Group M si ZenithOptimedia: cheltuielile publicitare globale vor scadea cu 0,2% in 2009
Cheltuielile publicitare globale vor scadea cu 0,2% anul viitor, potrivit celor mai noi predictii ale Group M si ZenithOptimedia, doua dintre marile retele globale de media buying. Group M, grup ce reuneste operatiunile de media buying ale conglomeratului WPP, si-a revizuit, astfel, drastic, previziunile pentru anul urmator, dupa ce, in vara, preconiza o crestere de 4,5% a cheltuielilor de publicitate in 2009, potrivit The Guardian.
Publicatia il citeaza pe reprezentantul Group M Adam Smith, potrivit caruia in 2009 nu este de asteptat un „colaps al publicitatii”, dar piata nu ar trebui sa se astepte la o imbunatatire brusca a situatiei, asa cum s-a intamplat la precedentele cicluri de scadere, din 1991 si 2001.
Bloomberg citeaza, la randul sau, un raport ZenithOptimedia, potrivit caruia cheltuielile globale de publicitate vor scadea anul viitor cu 0,2% pana la 490,5 miliarde de dolari, scaderea urmand sa atinga, in SUA, 6,2%. Reteaua de media buying a Publicis Groupe prevazuse, in octombrie, o crestere de 4% a pietei de publicitate in 2009, iar in iunie a.c. estimase, pentru anul viitor, o crestere de 6%.
Tot Bloomberg citeaza o previziune din 5 decembrie a.c. a Merrill Lynch, potrivit careia cheltuielile de publicitate in SUA vor inregistra anul acesta o scadere de 4,2% si vor scadea in continuare, cu 5%, anul viitor. Estimarile Merrill Lynch vorbesc despre o crestere de 0,4% a pietei globale in 2008 si o scadere de 1,6% anul viitor, una dintre principalele cauze fiind o reducere cu 15% a cheltuielilor de publicitate in sectorul auto, in 2009.
Este citat, de asemenea, un reprezentant al ZenithOptimedia, potrivit caruia scaderile de anul viitor vor fi mai putin drastice comparativ cu pierderea de 3,6% inregistrata in 2001.
Predictiile ZenithOptimedia sunt citate si de The Guardian, ce noteaza ca in 2010-2011 publicitatea TV va avea de castigat, pe masura ce se vor imbunatati conditiile economice, televiziunea urmand sa atraga 38,5% din totalul pietei in acel interval.
Saptamana trecuta, The Guardian, citand tot Group M, anunta ca este de asteptat ca piata media din Marea Britanie sa inregistreze anul viitor cele mai slabe performante in randul pietelor dezvoltate, cu o scadere a cheltuielilor publicitare de circa 6% comparativ cu anul curent. Potrivit datelor prezentate de piata britanica, publicitatea in ziarele centrale ar urma sa scada cu 12% anul viitor, publicitatea in presa regionala – cu 13%, publicitatea TV – cu 6%. Daca in prealabil se astepta la o crestere a cheltuielilor publicitare pe Internet de 20% anul viitor, Group M prezice, acum, o crestere de numai 4%.
Noile predictii au fost precedate, pe piata americana si vest-europeana, de noi masuri drastice de criza in randul marilor grupuri media. Numai in ultimele sapte zile s-a anuntat ca:
- Viacom renunta la 850 de locuri de munca (7% dintre angajati), cel mai mult urmand sa aiba de suferit MTV Networks.
- NBC Universal va renunta de asemenea la 500 de angajati, ca parte a unui plan de reducere a cheltuielilor anuntat de presedintele companiei, Jeff Zucker. Disbonibilizarile vor afecta inclusiv NBC News si CNBC.
- Financial Times intentioneaza sa inghete salariile pentru multi dintre angajatii sai in 2009 si a oferit angajatilor posibilitatea de a lucra cu „jumatate de norma”, in tentativa de a evita disponibilizarile.
- Grupul media Tribune, din care fac parte Los Angeles Times si Chicago Tribune, ia masuri pentru a preveni falimentul.