Greseli la portarea numerelor de telefon: Unii romani au ramas fara numar pentru ca au cerut rezilierea contractului existent inainte de initierea procesului de portare
Pastrarea numarului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie este un serviciu gratuit, dar trebuie respectate anumite reguli. Autoritatea de reglementare in comunicatii a atentionat joi ca ‘exista cazuri in care utilizatorii solicita rezilierea contractului cu furnizorul donor inainte de initierea procesului de portare. Acest lucru este gresit, din aceasta cauza unii ajungand in situatia neplacuta de a nu mai avea numarul activ in reteaua la care voiau sa renunte, ceea ce face imposibila realizarea portarii, numarul de telefon fiind in acest caz pierdut’.
In momentul in care aleg sa isi porteze numarul de telefon, utilizatorii completeaza o cerere de portare prin care solicita transferul numarului, cerere care se depune la furnizorul la care doresc sa se porteze. Odata cu depunerea cererii si acceptarea acesteia de catre noul furnizor (furnizor acceptor), contractul cu vechiul furnizor (furnizor donor) inceteaza automat, nefiind necesar vreun demers suplimentar din partea utilizatorilor.
De aceea, utilizatorii sunt sfatuiti sa verifice daca la data la care urmeaza sa se efectueze portarea a expirat perioada minima contractuala cu furnizorul pe care il parasesc. In caz contrar, cel mai probabil vor trebui sa plateasca penalitati de reziliere anticipata a contractului, deoarece transferul numarului la un alt furnizor nu anuleaza datoriile fata de vechiul furnizor.
- „Sesizarile primite de autoritate arata ca exista cazuri in care utilizatorii solicita rezilierea contractului cu furnizorul donor inainte de initierea procesului de portare. Acest lucru este gresit, din aceasta cauza unii utilizatori ajungand in situatia neplacuta de a nu mai avea numarul activ in reteaua la care voiau sa renunte, ceea ce face imposibila realizarea portarii, numarul de telefon fiind in acest caz pierdut”, a anuntat joi autoritatea.
Ce optiuni au cei care fac aceasta greseala si raman fara numarul de telefon?
HotNews.ro a solicitat autoritatii se precizeze ce optiuni are un utilizator care a facut aceasta greseala.
- „Cei care raman fara numarul de telefon in situatia in care solicita rezilierea contractului cu furnizorul donor inainte de initierea procesului de portare pot solicita reactivarea numarului respectiv de catre furnizorul donor. Dupa incetarea contractului, furnizorii au obligatia de a pastra in carantina numarul de telefon pentru un termen de 60 de zile inainte de a-l realoca. Totusi, utilizatorii care denunta un contract nu vor primi automat numarul inapoi, furnizorii avand libertatea de a realoca oricarui alt utilizator numarul respectiv„, au precizat pentru HotNews.ro oficialii ANCOM.
In cazul portarii pe cartela preplatita, unii furnizori solicita o taxa, insa aceasta este transferata utilizatorului sub forma de credit – ANCOM
Intrebati daca utilizatorii trebuie sa plateasca vreo taxa la portarea numarului, oficialii ANCOM au declarat pentru HotNews.ro ca „in prezent serviciul de portabilitate este gratuit pentru utilizatori, pentru ca taxele de portare sunt suportate de furnizorul acceptor. In cazul portarii pe cartela preplatita, unii furnizori solicita o taxa, insa aceasta este transferata utilizatorului sub forma de credit, in conditiile stabilite prin politica lor comerciala.
ANCOM a impus furnizorilor acceptori ca eventualele sume pe care le solicita clientilor pentru serviciul de portabilitate sa fie accesibile, fara a preciza insa o valoare maxima si o modalitate anume prin care sunt percepute. In momentul in care parasesc reteaua unui furnizor pentru a-si transfera numarul in reteaua unui alt furnizor este necesar ca utilizatorii sa isi achite datoriile fata de vechiul furnizor, insa aceste sume nu reprezinta taxe de portare”.
In anul 2013 ANCOM a primit 95 de sesizari cu privire la serviciul de portabilitate a numerelor, reprezentand aproximativ 8% din totalul reclamatiilor inregistrate.
De la data lansarii serviciului de portabilitate a numerelor in Romania, 21 octombrie 2008, au fost portate peste 1.320.000 de numere de telefon, aproape 70% dintre acestea reprezentand numere de telefonie mobila.
Utilizatorii au la dispozitie pentru informare site-ul www.portabilitate.ro, unde pot afla reteaua oricarui numar de telefon din Romania, fie ca a fost sau nu portat. Site-ul ofera detalii cu privire la pasii care trebuie urmati pentru a porta un numar de telefon, raspunsuri la intrebari care apar frecvent in situatia portarii numerelor, dar si cateva sfaturi pentru a evita posibile probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare. Sfaturile sunt bazate pe situatiile reale semnalate ANCOM de utilizatori.