Grindeanu despre salvarea Tarom: „Decizii care nu sunt foarte aplaudate, dar absolut necesare”
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a afirmat că o companie aeriană de talia Tarom are jumătate din numărul de angajați al acesteia, salvarea companiei depinzând de măsuri de reorganizare „care nu sunt foarte aplaudate, dar absolut necesare”.
„Tarom deocamdată trebuie să facă următorul lucru, să primească până la sfârşitul lunii acel ajutor de la Comisia Europeană. Tarom-ul nu este într-o formă economică de invidiat şi, dacă nu vi-o spun eu, o ştiţi foarte bine. Trebuie să găsească, după această etapă care sper eu că se va încheia în perioada următoare, odată cu primirea acelui ajutor de la Comisie, să intre într-o etapă de reorganizare economică. Asta va însemna de multe ori poate decizii care nu sunt foarte aplaudate dar absolut necesare, dacă vrem să salvăm Tarom”, a declarat Sorin Grindeanu, într-o conferință de presă, potrivit News.ro.
Guvernul caută parteneri în Golf
Ministrul a precizat că, la vreo lună şi ceva după ce a preluat funcţia, a avut o întâlnire cu omologul bulgar, care i-a spus că compania lor aeriană naţională a fost închisă undeva la sfârşitul anilor ’90, acum 25 de ani. „Şi acum reproşează bulgarii autorităţilor, indiferent de guvern, preşedinte, că nu au o companie naţională. Eu spun că, odată cu primirea acestui ajutor de la Comisie, noi trebuie să intrăm la Tarom într-o perioadă de reorganizare şi să suntem deschişi la orice fel de propuneri care să ducă la aşezarea Tarom pe nişte principii economice solide”, a subliniat ministrul.
Grindeanu a mai arătat că în primul rând nu este pusă în discuţie dorinţa de a salva această companie. „Nu intră în discuţie dorinţa noastră de a găsi orice fel de soluţii, inclusiv parteneriate care să ducă la acest scenariu fericit. Am căutat acest lucru, inclusiv săptămâna trecută, când am fost cu premierul în zona Golfului, în zona Qatar şi Emirate. Mâine avem o comisie mixtă din oamenii de afaceri din Emirate, după vizita noastră, care va avea loc la Bucureşti. Încercăm să găsim soluţii pentru Tarom”, a subliniat Grindeanu.
Ministrul a menţionat că o companie de mărimea Tarom are în mod normal în jur de 500 sau 600 de angajaţi, 90% dintre ei fiind personal navigant. „Noi avem dublu”, a adăugat ministrul.
Tarom, readus pe linia de plutire în 2 ani
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat, pe 13 februarie, că se așteaptă ca ajutorul de stat către Tarom să fie aprobat în curând de Comisia Europeană. „Ne așteptăm ca Tarom să intre pe linia de plutire în următorii 2 ani și să fie din nou profitabil în 2026”, a spus Chirițoiu.
„Banii de salvare au fost ca Tarom să nu moară în pandemie și acum primeste bani noi pentru restructurare, pentru a cumpara avioane si a reveni pe profit. Din discuțiile cu Comisia Europeană ne așteptăm ca ajutorul de stat să fie aprobat în următoarele luni”, a declarat Bogdan Chirițoiu. Comisia Europeană a deschis în vara anului 2021 o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate, a anunțat luni executivul european.
TAROM, compania română de transporturi aeriene deținută de stat, se confruntă de ani de zile cu dificultăți financiare. TAROM a primit de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane EUR, după aprobarea de către Comisie în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în februarie 2020.
La 28 mai 2021, autoritățile române au notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.
Planul de restructurare stabilește un pachet de măsuri pentru raționalizarea operațiunilor TAROM, reînnoirea flotei companiei aflate în proces de învechire și reducerea costurilor. România intenționează să sprijine restructurarea printr-o finanțare publică de aproximativ 190 de milioane euro.
Acest sprijin ar urma să fie acordat sub forma unei injecții de capital, a unei subvenții și a eliminării din bilanț a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane EUR) și a dobânzii aferente.