant ca fondul este alb, astfel candidatul iese mai bine in evidenta, mai mult decat orice alt element de pe afis. Pozitia corpului este dinamica, incearca sa sugereze drumul catre ceva, ca porneste intr-o directie. Ar fi fost de preferat un zambet mai discret, mai putin fortat, care sa nu induca ideea de crispare, iar privirea este directionata spre in jos, lucru care face mai degraba apel la trecut, nu la viitor. In acest fel nu se stabileste un contact direct intre candidat si cel care priveste afisul. Candidatul PNL a vrut sa fie altfel si nu si-a pus cravata, dar, in acest fel, poate pierde din electoratul matur, care apreciaza mai degraba traditionalul¬, este de parere lectorul universitar.
Pozitionarea sloganului este una buna, acesta fiind o reeditare a celui lansat de PDL la alegerile din 2008; fontul ales pentru slogan este bun incercand sa sugereze dinamism si faptul ca reprezentantul PNL se adreseaza direct alegatorilor .
Se leaga de perioada Iohannis. Afisul lui Astrid Fodor, actualul primar interimar al Sibiului si candidatul FDGR, este cel care impresioneaza cel mai mult. Multe elemente care compun afisul au fost bine alese, de la culoarea sacoului, la cea a rujului si a fundalului.
„Zambetul este suficient de retinut, dar in acelasi timp prietenos. Culoarea sacoului este aceeasi cu cea a siglei formatiunii, iar rujul este in ton cu cele doua. Culoarea de fundal este neutra, nu agreseaza in niciun fel, iar albul din jurul candidatului este ca o aura care il aduce mai aproape de cel care priveste afisul, este prietenos. Culoarea rosie a sacolului centreaza privirea pe candidat. Spatiul este folosit inteligent, atat pentru pozitionarea candidatului, cat si a siglei si sloganului”, explica Bogdan Gheorghita. Totusi, poate ar fi fost potrivita o banda de culoare diferita in partea inferioara pentru a distinge aceasta zona, cu numele candidatului, de restul afisului.
Astrid Fodor este vazuta ca o continuatoare a politicilor duse de fostul primar, Klaus Iohannis, iar candidatul FDGR pare a se baza, in campania de comunicare, pe acest lucru. Sloganul o leaga de trecutul Sibiului, atat prin prisma lui Klaus Iohannis, cat si prin interimatul la carma orasului. In plus afisul foloseste elemente vizuale comune cu afisele din campaniile trecute ale lui Iohannis, stabilindu-se astfel inca o legatura intre cei doi, in incercarea de a realiza transferul de imagine.
Un Zorro neinspirat. Ioan Stefan Zara este candidat independent la Primaria Sibiu. Nu stie nimeni acest lucru, pentru ca pe afisul sau nu scrie nicaieri. Elementul central al acestuia este insa un Z care seamana, parca, cu Z-ul lui Zorro. Reinterpretarea insa nu este una reusita. „Litera aceea este neinspirat aleasa atat ca pozitionare, cat si ca font, ca dimensiuni, in plus, numele candidatului este scris de doua ori si nu are diacritice peste tot. Font-urile cu care e scris Primar si Municipiului Sibiu sunt diferite. Ar fi trebuit sa fie la fel, pentru ca sa existe o unitate de continut a mesajului. Candidatul, neavand notorietate, ar fi putut opta pentru o poza de tip bust care sa ii puna fata in evidenta. Felul in care e asezata poza candidatului nu e inspirat, deoarece nu exista o delimitare intre capul lui si banda din partea superioara iar picioarele se scufunda in banda din zona inferioara a afisului”, spune profesorul de marketing politic.
Atitudinea celui mai tanar candidat la Primaria Sibiu este poate chiar prea tinereasca. Inclusiv vestimentatia lasa loc unor comentarii: manecile costumului sunt prea lungi, pantalonii par si ei prea largi, pantofii nepotriviti pentru costum, si, in plus, sacoul este descheiat.
„Sloganul vorbeste despre ceva ce candidatul vrea sa duca mai departe, desi nu a ocupat o functie publica pana acum, pentru ca mesajul sa fie consistent electoral. Per total este un afis incarcat”, spune Bogdan Gheorghita.
Unitate in afise. Daniel Galan este candidatul UNPR la Primaria Sibiu. Afisul sau se inscrie in linia identitatii vizuale a candidatilor UNPR la Sibiu. In schimb, are foarte multe culori, este prea incarcat din acest punct de vedere, iar nunatele sunt mult prea puternice. „Mimica este una buna, zambetul nu ii dezvaluie dantura, dar, totusi, are coltul gurii putin ridicat in partea stanga, ceea ce ar putea sugera o usoara superioritate in raport cu ceilalti. Cravata se asorteaza cu restul culorilor din afis, dar ar fi fost poate mai nimerita o cravata intr-o singura culoare”, comenteaza Bogdan Gheorghita.
Mesajul din partea dreapta este mult prea lung, cu font-uri prea mari. Poate ar fi fost mai nimerita plasarea siglei partidului in acea zona. „Sloganul este mult prea general si nu prea leaga candidatul de Sibiu. Vrea sa sugereze ca Primaria va fi redata romanilor, dar dl. Galan candideaza in primul rand pentru Sibiu”, e de parere Gheorghita.
Ca un star de cinema. Eugenia Florescu vine in cursa electorala din partea Partidului Romania Unita. „Poza candidatului este una buna, bine realizata, doar ca putin prea tinereasca. Numele doamnei este prea mic scris, astfel ca nu prea ramane in memoria celui care vede afisul, iar, ca o compensatie, numele partidului e prea mare. Culorile afisului sunt vii, potrivite, iar banda galbena din mijlocul afisului incearca sa atraga atentia privitorului. Probabil in graba realizarii afisului a fost omis spatiul dintre nume si prenume.
Ce a atras atentia profesorului de marketing politic este folosirea ochelarilor ca un accesoriu. Spune el, faptul ca tine in mana niste ochelari cu bratele adunate este un gest usor fortat. Acesta da si mai mult senzatia ca subiectul pozeaza, duce si mai mult catre imaginea unui star, sau poate induce ideea unei usoare agresivitati. Poate un machiaj mai discret ar fi fost mai potrivit.
Fostul prefect actual candidat. Ovidiu Sitterli este fostul prefect al judetului Sibiu si candidat la Primarie din partea PSD. „Mimica e in general buna, desi putin crispata. Cravata este aproape perfect asezata, ridicata spre gat, iar culoarea bine aleasa. Contrastul dintre aceasta si camasa, si dintre vestimentatie si fondul alb sunt foarte bune. In schimb, la pozitionarea elementelor ar mai fi putut fi lucrat. Numele si sigla partidului ar fi putut fi mai mari, la fel ca si poza candidatului. Sigla ar fi putut fi asezata mai jos, pentru ca ramane spatiu nefolosit. De asemena, partea din josul afisului ar fi putut fi folosita mai bine, pentru ca acele panglici din partea inferioara ocupa prea mult spatiu chiar daca incearca sa sugereze dinamism”, spune Bogdan Gheorghita.
Sloganul insa, crede Gheorghita, ar fi putut fi individualizat pentru fiecare candidat in parte. „Sloganul este unul general, multi candidati incercand sa il foloseasca, fie identic fie sugerand acelasi lucru”.
Poza de buletin. Ioan Gligor este reprezentantul Partidului Miscarea Populara. Afisul sau insa nu pare a se misca deloc. „Poza candidatului pare luata din buletin, e statica. In general, in afisele electorale e de preferat ca fotografia sa nu fie frontala, pentru ca nu induce dinamism. In plus, fata pare usor crispata, iar poza e asezata mult prea jos in economia spatiului afisului. Stampila cu Votat ar fi putut fi plasata in alta parte, nu chiar pe umarul candidatului, Semnul electoral e asezat bine, in stanga sus, dar ar fi putut fi asezat mai aproape de numele partidului, pentru o asociere mai puternica”, spune Bogdan Gheorghita.
Sloganul candidatului PMP ar putea fi bine ales daca vrea sa sugereze ca acesta se va pune in slujba cetateanului si doar a lui, si ca va fi un executant al deciziilor luate de cetateni. Dar, in acelasi timp, delimiteaza foarte clar idea de eu si voi, acest lucru sugerand, mai degraba, separarea decat includerea. Numele candidatului se vede foarte bine, contrastul dintre acesta si fundalul albastru al benzii din partea inferioara il face foarte vizibil.
Frati siamezi. Gabriel Pitu, dupa cum foarte clar se vede pe afis, este reprezentantul Partidului Social Romanesc, condus de Mircea Geoana. Afisul incearca sa realizeze un transfer de imagine dinspre Mircea Geoana catre reprezentantul local al partidului. Dar liderul national este mult prea vizibil pe afis, astfel ca alegatorul poate fi indus in eroare.de ce doi oameni pentru o functie?
„Este un afis foarte incarcat mai ales cromatic. Candidatul este mult prea aproape de Mircea Geoana, par doi frati siamezi lipiti in zona toracelui, este o alaturare indistincta. Turnul Bisericii Catolice face o legatura cu Sibiul, dar este mult prea sters. Fata candidatului sibian sugereaza mai degraba superioritate”, a comentat lectorul universitar.
Umbra lui Tariceanu la Sibiu. Marius Popescu, candidatul Partidului Alianta Liberalilor si Democratilor, pare bantuit de umbra presedintelui partidului, Calin Popescu Tariceanu. „Si in acest caz asistam la o incercare de transfer de imagine, deoarece candidatul nu este cunoscut sibienilor. Doar ca liderul central al partidului, Calin Popescu Tariceanu, ocupa un loc destul de mare per ansamblu. Poza tip efigie e in ceata, pare omul din umbra pentru candidatul sibian. Candidatul mizeaza astfel pe imaginea presedintelui partidului. Sigla partidului nu se vede prea bine, iar diacriticele nu au fost folosite peste tot. Cu siguranta ca cei care au creat afisul si-au dorit sa evidentieze cuvantul LIBERALI, de aceea a fost scris cu alta culoare, dar rezultatul este total opus, pentru ca a devenit mult mai putin vizibil decat restul, fiind scris cu portocaliu si pozitionat chiar pe cravata portocalie a lui Calin Popescu Tariceanu”, arata Bogdan Gheorghita.
Detaliile fac diferenta, iar in acest caz nu una in favoarea candiatului. Cei care au realizat afisul nu au fost foarte atenti la felul in care arata candidatul, astfel ca mana stanga apare dintr-o parte a afisului, fara a parea sa aiba vreo legatura cu restul corpului, in plus face si umbra pe camasa. Vestimentatia in schimb incearca sa sugereze faptul ca potentialul primar este gata sa se apuce de treaba, iese din tipare, e cumva diferit fata de ceilalti, fiind pozat in camasa si fara sacou ori cravata. Manecile suflecate ar fi intregit acest aspect de om pus pe munca.
NOTA: HotNews.ro publica o serie de articole despre candidatii la alegerile locale din mai multe orase, monitorizate in cadrul unui proiect sustinut de Fundatia Konrad Adenauer.