Sari direct la conținut

Guvernul a adoptat o Ordonanta de Urgenta menita sa accelereze proiectele de infrastructura: Poate scurta implementarea unui proiect cu o perioada de la sase luni pana la doi ani

HotNews.ro
Infrastructura in Romania, eterna problema, Foto: CNADNR
Infrastructura in Romania, eterna problema, Foto: CNADNR

Ordonanta de Urgenta menita sa accelereze proiectele de infrastructura a fost adoptata, miercuri, de catre Guvern. Prin aplicarea actului normativ va fi redusa considerabil durata de timp necesara obtinerii avizelor pentru aceste proiecte, potrivit oficialilor. „Durata pe care o scurtam la proiectele de infrastructura este de la sase luni si pana la doi ani cu aceste masuri”, a declarat Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, la finalul sedintei de Guvern.

„Deschidem o noua etapa in investitiile in infrastructura pentru ca prin acest sistem vom economis mult timp. Proiectele de infrastructura sunt proiecte foarte lungi, de 4-5 ani. Mare parte din acest timp era consumat in trecut cu obtinerea de avize si autorizatii”, a declarat Dan Costescu, Ministrul Transporturilor.

„Din cele cinci-sase luni cate se pierdeau in medie cu obtinerea autorizatiilor, in mare parte veneau de la scoaterea din circuitul agricol. Acum nu va mai fi cazul. Nu se mai asteapta obtinerea tuturor avizelor pentru documentatia de Autorizatie de Construire, ci se obtine un aviz de principiu in doar 10 zile. S-a facut si aici o economie de cateva luni”, a spus ministrul.

Asemanator, potrivit ministrului, si scoaterea unui teren din fondul forestier se bazeaza acum pe un aviz preliminar.

„Avizele nu au fost eliminate, doar ca le-am impartit in doua: cele prelimianare, care odata obtinute nu mai conditioneaza Autorizatia de Construire, si cele finale care isi urmeaza cursul si continua dupa Autorizatia de Construire”, a spus Costescu.

„Avem avantaje foarte mari date si de noua fiolosofie pentru abordarea disputelor, adica banii pe care companiile noastre le datoreaza constructorilor. In conditiile inc are se fundamenteaza temeinic ca acestea datoreaza bani constructorilor, am vrut sa evitam perioada lunga pe care nu si-o asuma nimeni in care acesti banie rau platiti dupa formularea Comsiiei de Arbitraj. Acum avem posibilitatea sa platim prin companiile noastre aceste datorii cu scopul de a nu bloca proiectele”, a declarat ministrul Transporturilor.

„Acum posibilitatea statuata sa dam Autorizatia de Construire si pe tronsoane, nu pe toata sectiunea. Daca sunt anumite zone unde nu se pot obtine avize foarte repede, atunci le evitam si deschidem fronturile de lucru unde putem lucra, astfel incat sa nu pierdem timp”, a precizat Costescu.

„Avem acum norme de proiectare speciale care vor obliga proiectantii sa faca iesiri de pe autostrada la orice resedinta de judet”

„Vom avea si norme de proiectare speciale care vor obliga proiectantii sa faca iesiri de pe autostrada la orice resedinta de judet, a oraselor importante si polilor economici. Nu ca pana acum cand totul era o problema de lobby. Din acest moment totul devine reglementat”, a detaliat minsitrul.

„Durata pe care o scurtam la proiecte este de la sase luni si pana la doi ani cu aceste masuri. In cazul autostrazii Tg Mures si Ogra castigam concret 4 luni in acest an. Acolo nu vom mai astepta 6 luni cu scoaterea terenului din circuitul agricol. Daca toate avizele se dau simultan, pot sa ajung la o saptamana sau doua si apoi fac cererea pentru AC”, a spus Costescu.

Ministerul Transporturilor a detaliat, intr-un comunicat de presa remis HotNews.ro, ca in prezent, durata de implementare a proiectelor este cuprinsa intre 3 si 5 ani din care peste 6 luni sunt necesare pentru obtinerea tuturor avizelor, ceea ce determina intarzierea finalizarii lucrarilor in executie.

Ordonanta de Urgenta este menita sa stimuleze dezvoltarea infrastructurii de transport la nivel national, fapt ce sprijina deopotriva atat mediul de afaceri, cat si mobilitatea populatiei. In plus, actul adoptat astazi va facilita intr-un mod mult mai rapid conectarea tarii noastre la coridoarele de transport europene.

Principalele schimbari ce vor determina implementarea proiectelor de infrastructura de transport intr-o perioada mult mai scurta vizeaza Legea nr. 50/1991, astfel:

1. Autorizatia de construire va fi emisa si in baza avizelor/ acordurilor de principiu, fara a exonera beneficiarul proiectelor de obtinerea tuturor avizelor/ acordurilor de amplasament finale.

2. Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele ori autorizatiile vor beneficia de o valabilitate prelungita pana la finalizarea executarii lucrarilor pentru care au fost eliberate, respectiv pana la data semnarii procesului-verbal de receptie finala a lucrarilor. Prelungirea valabilitatii va fi permisa doar in conditiile in care lucrarile vor fi demarate in termen de 12 luni de la data emiterii.

3. Ministerul Transporturilor va dobandi competenta legala de a emite autorizatie de construire pentru toate categoriile de lucrari necesare realizarii obiectivelor de investitii aferente infrastructurii de transport de interes national. De asemenea, va fi asigurat cadrul legal pentru ca Ministerul Transporturilor sa poata desfasura activitati de control si disciplina in constructii pentru obiectivele proprii.

4. Terenurile agricole aflate in extravilan vor fi inscrise direct in Cartea Funciara, cu incadrarea directa in categoria de folosinta pentru care au fost achizitionate, cu indepinirea ulterioara a conditionalitatilor de catre beneficiarul proiectului. Acest proces se va realiza pe loc si nu in termen de 6 luni, asa cum se desfasoara in prezent.

Avizele de principiu pentru scoaterea terenurilor impadurite din circuitul forestier vor putea fi eliberate in termen de 10 zile de la data depunerii cererii de eliberare, daca aceste terenuri sunt situate pe amplasamentul proiectelor de infrastructura de transport transeuropeana. Obligatia pentru constructor ramane de a obtine avizul prevazut de lege.

5. Avizele de amplasament favorabile conditionate pentru relocarea sistemelor/ retelelor de transport si de distributie a utilitatilor situate pe coridorul de expropriere, se emit in maximum 10 zile de la data depunerii solicitarii la autoritatea emitenta si vor cuprinde in mod obligatoriu pozitionarea retelelor de utilitati sau a terenurilor afectate de scoaterea din circuitul forestier.

6. Sumele aferente disputelor rezultate din contractele de executie a lucrarilor vor putea fi achitate in baza unor scrisori de garantie bancara. In acest fel, va fi evitat blocajul proiectelor, determinat adesea de amanarea platilor pana la obtinerea deciziilor definitive si irevocabile. Se evita de asemenea acumularea penalitatilor si accesoriilor.

7. Platile in avans, efectuate si nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate pana la sfarsitul anului, in conditiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de catre beneficiar si restituite bugetului. Recuperarea acestor sume de catre beneficiar se va face cu perceperea de dobanzi, majorari sau penalitati de intarziere.

8. Serviciile de elaborare a documentatiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructura de transport transeuropene vor fi incluse in finantarea prioritara. In acelasi timp, aceste documentatii vor cuprinde si racordurile cu municipiile si orasele limitrofe la terenurile agricole din extravilan.

O atentie deosebita va fi acordata masurilor de protectie a patrimoniului arheologic si monumentelor istorice, prin includerea acestora in documentatiile tehnico-economice si prin initierea procedurilor de actualizare a normativelor de specialitate.

9. Avizele/ acordurile/ autorizatiile de construire emise pana la data prezentei ordonante de urgenta vor putea beneficia, de asemenea, de prelungirea valabilitatii pana la finalizarea lucrarilor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro